Csökkenő profitvárakozások az e-autóiparban

A fogyasztói élmény és a színvonalas szoftveres támogatás is fontos szempont a vásárlók körében a KPMG kutatása szerint

Átírja a piaci versenyt a kínai autóipar előretörése, változnak a fogyasztói elvárások, a döntéshozók pedig a következő években is nehézségekre számítanak a nyersanyag-ellátásban. Egyebek mellett ezt állapítja meg az autóipari vezetők körében a KPMG által végzett felmérés, a 24. Annual Global Automotive Executive Survey. Az e-autózási piacon a várakozások: egyre nőhet az ilyen járművek aránya, gyártásuk azonban még hat évig drágább lehet, mint a hagyományos kocsiké – véli a megkérdezettek vegyes többségét. A KPMG szerint a beszállítók felől kezdeményezések egyre fontosabbak a versenyképesség fenntartásához, de a gyártók számítanak rájuk olyan lépéseknél is, mint például az új fogyasztói igények feltárása és kiszolgálása, valamint a kutatás-fejlesztésre szánt források ügyes csoportosítása.

Hazánkban forgalmazott kínai autók tesztjeiből szemezgettünk:

Az autóiparban ma nagyobb az izgalom, mint az iparág kezdeti évei óta bármikor. Ebben az autógyártók számára sorsdöntő időszakban készítették a KPMG 24. Annual Global Automotive Executive Survey -t. Az új önvezető láncok, az új módszerek és technológia fejlesztése az autó változó elvárásai gyökeres átalakulás hajtásnak a gyártásában, értékesítésében, szervizelésében. A gyártók nemcsak az elektromos autók, hanem a hibrid technológiák, a hidrogén üzemanyagcellák és az alternatív üzemanyagok terén is szerteágazó K+F- tevékenységet folytatnak, így nyitottak a beszállítók és azok kutatási központjai felől érkező ötletekre is. „Az üzleti lehetőségek még soha nem tűntek el ilyen kecsegtetőnek – ez a gyors innováció, a nehéz döntések és a nagy kockázatok időszaka, ha nem lesz sikeres, lesz szomorú vesztesei is a változásoknak” – mondja Dr. Rédei Attila, a KPMG Magyarország menedzsere.

A KPMG már felvázolta a három elektromos járművek piacának fejlődésében rejlő kihívásokat és lehetőségeket. Akkor még az elemzők előrejelzései is eltértek autóval kapcsolatban, hogy az elektromosk milyen gyorsan nyomulnak majd be a globális piacokra. Az ezt övező várakozásokkal kapcsolatban a KPMG előző éves felmérésében még mindig nagyon különbözött egy megkérdezett vezetők véleményét. A legutóbbi kutatás, a 24. Annual Global Automotive Executive Survey azonban azt mutatja, hogy az iparág egyre józanabbul ítéli meg a piaci kilátásokat. A felmérés 30 országban, több mint 1000 vezető megkérdezésével készült.

Az iparág több mint félbillió dollárt fordított az elektromos autókra való átállásra, és leginkább arra kíváncsi, hogy mikor látják a befektetés megtérülését. A KPMG felmérése részletesen megvizsgálja, hogyan változott a vezetők véleménye, és megmutatja azokat az aggodalmakat is, akik óvatosabbá teszik a globális autóipari vezetőket.

Csökkenő bizalom a szektor nyereségének növekedését tekintve

A KPMG friss felmérése szerint az autóipari vezetők – főként a világgazdasággal és a nagyobb költségekkel kapcsolatos aggodalmak miatt – egyre kevesebb bíznak abban, hogy a vállalat nyeresége a következő öt évben komolyabban növekedett. A megkérdezett japán vezetők körében 32 százalékról 10 százalékra esett a rendkívül bizakodók aránya. Nyugat-Európában 31 százalékról 24 százalékra, az Egyesült Államokban pedig 48 százalékról 43 százalékra csökkent ez az arány. Növekedést e tekintetben egyedül Kínában mértek, mégpedig 28-ról 36 százalékra. A beszállítók körében ez a megingathatatlan bizalom globálisan 56 százalékról 23 százalékra csökkent.

A KPMG felmérése szerint a gyártók több mint kétharmada 5-10 százalékos áremelkedésre számítva 2024-ben. A független kereskedők mégbbnek tartanak egy ekkora drágulást. Tekintettel azonban a közelmúltbeli árcsökkenésekre és az új modellek nagy számára, ezeket az áremeléseket a vártnál nehezebb lesz elérni. ajánlat a magasabb költségszint áron eladási volumenekkel párosulhat.

