Corolla Apex Edition – a vezetés szerelmeseinek

A Toyota még egy évig a kínálatban tartja Amerikában a Corolla Apex Editiont, a négyajtós kompakt modell sportos hangolású, izgalmas vezetési élményt adó, limitált szériás változatát.

Eredetileg csak 6000 példány legyártását tervezte a Toyota a Corolla különleges, Apex Edition változatából a 2021-es modellévre, de a siker láttán a sportváltozatot a kínálatban tartja még egy évig az Egyesült Államokban. Csak az SE és XSE felszereltségekhez lehet kérni a kiegészítő Apex csomagot, amelynek felára 2385-2695 dollár (747-844 ezer forint), így a Corolla SE Apex Edition 25.220 dollárba (7,95 millió forint), a még gazdagabban felszerelt XSE Apex Edition 28.360 dollárba (8,94 millió forint) kerül.

Aki versenypályán vezet, arra törekedik, hogy olyan íven vegye a kanyarokat, hogy érintse a kanyarcsúcspontot (apex), mert akkor lehet a legnagyobb sebességet átvinni a kanyaron. Nem véletlenül kapta ezt a nevet a Corolla sportváltozata, egyrészt a legendás AE86-nak már volt egy ilyen nevű limitált szériája a 80-as években, másrészt a Toyota szerint az Apex Edition tényleg alkalmas arra, hogy pályanapokra kivigyék, és ott élvezetesen autózzanak vele.

Bár az aktuális, 12. generációs Corolla már eleve sokkal dinamikusabb autó elődjénél, köszönhetően a mély súlypontot adó TNGA platformnak, a merevebb karosszériának és a közvetlenebb kormányzásnak, az Apex Edition esetében még tovább ment a Toyota, és egy sor egyedi módosítást hajtott végre a vezetési élmény fokozása érdekében.

Főleg az egyedi, versenypályára hangolt felfüggesztésének köszönhetően méltó a nevéhez a Corolla Apex Edition. A Toyota mérnökei a dinamikus karakterisztikát a világ különböző pályáin végzett kiterjedt teszteléseken fejlesztették ki, beleértve a japán TMC Higashi-Fuji Tesztpályát, a Toyota Arizona Tesztpályát és a texasi MotorSport Ranch-et.

A gyári, feszes ültetőrugók 1,5 centiméterrel engedik lejjebb a kocsit, és hatékonyan csökkentik az oldaldőlését a kanyarokban, emellett jobb kormányreakciót is biztosítanak. Speciálisan hangolt lengéscsillapítók járnak melléjük, amelyek belső húzófokozati rugóval megnövelt csillapítóerőt biztosítanak, így megbízható kontroll alatt tartják a kerék függőleges irányú mozgásait. A megnövelt merevségű, egyedi stabilizátorrudak is csökkentik a dőlést, miközben javítják az általános agilitást. Ezenkívül a lengécsillapítók új véghelyzeti ütközői gondoskodnak arról, hogy a csökkentett hasmagasság ne rontsa túlzottan a rugózási komfortot. Az összes módosítás elöl 47%-kal, hátul 33%-kal tette feszesebbé a futóművet, ami jelentős különbség az alapmodellhez képest.

A 18 colos öntött alumínium kerekek fényes fekete színben pompáznak, de ennél fontosabb, hogy kifejezetten a fékek hűtésére fejlesztették ki őket, miközben darabonként 1 kilogrammal csökkentik a rugózatlan tömeget a hagyományos keréktárcsához képest. Kifejezetten az Apex Editionhoz hangolták a közvetlen, elektromos szervokormányt (EPS), hogy lineáris rásegítése passzoljon a sportos futóműhöz. Ezen változtatások egy speciálisan kifejlesztett, kisebb ellenállású „catback” kipufogóval egészülnek ki, amely nem csak a motor légzését segíti, de a hangját is morgósabbá, mélyebbé teszi. Az egyedi, 9 centiméter átmérőjű rozsdamentes acél  kipufogóvég tökéletesen illeszkedik a Corolla Apex Edition agresszív stílusához.

Nem hibrid hajtás, hanem a kétliteres Dynamic Force motor dolgozik a kocsi orrában, a szívó benzines kettős (közvetlen és szívócső) D4-S befecskendezéssel, magas kompresszióviszonnyal (13:1), a szívóoldalon elektromosan (VVT-iE), a kipufogóoldalon hagyományosan szabályzott (VVT-i) változó szelepvezérléssel rendelkezik. Az új olajszivattyú, a terheléshez alkalmazkodó hűtőrendszer (elektromos vízpumpával), valamint az ultraalacsony belső súrlódás révén a Dynamic Force motor termikus hatásfoka eléri a 40 százalékot, ami az egyik legmagasabb érték a mai személyautó-motorok között.

Bár a termikus hatásfok nem érezhető, a 6600-as fordulatszámon ébredő 169 lóerő, és a 4800-nál rendelkezésre álló 204 Nm nyomaték annál inkább. 0-97 km/h-ra 7,4 másodperc alatt gyorsul fel a Corolla Apex Edition, ami 2 másodperccel jobb az Európában kapható 1,6-os változat idejénél.

Hatfokozatú, gázfröccs-automatikával (iMT) ellátott kézi váltóval, vagy fokozatmentes Dynamic Shift CVT automata váltóval lehet kérni az autót, a kézi váltósok igen ritkák, csak a legyártott mennyiség 2 százalékát teszik ki. Sportosabb vezetőknek természetesen ezek ajánlottak, bár a CVT-nek is vannak előnyei: például a váltófülekkel a kormányról is lehet sebességet váltani manuális üzemmódban, és 10 előre beprogramozott áttétel közül az első rendkívül rövid, ami erőteljes gyorsítást tesz lehetővé, a hosszú 10-essel pedig takarékosan lehet haladni autópályán.

Természetesen az Apex Edition a megjelenésében is különbözik a mezei Corolláktól, a sportosságra az ültetésen és a nagy felniken kívül fekete, bronzbetétekkel díszített body kit (amelynek részei az egyedi lökhárítók, a diffúzor, a küszöbidomok, tükörházak és az opciós, 375 dollárba kerülő hátsó szárny), a feketére festett tető és a sötét maszkolású hátsó lámpák hívják fel a figyelmet.

Fotók: Toyota