Continental = biztonság és fenntarthatóság

Tokaji Vilmos, a Continental Tires Dél-kelet Európáért felelős értékesítési igazgatója szerint a fenntarthatóság kritériumrendszere és az egyre magasabb műszaki elvárások összeegyeztethetőek. Miként? Erről, a lassan beinduló konjunktúráról, a prémiumszegmens válságállóságáról és az EU gumiabroncs címke „AAA” kategóriáról is beszélgettünk.

Tudtad?

  • Milyennek látja a gumiabroncsgyártók helyzetét? Ha Continental részvényes lennék, kellene-e naponta néznem a tőzsdei híreket?
  • Az elmúlt, valamelyest nehezebb időszakot követően várakozásaink szerint visszatér a növekedés. A gumiabroncspiacon túl vagyunk egy korrekción, ami Európában és Magyarországon is érezhető volt. Ennek nem csupán a gyenge végfelhasználói kereslet volt az oka, de az is, hogy a kereskedők tavaly jelentős készletcsökkentést hajtottak végre.
  • Mivel korábban alaposan „bespájzoltak”.
  • Igen, hiszen 2021-22-ben viszonylag jelentős áremelkedés volt a növekvő költségek miatt, és a kereskedők az egyéb világgazdasági tényezők miatt is – például védekeztek az egyes termékkategóriákban fellépő hiány ellen – magas szinten készleteztek. Az ő lépésük logikus volt, hiszen emelkedő árkörnyezetben a készleten tartás kisebb kockázatot jelent. Tavaly megváltoztak a trendek, a kereskedők elkezdték csökkenteni a készleteiket, ez meglátszott a gyártók forgalmán is. Idén ez változik, nő a végfelhasználói kereslet, az inflációs görbe laposabb, nőnek a reálbérek. Természetesen a kontinens nem homogén, vannak gyorsabban növekvő és telítettebb piacok is, ahol már nem nő a motorizáció, ám Magyarország jó eséllyel folytatja a felzárkózást az európai átlaghoz, hiszen az autóhasználat terén vannak még tartalékok. Hosszabb távon, ha növekszik a vásárlóerő, az érinti a mobilitást, és a mi iparágunkat is. Pozitívan tekintünk a jövőbe.
  • A Continentalt az egyik legjobb minőségű, ugyanakkor nem olcsó abroncsok előállítójaként tartják számon. A fogyasztók tekintélyes része viszont árérzékeny.
  • A prémium terméket választó vásárlók aránya nem csökken, sőt, enyhén nő. Most is látható volt, hogy a fizetőképességet érintő gondok elsősorban nem ebben a szegmensben jelentkeznek. Gazdasági visszaesés esetén az alacsonyabb árfekvésű termékek iránti kereslet esik jobban.
  • Vagyis a vevők nem fordulnak el a prémiumtól?
  • Egyre jelentősebb igény van azokra a termékekre, ahol a lehető legkevesebb kompromisszumot kell vállalni a biztonság, illetve ma már a fenntarthatóság terén.
  • Jó, hogy ezt említi. Hogyan készülnek az ESG-előírások teljesítésére?
  • Egyre komolyabb követelményeknek kell megfelelnünk, de mi ezt pozitívan látjuk. Nem veszélyként, hanem lehetőségként értékeljük. A jövő üzlete fenntartható kell, hogy legyen. Fel vagyunk készülve arra, hogy e tekintetben az iparág legprogresszívebb szereplői legyünk, ami komoly kihívás.
  • A Continental mindig is sokat költött K+F-re, amihez most hozzájön az ESG-is?
  • Ma már nem választható el egymástól a két kritériumrendszer, ez nem egy célkonfliktus. A minőségi elvárások egyik eleme, hogy mennyire fenntartható egy adott termék.
  • Említene egy konkrét példát?
  • Tavaly jöttünk ki egy új termékkel, az UltraContact NXT-vel. Több korábbi díj mellett a neves German Design Council zsűrije most ennek a termékünknek ítélte a „B2C Kiválóság: Közlekedés” kategória díját. Az akár 65 százalékos arányban megújuló, újrahasznosított, valamint bio-, illetve biokörforgásos és/vagy újrahasznosításra alkalmas (ISCC PLUS tanúsítvánnyal rendelkező) anyagokból készült UltraContact NXT a Continental eddigi legfenntarthatóbb abroncsa. Ez tudomásom szerint jelenleg – sorozatban gyártott személyautó abroncsok tekintetében – az iparágban elért legmagasabb szint. Olyan megújuló nyersanyagokat tartalmaz, mint a papír- és faipari hulladékból származó gyanták és a rizshéj hamuból származó szilícium-dioxid. A gyártása során újrahasznosított anyagokat is használunk – ilyen például a mechanikusan feldolgozott hulladék abroncsokból származó gumi és acél –, az abroncsváz pedig poliészter szálakból készül: ezeket a Continental a ContiRe.Tex technológiájával PET-palackokból nyeri ki, amelyek egyébként gyakran hulladékégetőkbe vagy lerakókba kerülnének. Büszkék vagyunk rá, már csak azért is, mert nem kötöttünk kompromisszumot a teljesítmény terén sem. Olyan terméket alkottunk, ami az európai abroncs címkén is a legjobb értékeket érte el. Az „A”-kategóriát céloztuk meg, illetve értük el a nedves fékezés, a zaj, és a gördülési ellenállás terén egyaránt. Hiszünk abban, hogy a vásárlókat nem kell olyan választás elé állítani, hogy a biztonságot vagy a fenntarthatóságot választják-e inkább. Nekünk olyan terméket kell gyártanunk, amely valamennyi kritériumnak megfelel.
  • Nem akarok telhetetlennek tűnni, de ez a 65% projektálható? Elérhető a száz % belátható időn belül?