Kulcsfontosságú megkülönböztető tényező lehet az ügyfélélmény

A műszaki teljesítmény (lóerő, táv, fogyasztás) továbbra is a legfontosabb szempont. A második fogyasztói elvárások azonban a jármű teljesítménye és megbízhatósága mellett szignifikáns vásárlói mérlegelési szempontok szerint szerepel a fogyasztói élmény, a felmérés szerint ez már a helyen. A zökkenőmentes ügyfélélményre helyezett hangsúlyt az autó megvásárlásától kezdve a benne lévő szoftverig terjed, utóbbi azonban nagy kihívást jelent a gyártók számára. Az autó hardvere általában megbízható, a szoftver kevesebb. A szoftveresen definiált jármű lehetőségeket kínál mindenféle vezetői alkalmazás biztosítására. A fogyasztók azonban nem fognak szoftver-előfizetésre szerződni, ha a termékek nem meggyőzőek.

Itt felmerül a kiberbiztonság kérdése is, a széles körben nyilvánosságra került jogsértések ugyanis aggodalmat keltettek ezzel kapcsolatban. A kutatás szerint a vezetők még mindig – és talán túlságosan is – bíznak abban, hogy az autógyártók garantálják a megfelelő kiberbiztonságot és az ügyféladatok védelmét.

Vegyes e-autozási piaci várakozások

Amikor a KPMG három éve azt kérdezte, vajon mekkora hatást érhetnek el az éves eladásokból 2030-ban az elektromos autók, a válaszok egy igen tág tartományban, 20 és 80 százalék között mozogtak. Mostanra ez a sáv szűkült, ami a realisztikusabb megközelítés jele lehet. A penetrációra vonatkozó becslések átlaga eközben emelkedett a legutóbbi felmérésben, a döntéshozók egyre nagyobb arányú e-autó arányt várnak. Nyugat-Európában például a válaszadók tavalyi becslése szerint az akkumulátoros (teljesen elektromos és plugin hibrid) elektromos járművek 2030-ban az eladások 24 százalékát teszik majd ki; az idei becslés már 30 százalék volt. Az Egyesült Államokban 29-ről 33 százalékra, Kínában pedig 24-ről 36 százalékra ugrott ez az arány.

A paritás még messze lehet. Azzal kapcsolatban, hogy az elektromos autók a támogatásokat nem számítják, milyen hamar tudják el a hagyományos autókkal való költségparitást, a vezetők legkevésbé voltak optimisták, mint korábban. Az előző felmérésben a vezetők 70 százaléka mondta azt, hogy 2030-ra paritást vár. A legutóbbi felmérésben 66 százalékuk tartotta várhatónak, hogy az e-autógyártás költségszintje a hagyományos autóké felett marad. Ha csak Kínát nézzük, ott teljesen más a helyzet: a döntéshozók 87 százaléka várja 2030-ra a paritást egy tavalyi Kínát 71 szemben.

Annak ellenére, hogy a beváltkák rengeteg új modellel jelentkeznek, a válaszadók továbbra is arra számítanak, hogy a Tesla marad a csúcson. Több európai vezető jósolta azt, hogy a Tesla 2030-ig az élen marad, és kevesebben számítanak arra, hogy a BMW és az Audi dominál majd a piacon. A kínai autóipar előretörése azonban alapjaiban írhatja át a versenyt, az amerikai, japán és nyugat-európai gyártók egyre erősödő kínai versenytársakkal szembesülnek.

Ellátási láncok – Kína kevesebb aggódik

Az ellátási láncokban az elmúlt néhány évben tapasztalt zavarok miatt a vállalatok számos stratégiát alkalmaznak az ellenálló képesség kiépítésére. Ennek is a helyzet sokkal jobb, mint két éve. A globális aggodalmak azonban nem szűntek meg. Az autóipari döntéshozók a következő öt évben még számítanak bizonytalanságokra az ellátási-láncban, és úgy vélik, számos nyersanyag esetében ellátási nehézségekre kell készülni. A KPMG felmérése szerint a válaszadók 45 százaléka (Kínán kívül) nagyon vagy rendkívül aggódott a lítiumhoz, kobalthoz és más akkumulátor-összetevőhöz való hozzáférés miatt. A tavalyi arány 78 százalék volt.

