Csökkenő bevételek, stabil szolgáltatás
Így befolyásolta a közösségi közlekedést a koronavírus-járvány
Sosem látott helyzetek, az azokhoz való alkalmazkodás éve volt 2020 a közösségi közlekedésben, és mindezek fejébe a főváros mobilitása, illetve az utasok biztonsága volt a tét. Bár Budapest közösségi közlekedésére és a BKK gazdasági helyzetére a tavaly márciusban meghirdetett veszélyhelyzet kétségkívül negatív hatást gyakorolt, szerencsére a fővárosban közlekedők ebből nem sokat érzékeltek. A nehézségek ellenére a közösségi közlekedés egyetlen napra sem állt le, az utasok biztonsággal használhatták a BKK járatait. A BKK pedig az új kihívásokhoz alkalmazkodva számos új intézkedést vezetett be, valamint új szolgáltatásokkal bővítette portfolióját.
Tavaly, az év első hónapjaiban naponta több mint 4 milliószor vették igénybe az utasok a budapesti közösségi közlekedés szolgáltatásait. A március közepétől meghirdetett veszélyhelyzet bevezetése, a távmunka, valamint a digitális oktatás következtében drasztikusan csökkent ugyan az utazási kedv, azonban a járvány elleni hatékony védekezésnek köszönhetően az utasforgalom szeptember elejére már javulást mutatott, az előző év hasonló időszakának csaknem 75-80 százalékára kúszott vissza. A járvány második hulláma idején – a korlátozások szigorításával – azonban ismét csökkent a járatok kihasználtsága, 2020 végén feleannyian utaztak a BKK járatain, mint a járvány előtt.
Hogyan hatott az utazási szokások megváltozása a BKK-ra?
A jegyek és bérletek eladásából származó bevétel 2020-ban megközelítőleg 42 milliárd forint volt. Az előző évhez képest egyharmadával csökkent a bérletértékesítések száma, hiszen a távmunka és a digitális oktatás lehetővé tette az otthonmaradást. Sokan ezért nem váltottak bérletet, hanem jeggyel utaztak, illetve a korábbiakban főként a turisták körében nagy népszerűségnek örvendő 24 órás jegyet is egyre többen vették igénybe. Soha jobbkor nem kerülhetett volna sor viszont az álláskereső bérlet bevezetésére. A 2020. január 1. óta igényelhető díjmentes utazást biztosító havi bérletet tavaly 70 ezer alkalommal váltották ki a regisztrált álláskeresők. Mindezek következtében a BKK 25,5 milliárd forintos menetdíjkiesést könyvelt el, emellett 100 millió forintot költött a koronavírus-járvány megfékezésére. A Budapesti Közlekedési Központ számos intézkedést hozott és a rendkívüli helyzethez alkalmazkodva számos újítást vezetett be, hogy az utasok a lehető legnagyobb biztonságban és fennakadások nélkül használhassák a közösségi közlekedést.
Járatsűrítések
A BKK két lépésben, szeptemberben és novemberben sűrítette a menetrendet a járvány elleni védekezés érdekében. Karácsony Gergely főpolgármester még nyár közepén döntött arról, hogy az iskolák későbbi időpontban történő kezdésének lehetősége érdekében a járatok a reggeli csúcsidőszakban, hosszabb idősávban – egészen 9 óráig – sűrűbben közlekedjenek Budapesten. Ennek megfelelően a szeptemberi iskolakezdés óta a reggeli csúcsidőszak hosszabb idősávot ölel fel. Munkanapokon 7 és 9 óra között, valamint délután 15 és 19 óra között Budapesten minden fizikailag rendelkezésre álló közösségi közlekedési jármű forgalomban van. A fővárosban közel 1200 autóbusz, 110 trolibusz, 480 villamos, közel 75 metrószerelvény szállítja az utasokat. A BKK járművei 2020-ban több mint 113 millió kilométert tettek meg.
