• Egyéb

Csak az együttműködés tehet további 20 ezer villanyautót Magyarország útjaira

A rendezvényen az Innovációs és Technológiai Minisztérium fenntarthatóságért felelő államtitkára, Weingartner Balázs elmondta: az utóbbi években hatalmas fejlődésen keresztül ment és sok újítást felmutató elektromobilitási iparág számos területét piaci szereplők bevonásával érdemes szabályozni. Kiemelte, hogy a szaktárca ezért az e-mobilitás fejlődését segítő Jedlik Ányos Terv felülvizsgálatánál a kormányzati szabályozókat visszavonja ott, ahol ez indokolt, és olyan irányba terjeszti ki azokat, ahol szükséges az állam nagyobb szerepvállalása. Ezeknek a területeknek az azonosítása viszont a piaci szereplők visszajelzései nélkül elképzelhetetlen, hiszen a cél egy stabil, kiszámítató és életszerű szabályozás, jogszabályi keretrendszer kialakítása.

Az állami vezető a teendők közül kiemelte a töltőtelepítések kérdését és a villanyautók vásárlásának támogatási rendszerét, amely kapcsán egy új és egyszerűsített támogatási rendszer bevezetését tervezi a jövőben a szaktárca.

A szektor szakértői és piaci szereplői a panelbeszélgetések során szintén jelezték, a piac – a felhasználók kritikus számának elérését követően – képes lesz az önszabályozásra; szerintük a kérdés elsősorban az, hogy ezt a számot, a körülbelül 25-35 ezer felhasználót (jelenleg közel 7000 elektromos autó közlekedik az ország útjain), mikor és milyen ösztönzők mentén érheti el a szektor.

A cél egy olyan szabályozási környezet kialakítása, ami egy olyan kiszámítható piaci modellt eredményez, amelyben a töltőinfrastruktúra telepítői és a szolgáltató cégek érdekeltté válnak abban, hogy a felhasználók javára széles körben elérhető és akadálymentesen hozzáférhető hálózatot hozzanak létre.

Konszenzus volt abban is a szakértők részérő, hogy folytatni és bővíteni kell az infrastruktúra-fejlesztéshez kapcsolódó támogatási programokat, szélesíteni érdemes az erre fordítható forrásokat, amelynek alapját a jelenleg is az iparág fejlesztését szolgáló széndioxidkvóta-értékesítésből származó állami bevétel jelenti.

Az Emobility Forum szakmai, piaci és szabályozó oldali szakértői is egyetértettek abban, hogy a felhasználók igényeinek megismerése nélkül nem lehet sikeres infrastruktúra-fejlesztési programokat elindítani. Ennek egyik fontos technikai eszközeként a big data adatelemzést nevezték meg a szakértők, hiszen a már most rendelkezésre álló adathalmazok elemzésével települési, országos szintű, de akár régiós fejlesztési programokat is – költséghatékonyan – tervezni lehet.

Folyt. köv.