A CRF250R váza, futóműve

2023 HONDA CRF250R

  • A gyorsabb kanyarvételeket és a könnyű használatot 3 kg-os tömegcsökkenés, HRC-vel közösen fejlesztett váz és lengővilla, valamint optimalizált merevség és futómű-geometria segíti
  • 49 mm-es Showa első teleszkópvilla; elöl-hátul optimalizált rugó-előfeszítés, valamint húzó- és nyomófokozati csillapítás
  • Kompakt ülés és karcsú idomzat a könnyed mozgás érdekében;
  • Átdolgozott, 2023-as grafika vadonatúj HRC-emblémákkal

A CRF450R műszaki megoldásait kamatoztató CRF250R vérbeli, villámgyors krosszmotor – ott lohol nagy testvére nyomában. Alapjai nagyban egyeznek a 2021-es, HRC-vel együtt megálmodott CRF450R-ével, tehát a Honda versenycsapatának szakemberei csiszolták tökélyre. Ez komoly fegyvertény, hiszen a HRC és Tim Gajser két egymást követő évben is világbajnoki címet szerzett az MXGP-ben, nem mellesleg olyan ötletekkel szolgáltak a modell tervezésekor, melyek 3 kg-os tömegcsökkentést, jobb futómű-geometriát, hatékonyabb felfüggesztést, s mindebből fakadóan még gyorsabb köridőket szavatoltak.

A fejlesztés során a merevséget is ideálisra hangolták. Erről árulkodik, hogy a csavarodási merevség nem változott, a hosszirányú ellenben 20 százalékkal mérséklődött, ezáltal nőtt a maximális kanyarsebesség és a tapadás, valamint precízebbé vált a kormányzás. Az alumínium lengővilla bekötési pontját ugyancsak optimalizálták, magát a villaöntvényt pedig úgy dolgozták át, hogy merevségi tulajdonságai az új vázhoz igazodjanak. Nem maradt érintetlen az alsó és a felső villahíd sem. Az új, merevebb változatok pontosabb és gyorsabb kanyarvételeket garantálnak, egyébiránt a menetkomfortot is javítják, ugyanis kevésbé üt nagyot a futómű a bukkanókon.

Elöl 49 mm-es csúszószár-átmérőjű, minden paraméterében állítható, fordított Showa teleszkópvilla dolgozik. Hogy a lehető legkifinomultabbak és leggyorsabbak legyenek a kanyarvételek, egyszersmind a tapadás és a csillapítás is javuljon, fokozták a villahidak merevségét és 310 mm-re növelték az első felfüggesztés mozgástartományát. Ráadásként a Pro-Link himbarendszerrel társított központi hátsó Showa rugóstag szelepeit úgy hangolták, hogy gyorsabbak legyenek a reakciók és lágyabban gördüljön át a motor a bukkanókon.

A villaszög 27,32°, az utánfutás 115 mm, a tengelytáv 1477 mm, a szabad hasmagasság pedig 333 mm. Hála a mérnökök innovatív gondolkodásának, a CRF250R hihetetlenül könnyű, menetkész tömege csupán 104 kg. A kompakt ülés és a karcsú kialakítás révén a pilóta szabadon mozoghat a terepakadályok leküzdése során, nem mellesleg a karbantartás is könnyebb, hiszen roppant egyszerű le-, illetve felszerelni a nyerget. Szintúgy az üzemeltetést megkönnyítendő csökkentették az idomcsavarok számát – már csak 4-4 darab 8 mm-es kötőelem rögzíti oldalanként a takaróelemeket.

A számítógépes áramlástani mérések (ti. Computational Flow Dynamics, CFD) gyümölcseként még nagyobb lett a hűtőradiátoron átáramló levegő mennyisége. Ezt a célt szolgálják az egy darabból készülő oldalsó légterelő idomok is, akárcsak az áthelyezett hűtőventilátor és az áttervezett hűtőrács. A titánból készülő üzemanyagtartály befogadóképessége 6,3 liter.

Alapfelszereltség a kis tömegű Renthal Fatbar kormány, valamint a 26 mm-es tartományban állítható befogó, ami lehetővé teszi, hogy a vezető előrébb vagy hátrébb helyezze a kormányt. Ha a befogót 180˚-kal elfordítja, a kormány további 10 mm-es tartományban eltolható az alaphelyzetből, ezáltal négyféle egyedi üléspozíció vehető fel.

A kétdugattyús – 260 mm-es, hullámos tárcsát közrefogó – első féknyeregben 27, illetve 30 mm-es munkahengerek dolgoznak, a fékfolyadék pedig kis tágulású fékcsövekben áramlik irányukba, tovább fokozva a rendszer erejét és mérsékelve fáradékonyságát. Hátul egydugattyús nyereg felel a lassításért, a hullámos tárcsa átmérője 240 mm.

A fekete DID alumíniumfelnik ráfjaihoz közvetlenül kapcsolódnak a küllők, a megfelelő tapadást pedig enyhe terepezésre is alkalmas, 80/100 R21, illetve 100/90 R19 méretű PIRELLI MX32 MIDSOFT abroncsok szavatolják.

Az agresszív vonalakat kiemelendő 2023-ra még ütősebb, átrajzolt, dőlt betűs HRC-emblémákkal látványosabbá varázsolt grafikát kapott a CRF250R. Ez a stílus már ismerős lehet a motorsportrajongóknak, hiszen a HRC nemrégiben a négykerekűek világában is megvetette lábát és hasonló stílusban öltöztette fel autóit.