  • A 65 %-os UltraContact NXT egy innovatív zászlóshajó termék, amelynek kapcsán megmutattuk, hogy mire vagyunk képesek, de látni kell, hogy ennek jelentős költségei vannak, amit a felhasználóknak egyelőre csak kisebb része fizet meg. 2030-ra szeretnénk eljutni arra a szintre, hogy az általunk előállított termékek átlagosan 40%-ban megújuló, újrahasznosított és igazoltan fenntartható alapanyagból készüljenek. Tehát lesznek – illetve már most is vannak – ennél magasabb arányúak, és alacsonyabbak is. Az ön által említett cél elérése 2050-re lehet reális, akkor már az összes termékünk tekintetében.
  • A HTA sajtóközleményeiben mi is rendszeresen leírjuk, hogy tankolások alkalmával, de minimum havonta egyszer ellenőrizendő a gumiabroncsok nyomása, ám a tapasztalat azt mutatja, hogy az autósok nem akarnak ezzel bíbelődni. Csak autózni szeretnének. Reális cél a teljesen gondozásmentes abroncs?
  • Igyekszünk ebbe az irányba menni, de a megfizethető technológia ennek korlátokat szab. A négyévszakos abroncsok iránt növekvő kereslet is ezt az igényt jelzi, hiszen nem kell évente kétszer cserélni őket. Ez a trend nem új, gyorsan nő a piaci részesedésük, de ezek sem gondozásmentesek, mivel a nyomást és az abroncsok állapotát ellenőrizni kell, és időnként cserélni kell a tengelyeken az egyenletes kopás érdekében. De tagadhatatlanul kényelmes megoldás azoknak, akik elfogadnak bizonyos mértékű kompromisszumot. Az abroncsok folyamatosan fejlődnek, sok-sok szempontnak kell megfelelniük. Valamennyi téren igyekszünk, és az abroncscímke három tulajdonsága mellett fontos más aspektusokat is figyelnünk kell, vagyis a K+F meglehetősen komplex folyamat.
  • Önt hallgatva, az az érzésem alakul ki, hogy ez egy kifejezetten izgalmas iparág.
  • Ha beszélne egy fejlesztőmérnökünkkel, ez az érzése csak fokozódna. Az autógyártóknak is megvannak a saját szempontjaik, amelyek nem feltétlenül azonosak a végfelhasználók igényeivel. Nekik az emissziós értékek leszorítása az egyik elsődleges céljuk, ebből következik, hogy a gördülési ellenállás számukra kiemelten fontos, miközben mi, abroncsgyártók nem vállalhatunk kompromisszumot a biztonság terén. Úgy kell dolgoznunk, hogy valamennyi érintett – stakeholder – elvárására tekintettel kell lennünk.
  • Milyen abroncs van az autóján?
  • A céges autóra vonatkozóan csak a márka van előírva, a konkrét típus nem. Az én választásom az UltraContact NXT. Kiállok amellett, hogy most ez a legjobb termék a piacon.
  • És a családi autóra mit szerelt?
  • AllSeasonContact 2-t, ami egy négyévszakos abroncs. Idén májusban az első helyen végzett a Tyre Reviews szakportál négyévszakos abroncstesztjén. A másfél éves kisfiunkat édesanyja ezzel az abronccsal fuvarozza a városban, és nyugodt vagyok: a teszt során az AllSeasonContact 2 abroncs számos területen erősnek bizonyult, ideértve a száraz és vizes úton való kezelhetőséget, a havon tapadást és az alacsony gördülési ellenállást is. De különösen a kopási kategóriában ért el kiemelkedő eredményeket: elődjéhez képest a gördülési ellenállást 6%-kal csökkentettük, a futásteljesítményt viszont 15%-kal növeltük, anélkül, hogy mindez a biztonság rovására ment volna. Kifejezetten jó példa arra, hogy a fenntarthatóság és a biztonság egyidejűleg is figyelembe vehető. Meggyőződéssel képviselem ezeket az értékeket, eszerint döntök és élek.
  • Az egyik legbefolyásosabb európai szaklapban, az AutoBildben azt olvastam, hogy – legalábbis a szerző szerint – kijelenthető, hogy nincs szükség kifejezetten elektromos autókra szánt gumiabroncsokra. Hiszen a hagyományos (nem kizárólag e-autókra fejlesztett) gumiabroncsok a biztonsági előírások kimagasló szintje mellett is képesek kiemelkedő teljesítményre az energiahatékonyság terén, függetlenül attól, hogy épp elektromos hajtásláncú vagy belső égésű motorral szerelt járművön használjuk. Egyetért ezzel?
  • Olvastam ezt a cikket és maximálisan egyetértek. Egy teszt kapcsán nyilatkoztak így, amelyen a nyolc tesztelt abroncs közül a Continental PremiumContact 7 nyerte el az „Év zöld abroncsa” és az „Ecobajnok” díjat. A német autós szaklap által felkért zsűri ezzel egyszerre ismerte el a nyári gumiabroncs „példamutató” vezetéstechnikai tulajdonságait és a „tiszta környezet iránti elkötelezettséget az összes biztonsági előírás betartásával”. Ez az UltraContact NXT után most egy másik termékünknél is bizonyítja: a biztonság és a fenntarthatóság összeegyeztethető.
  • A megnövelt futásteljesítmény a fenntarthatóságot szolgálja, de egyszer csak eljön az abroncscsere ideje. Önnél mikor? Megvárja, amíg a profilmélység lemegy 1,6 mm-re?
  • Bár a jogszabályi előírások szerint valóban 1,6 mm-es profilmélységnél kell az abroncsokat lecserélni, a profilmélységgel az abroncs biztonsághoz kapcsolódó teljesítménye is csökken, különös tekintettel a nedves tapadásra. Mivel nekem a biztonság az első, már azelőtt lecserélem az abroncsokat, hogy elérnék ezt az értéket, kb. 3 mm-nél. A vízrefelúszás nem játék, hanem egy komoly biztonsági kockázat.