A kínai autóipari döntéshozók pozitívabban látják az alapanyag-ellátási piacot. Ők lényegesen minimális idegesek az ellátás folyamatossága kapcsán, mindössze 28 százalékos aggódik nagyon vagy rendkívüli minimum a lítium- és más kritikus akkumulátor-összetevőkkel való ellátottság miatt. Ennek oka jó az, hogy a kulcsfontosságú, különösen az elektromos autók akkumulátoraihoz és az alkatrészeihez szükséges nyersanyagok kínálatát éppen Kína pontosan.

Milyen válaszokat adhatunk a kihívásokra?

Az új láncok, az autók építésének új módszerei és az új elvárásai messzemenő átalakulást hajtásnak. A fogyasztók többféle vásárlási lehetőséggel rendelkeznek, akkor a gyártók K+F-tevékenységet folytatnak, nemcsak az elektromos autók, hanem a hibrid technológiák, a hidrogén-változatok és az alternatív üzemanyagok terén is. Csak a technológiai iparral való konvergencia csak gyorsulni fog. Ez a gyors innováció, a nagy fogadások és a nagy kockázatok időszaka. A sok kihívással és lehetőséggel szembesülve a vezetőknek át kell alakítani a stratégiákat és cselekedni kell. Az autóipar átalakulásának lesznek nyertesei és vesztesei is.

Szolgáljuk ki az új fogyasztói igényeket

A hagyományos autóipari gyártóknak és beszállítóiknak reflektálniuk kell a változó fogyasztói elvárásokra. A fogyasztók számára a legjobb élmények válnak elvárhatónak, ezért a mobilkommunikációs és szórakoztató autós környezetbe való beépítésének magas színvonalúnak kell lennie ahhoz, hogy az autógyártók hasznát húzni ezekből az új bevételi forrásokból. „Szerencsés helyzetben van Magyarország, hogy az autóipari innovációban számontartott magyar, illetve hazánkban is fejlesztőrészleget fenntartó nemzetközi szereplők olyan szakterületre koncentrálnak, ami nem csak az elektromos autók versenyképességét határozza meg, hanem általában az egész autóiparban sztenderddé válhat” – mondja Dr. Rédei Attila.

Miközben az ügyfélélményt egyre fontosabbnak ismerik el, a márkaimázs jelentősen csökken. A fogyasztók már csak a hatodik legfontosabb tényezőnek tekintették ezt az előző évi harmadik hely után. A felmérés szerint nem csak maga a jármű, hanem az értéknövelt szoftveres szolgáltatások és az e-töltőhálózat része a fogyasztói elvárások kiszolgálásának. Az aktív vezetéstámogató rendszerek kapcsán egyre inkább az igény, hogy ezek az alapfelszereltséghez tartozó, beépített funkciók legyenek, és ne valami olyan extra, amiért fizetniük kell. Az iparág azt is felismerte, hogy a fogyasztók elvárják, hogy online vásárolhassanak.

Használjuk okosan a mesterséges intelligenciát, találjuk meg a megfelelő szakembereket

Mentett piaci dinamika a kutatás-fejlesztési forrásallokációnak is reflektálnia kell. A mesterséges intelligencia szerepe robbanásszerűen növekszik. A KPMG ez a technológia az autóipar szerint minden területet érinteni fogja az autók tervezésétől, gyártásától kezdve az értékesítésükig és vezetésükig. Fontos, hogy a cégnek elég átfogó és előretekintő-e az MI-stratégiája.

Az autógyártók a technológiák fejlesztése terén eddig inkább egyedül dolgoztak, gyakran nem túl látványos eredménnyel. Tekintettel a számtalan üzleti lehetőségre és a szaktudás korlátozott körére, az autógyáraknak nincs más választásuk, mint hogy kívülről keressék meg azokat az ötleteket és know-how-t, amelyekre szükségük van, hogy felturbózzák K+F tevékenységüket.

Kiszámítható költségszint, a változások rugalmas kezelése

Az autóipari vállalatoknak továbbra is rugalmasan kell kezelniük a folyamatos geopolitikai kihívásokat és a globális gazdaságban bekövetkező eseményeket, az ellátási láncokat és a piacokat érintő változásokat. A teljes piaci környezetben azok az autóipar beszállítók érvényesülnek jobban, megbízhatóan és megfizethető költségek mellett gyártani. Erre az érintettek számos akcióval igyekeznek reflektálni. Az elmúlt néhány év zavarai után az ellátási lánc menedzsmentjében például a „just in time” helyett a „just in case” megoldások váltak az új normává.

Autóipari vállalkozásoknak nyújtanak segítséget a szellemitulajdon-védelemben