Járványügyi intézkedések
A közösségi közlekedés járművein 2020. április 27. óta kötelező a maszkviselés. A koronavírusfertőzés-veszély kezdete óta naponta fertőtlenítik és takarítják a járműveket, a metróállomásokat, a jegyautomatákat és sűrűn indítják a járatokat. A BKK szolgáltatói hetente 26 millió forintot költenek fertőtlenítőszerekre. A járműveken 2020 végén 20, míg a metróban 10 percenként volt hallható felhívás a szájat és orrot eltakaró maszk használatára. A közösségi közlekedés működőképességét biztosító járművezetők védelme érdekében március közepén a BKK átmenetileg felfüggesztette az első ajtós felszállást – és ezzel egyidőben a járművezetői jegyértékesítést is –, néhány nappal később pedig a járművek utasterének első felét kordonnal záratta le.
Népszerű volt a MOL Bubi 2020-ban
Tavaly március közepén a BKK bevezette a 100 forintos havi díjú MOL Bubi bérletet, az érintésmentes online regisztrációt, valamint a kerékpárok szigorú fertőtlenítési protokollját. A járványidőszakban kiváló alternatívának bizonyultak az almazöld kerékpárok, a regisztrálók száma 2020-ban már meghaladta a 100 ezret. 2019-ben 3668 bérlet fogyott, és többségében alkalmi jeggyel tekertek a MOL Bubi utasai. Ezeknek az intézkedéseknek köszönhetően a városi kerékpározás népszerűsége is megugrott, 2020-ban már több mint 43 ezer bérletet váltottak.
A járványveszély időszaka alatt különösen ajánlott a kerékpározás, hiszen alacsony a fertőzésveszély kockázata, és a mozgásnak fontos egészségmegőrző hatása is van. Mindezek mellett fontos megemlíteni a közbringarendszer környezeti hasznát is, hiszen mind a zaj-, mind a légszennyezést mérsékli a kerékpárok használata. 2014-es bevezetése óta a MOL Bubi utasai több mint 6 millió kilométert tekertek, és ezzel 1 millió kilogramm szén-dioxid-kibocsátást spóroltak meg. Az előzőekből származtatható, pénzben is kifejezhető társadalmi haszon elérte az 1 milliárd forintot. A közbringarendszer megújításának előkészítő munkálatai miatt november végén a MOL Bubi szolgáltatás ugyan átmenetileg leállt, 2021 tavaszán azonban egy korszerűbb, hatékonyabb közbringarendszer fogadja majd az ügyfeleket.
Kerékpársávok
A járvány begyűrűzésének kezdetén a Budapest Restart programmal összhangban a BKK a főváros számos útszakaszán új kerékpársávot létesített. A fejlesztés abból a szempontból is jelentős mérfödkő, hogy így a korábban széttöredezett budapesti kerékpárút-hálózat is összefüggőbbé vált. A forgalomszámlálók adatai alapján az új szakaszok hamar népszerűvé váltak.
Ingyenes kerékpárszállítás
A Főváros és a BKK a járványhelyzetben az utazási lehetőségek kombinálására bíztatja a fővárosban és az agglomerációban közlekedőket. Annak érdekében, hogy még több ember számára elérhetőbbé és kényelmesebbé váljon a kerékpározás, valamint a közösségi közlekedés, szeptemberben három hónapos tesztidőszak indult, amely során hétvégenként díjmentesen lehetett kerékpárt szállítani minden arra alkalmas vonalon. A próbaidőszakot a BKK az intézkedés pozitív tapasztalatai alapján további három hónappal meghosszabbította.
Ügyféltájékoztatás
A BKK nagy hangsúlyt fektet arra, hogy ügyfeleit teljeskörűen és naprakészen tájékoztassa. Az elmúlt évben a közlekedésszervező társaság havonta csaknem 100-szor tett közzé közlekedéssel kapcsolatos híreket saját Facebook-oldalán, emellett szinte valamennyi munkanapon kiadott egy sajtóközleményt. Széles körű marketing-kommunikációs kampányt szervezett, hogy ügyfelei tájékozódhassanak a koronavírus-járvány elleni védekezés szabályairól, a távolságtartást célzó ajánlásokról. A BKK jegyellenőrei nagyon kevés olyan utassal találkoznak, akik még a figyelmeztetés ellenére sem veszik fel utazásuk során a maszkot. A BKK fokozott intézkedéseinek, valamint az utasok tájékozottságának és együttműködésének köszönhetően a közösségi közlekedés továbbra is biztonságos választás a fővárosi utazáshoz.
Budapesti Közlekedési Központ