Continental: safety and sustainability

According to Mr. Vilmos Tokaji, Head of Sales Region Southeast Europe at Continental Tires, sustainability criteria and ever-higher technical standards are compatible. How? We also discussed the slowly starting up economic recovery, the crisis resistance of the premium segment and the meaning of the “AAA” EU Tyre Label value category.

  • How do you evaluate the situation of tyre manufacturers? If I were a Continental shareholder, would I have to watch the stock market news every day?
  • After a more difficult period the demand is expected to recover. In the tyre market we are coming out of a correction, which was felt both in Europe and Hungary. This was not only due to weak end-user demand, but also because dealers made significant stock reductions last year.
  • As they have been accumulate a rather huge amount of stock in the past.
  • Yes. There was a relatively significant price increase due to rising costs in 2021-22, and traders were also stocking high due to other global economic factors, such as defending against shortages in certain product categories. Their move was logical, as holding stocks in a rising price environment means less risk. Last year, the trends changed and retailers started to reduce their stocks, which also affected manufacturers’ sales figures. This year that is changing; end-user demand rising, inflation curve flattening and real wages rising again. Of course, the continent is not homogeneous, there are faster growing and more saturated markets where motorisation is no longer growing, but Hungary has a good chance of continuing to catch up to the European average. There is still room for improvement in car use. In the longer term, if purchasing power increases, it will affect mobility and our industry on a positive manner. We are optimistic about the future.
  • Continental is recognised as one of the highest quality manufacturers, producing not exactly cheap tyres. However a significant proportion of consumers are price sensitive.
  • The share of consumers choosing premium products is not decreasing, but is slightly increasing. It has also been shown that the affordability problems are not present primarily in this segment. In an economic downturn, demand for lower priced products falls more.
  • So customers stay loyal to premium products?
  • There is a growing demand for products where there is as little compromise as possible in terms of safety and now sustainability.
  • I’m glad that you mention this issue. How are you preparing to meet ESG requirements?
  • We have to meet more and more stringent requirements, but we are positive about it. We see it not as a threat but as an opportunity. The business of the future must be sustainable. We are prepared to be the most progressive player in the industry in this regard, which is a serious challenge.
  • Continental has always spent a lot on R&D, and now ESG must be added too?
  • The two sets of criteria cannot be separated, it is not a conflict of objectives. One of the elements of quality is how sustainable a product is.
  • Can you give us a specific example?
  • We came out with a new product last year, called UltraContact NXT. After some previous recognitions the jury of the German Design Council has just awarded the UltraContact NXT with the German Innovation Award in the category “Excellence in Business to Consumer:

