Csoportszinten és márkaként egyaránt a Toyota a legnagyobb a világon
Noha a 2021-es év a Toyotát sem kímélte, egy sor előrelátó döntésnek és átgondolt stratégiának köszönhetően minden más autóipari szereplőnél jobban teljesített a cég, a márkák rangsorában éppúgy, mint az autógyártó csoportok versenyében.
Az autóiparban ritkán válik olyan határozottan két ellentétes ellenjelű félre egy év, mint a 2021-es. Az első félévben dinamikus növekedésnek indult a globális értékesítés, kihúzta az autógyártókat abból a mélységből, ahová 2020-ban a koronavírus-járvány következtében kialakult keresleti visszaesés, illetve gyártási kapacitáscsökkenés miatt zuhantak. A második félévben viszont a globális félvezetőhiány javarészt semlegesítette az első hónapokban elért sikereket, így az autóipar minimális növekedéssel, de nagyságrendileg ugyanazon a szinten zárta az évet, mint 12 hónappal korábban.
Ami nem változott, az a Toyota-csoport elsősége az autógyártók rangsorában. Sőt, a konszern 7,7%ra növelte forgalmát – a világon eladott minden tizenharmadik autót ők gyártják –, világpiaci részesedése eléri a 12,2 százalékot.
Autógyártó | Eladások (millió db) | Változás 2020-hoz képest | Piaci részesedés |
Toyota-csoport | 10,3 | +7,7% | 12,2% |
Volkswagen-csoport | 8,8 | -4,4% | 10,4% |
Renault-Nissan szövetség | 7,6 | -1,4% | 9,0% |
Stellantis | 7,4 | +9,6% | 8,8% |
Hyundai-csoport | 6,9 | +6,8% | 8,2% |
General Motors | 6,1 | -11,1% | 7,2% |
Honda Motor | 4,4 | -1,3% | 5,2% |
Ford | 4,1 | -0,4% | 4,9% |
Suzuki | 2,7 | 10,6% | 3,2% |
Daimler (Mercedes-Benz) | 2,5 | -1,6% | 3,0% |
Ami az önálló márkákat illeti, ott ennél is markánsabb a Toyota vezető szerepe: a márka 8,7 milliós éves forgalma 8,1 százalékkal haladta meg a 2020-as eredményeket. A márka világpiaci részesedése 10,5%, azaz minden tizedik autót a Toyota ad el a világon.
Autómárka | Eladások (millió db) | Változás 2020-hoz képest | Piaci részesedés |
Toyota | 8,7 | +8,1% | 10,5% |
Volkswagen | 5,2 | -6,6% | 6,4% |
Honda | 4,3 | -1,6% | 5,2% |
Ford | 4,1 | -0,4% | 5,0% |
Hyundai | 3,8 | +5,4% | 4,6% |
Nissan | 3,7 | -1,2% | 4,5% |
Kia | 2,9 | +6,4% | 3,5% |
Chevrolet | 2,6 | -15,4% | 3,1% |
Mercedes | 2,4 | -2,4% | 2,9% |
BMW | 2,2 | +2,2% | 2,7% |
Ha az egyes modellekre lebontva nézzük a márkák teljesítményét, megint csak a Toyota gyártmányai végeznek az élen.
Továbbra is verhetetlen a Toyota Corolla, amelyből 1,1 millió darabot adtak el világszerte, míg a második helyen álló Toyota RAV4 1,0 millió példányban talált gazdára. Mindkét típus növelni tudta forgalmát, 3,6, illetve 1,2%-kal. A Toyota Camry egyetlen év alatt négy helyezést ugrott előre, így most az ötödik helyen áll 686 ezer eladott példánnyal (+12,7%), míg a Toyota Yaris ennél is többet: hat helyezést javított 2020-hoz képest, így most a hetedik 590 ezer darabos értékesítéssel.
Modell | Eladások (100 000 db) | Változás 2020-hoz képest |
Toyota Corolla | 1100 | +3,6% |
Toyota RAV4 | 1000 | +1,2% |
Ford F-széria | 862 | -7,9% |
Honda CR-V | 730 | -0,8% |
Toyota Camry | 686 | +12,7% |
RAM pickup | 645 | +2,2% |
Toyota Yaris | 590 | +28,7% |
Honda Civic | 586 | -14,5% |
Chevrolet Silverado | 581 | -9,9% |
Tesla Model 3 | 576 | +29,1% |
Forrás: www.focus2move.com