Csak jönnek-jönnek a vén autók
Miközben a használtautó-import mennyisége a koronavírus miatt bevezetett veszélyhelyzet miatt több mint kétötödével csökkent, a beáramló személygépkocsik közül minden eddiginél nagyobb arányban helyeznek forgalomba öreg járműveket. (Illusztráció: ebay)
Februárhoz képest áprilisra 17-ről 22 százalékra emelkedett a 15 évnél idősebb importált autók aránya. Mindez 8 hónappal, 11 és fél évre növelte a behozott autók átlagéletkorát.
Az itthon forgalomba kerülő importautók romló összetételének legalább három oka van – magyarázza Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója. – Egyrészt azokon a piacokon, ahonnan ezek a járművek származnak, szintén válság van. Az eladók a jobb minőségű autók cseréjét inkább elhalasztják, így ezek ottani kínálata beszűkült. Másrészt a válság kirobbanásakor a forint látványosan leértékelődött az euróval szemben, így ugyanakkora összegért a vásárlók csak olcsóbb, a korábbiaknál idősebb autókat tudtak megvásárolni. A harmadik ok pedig az, hogy a határzár miatt a magánimport visszaesett, az itthoni használtautó-kereskedésekben csökkentek a készletek, így eladhatóbbá váltak a rosszabb műszaki állapotban lévő járművek is.”
A határok fokozatos megnyitásával a használt autók piacán újra nagyobb szerep jut majd a magánimportnak, ám a továbbra is kedvezőtlen árfolyam és a beszűkült kínálat miatt a használtautó-import összetételében javulást nem várható a következő hónapokban sem.
Ez a környezetvédelmi szempontból is negatív hatásokkal járó állapot rövid távon csakis a jelenlegi szabályozás módosításával, a kevésbé koros autók behozatalának ösztönzésével érhető el. Talán még az eddigieknél is időszerűbb egy olyan intézkedéscsomag bevezetése, amely segíti a mostaninál jobb műszaki és környezetvédelmi jellemzőjű használt és új autók térnyerését.
A teljes hazai autópark átlagos életkora tavaly év végére 14,4 évre emelkedett. Mivel az újautó-eladások nagyobb mértékben estek vissza, mint a használtautó-import, ez az érték 2020-ban várhatóan még tovább fog romlani.