Transportation”. With up to 65 percent renewable, recycled and (ISCC Plus mass balance-certified) materials from bio-based, bio-circular and/or circular feedstock the UltraContact NXT is Continental’s most sustainable mass-production tyre to date and this 65% is – according to my knowledge – currently the highest level achieved in the tyre industry in terms of serial production of passenger car tyres. It contains renewable raw materials such as resins from paper and wood waste and silica from rice husk ash. Recycled materials such as rubber and steel from mechanically processed scrap tyres are also used in its production, and the carcass is made of polyester fibres, which Continental reclaims from PET bottles using ContiRe.Tex technology, which would otherwise often end up in incinerators or landfills. We are especially proud of it, because we have not compromised on the performance; we have created a product that has achieved the highest scores on the European tyre label. We aimed for and achieved the ‘A’ category in wet braking, noise and rolling resistance equally. We believe that customers should not be forced to choose between safety and sustainability. We have to make a product that meets all the criteria.

  • Is it possible to upscale this 65% ? Is 100% achievable in the foreseeable future?
  • The 65% UltraContact NXT is an innovative flagship product where we have shown what we are capable of, but we have to see that a high level of sustainability comes at a significant cost, which is paid by a minority of users recently. We want to reach a level where our products are made from an average of 40% renewable, recycled and certified sustainable materials by 2030. So there will be – and already are – higher percentages and lower percentages products. The target you mention can be realistically achieved by 2050, for all our products.
  • In HTA press releases, we regularly state that tyre pressures should be checked at the time of refuelling, but at least once a month. On the other side experience shows that car users do not want to be bothered. They just want to drive. Is a completely maintenance-free tyre a realistic goal?
  • We are trying to move in that direction, but affordable technology is a limiting factor. The growing demand for all-season tyres is an indication of this need, as you don’t have to change them twice a year. This is not a new trend and their market share is growing rapidly, but they are not without any maintenance, as pressure and tyre condition need to be monitored and replaced periodically on the axles to ensure even load and wear. But they are undeniably a convenient solution for those who accept a certain degree of compromise. Tyres are constantly evolving, with many, many aspects to consider. We try to do our best in all areas. In addition to the three characteristics of the tyre label, we also have to look at other important aspects, so R&D is a rather complex process.
  • Listening to you, I get the feeling that this is a very exciting industry.
  • If you spoke to one of our development engineers, that feeling would only be heightened. Car manufacturers also have their own criteria, which are not necessarily the same as the needs of the end user. One of their primary objectives is to reduce emissions, so rolling resistance is of paramount importance to them, while we as tyre manufacturers cannot compromise on safety. We must work in a way that takes into account the expectations of all stakeholders.
  • What tyres is your car equipped with?
  • For company cars, only the brand is specified, not the specific type. My tyre of choice is the UltraContact NXT, which – I have no doubt about that fact – is the best product on the market right now.
  • And what did you put on the family car?
  • AllSeasonContact 2, which is an all-season tyre. It has achieved first place in Tyre Reviews’ four-season tyre test In May this year. Our one-and-a-half-year-old son’s mother drives him around
  • town on this tyre, and I can rest assured that the AllSeasonContact 2 proved strong in a number of areas, including dry and wet handling, snow grip and low rolling resistance. But it was particularly impressive in the wear category: rolling resistance was reduced by 6% compared to its predecessor, while mileage was increased by 15%, without sacrificing safety. This is a particularly good example of how sustainability and safety can be considered at the same time. I am convinced of these values and I live and decide accordingly to these.
  • I read in AutoBild, one of the most influential European trade magazines, that there is no need for tyres designed specifically for electric cars. After all, conventional tyres (not developed exclusively for e-cars) can deliver outstanding performance in terms of energy efficiency, even if they are used in vehicles with an electric drive train – at least according to the author. Do you agree with that?
  • I read this article and I agree wholeheartedly. It was a test in which the Continental PremiumContact 7 won the ‘Green Tyre of the Year’ and ‘Eco Champion’ awards out of eight tyres tested. The jury of the German motoring magazine recognised both the summer tyre’s ‘exemplary’ driving performance and its ‘commitment to a clean environment while respecting all safety regulations’. Beyond UltraContact NXT this proves too that safety and sustainability are compatible.
  • Increased mileage is for sustainability, but at some point it’s time for a tyre change. When do you do that? Wait until the tread depth goes down to 1.6 mm?
  • Although 1.6 mm is regarded as the legal limit when tyres need to be replaced with new ones, we know that as the tread depth decreases, so do safety-related performances, such as wet grip. Since safety comes first, I replace my tyres with new ones before they reach this value, usually around 3 mm. Aquaplaning is not fun, but a serious safety risk.