DAF tehergépkocsik Eindhovenből immár 75 éve

  • Tehergépkocsik Eindhovenből immár 75 éve (1)
  • Tehergépkocsik Eindhovenből immár 75 éve (22)
  • Tehergépkocsik Eindhovenből immár 75 éve (23)
  • Tehergépkocsik Eindhovenből immár 75 éve (24)
  • Tehergépkocsik Eindhovenből immár 75 éve (25)
  • Tehergépkocsik Eindhovenből immár 75 éve (26)
  • Tehergépkocsik Eindhovenből immár 75 éve (27)
  • Tehergépkocsik Eindhovenből immár 75 éve (28)
  • Tehergépkocsik Eindhovenből immár 75 éve (29)
  • Tehergépkocsik Eindhovenből immár 75 éve (30)
  • Tehergépkocsik Eindhovenből immár 75 éve (31)
  • Tehergépkocsik Eindhovenből immár 75 éve (32)
  • workhouse
    workhouse
  • Tehergépkocsik Eindhovenből immár 75 éve (34)
  • Tehergépkocsik Eindhovenből immár 75 éve (35)
  • Tehergépkocsik Eindhovenből immár 75 éve (36)
  • Tehergépkocsik Eindhovenből immár 75 éve (37)
  • Tehergépkocsik Eindhovenből immár 75 éve (38)
  • Tehergépkocsik Eindhovenből immár 75 éve (21)
  • Tehergépkocsik Eindhovenből immár 75 éve (20)
  • Tehergépkocsik Eindhovenből immár 75 éve (19)
  • Tehergépkocsik Eindhovenből immár 75 éve (2)
  • Tehergépkocsik Eindhovenből immár 75 éve (3)
  • Tehergépkocsik Eindhovenből immár 75 éve (4)
  • Tehergépkocsik Eindhovenből immár 75 éve (5)
  • Tehergépkocsik Eindhovenből immár 75 éve (6)
  • Tehergépkocsik Eindhovenből immár 75 éve (7)
  • Tehergépkocsik Eindhovenből immár 75 éve (8)
  • Tehergépkocsik Eindhovenből immár 75 éve (9)
  • Tehergépkocsik Eindhovenből immár 75 éve (10)
  • Tehergépkocsik Eindhovenből immár 75 éve (11)
  • Tehergépkocsik Eindhovenből immár 75 éve (12)
  • Tehergépkocsik Eindhovenből immár 75 éve (13)
  • Tehergépkocsik Eindhovenből immár 75 éve (14)
  • Tehergépkocsik Eindhovenből immár 75 éve (15)
  • Tehergépkocsik Eindhovenből immár 75 éve (16)
  • Tehergépkocsik Eindhovenből immár 75 éve (17)
  • Tehergépkocsik Eindhovenből immár 75 éve (18)
  • Tehergépkocsik Eindhovenből immár 75 éve

Innováció, intelligens tervezés és forradalmi technológia

A DAF Trucks idén ünnepli, hogy immár 75. éve gyárt tehergépkocsikat. Újabb mérföldkő ez az innováció, a forradalmi technológiák és intelligens tervezés által elért sikerek hosszú sorában. Ezeken a pilléreken alapulnak az új DAF-tehergépkocsik is, amelyek – akárcsak elődjeik a maguk idejében – ugyanolyan magas színvonalat képviselnek a hatékonyság, biztonság és vezetői kényelem terén.

Tudtad?

A DAF vállalat alapjait 1928-ban fektették le. Az üzemet eleinte „Van Doorne gépgyáraként” ismerték Eindhovenben. Amikor Hub és Wim az 1930-as évek elején bemutatták a pótkocsijaikat a piacon, már elkezdtek kirajzolódni a ma ismert DAF-rendszerek alapjai. A piacon kapható többi járműtől eltérően az alvázakat nem szegecselték, hanem hegesztették, így a szokásosnál sokkal könnyebbek voltak, és hatalmas sikert arattak. A gépgyár arculatot váltott, és Van Doorne’s Aanhangwagenfabriek, vagyis röviden DAF lett belőle. 

Az első tehergépkocsi

Ahogy Európa újjáépítése során robbanásszerűen nőtt a szállítmányozás iránti kereslet, a DAF gyorsan váltott egyre magasabb fokozatba. Felállítottak egy gyártósort pótkocsik és félpótkocsik gyártására, és elkészültek a tehergépkocsigyár építésének végső tervei. 1949-ben bemutatták az A30-as modellt. A 3 tonnás tehergépkocsi elsősorban a hazai piacot célozta meg. A hűtőrácson hét jellegzetes krómcsík volt látható. 

Változó termékkínálat

Néhány hónappal később kikerült a gyárból az első modell, amelyet hamarosan követtek az A50-es (5 tonnás) és az A60-as (6 tonnás), nagy igénybevételre tervezett járművek. Az első áruterjesztő tehergépkocsi – az 1 tonnás A10-es – 1950-ben látta meg a napvilágot, majd az általa ihletett A107-es pick-up modell következett. A modellek száma gyorsan nőtt, beleértve a speciális alvázzal rendelkező billenőplatós és szemétszállító járműveket, valamint egy katonaijármű-sorozatot. Rövid időn belül a DAF olyan tehergépkocsi-márkává fejlődött, amely a termékkínálat összetéveszthetetlen részévé vált.

Abban az időben minden tehergépkocsi motorral és hűtőráccsal ellátott alvázként gördült le a gyártósorról. A fülkék építése akkor még a felépítményezők feladata volt. Mindez 1953-ban változott meg, amikor a DAF elkezdett saját fülkéket gyártani. 1955-ben ünnepelte a gyár a 10 000. alváz legördülését a gyártósorról – és az ünneplést különösen emlékezetessé tette a holland hadsereg 3600 járműre szóló megrendelése. Nem sokkal később a DAF saját (dízel) motorok fejlesztésébe és gyártásába is belekezdett. Elsőként bővítette turbókompresszorral a tehergépkocsik erőforrását az extra lóerő és a nagyobb hatékonyság érdekében.

Nemzetközi fuvarozás

1957-ben a DAF bemutatta a DO-t, egy jellegzetes kialakítású tehergépkocsit, amelynek 10 tonnás hátsó tengelyét kifejezetten ehhez a sorozathoz fejlesztették ki. Ez különösen alkalmassá tette a DO-t a nemzetközi és nehéz árukat érintő fuvarozásra, amely fokozatosan egyre népszerűbbé vált. A DO második generációja még egy kezdetleges ágyat is tartalmazott – ami akkoriban újdonságnak számított. 

A 60-as évek elején a holland tehergépkocsi-gyártó ismét meglepett mindenkit, ezúttal a DAF 2600-as tehergépkocsival, amely még a DO-nál is közvetlenebbül célozta meg a nemzetközi fuvarozást. A fülke egészen forradalmi volt. Szögletes formája maximalizálta a rendelkezésre álló teret – és a kényelmet – a járművezető számára, aki néha hetekig távol volt otthonától. A fülkében volt hely egy ágynak, sőt, szükség esetén emeletes ágynak is. A nagy ablakok sok fényt és páratlan körpanorámát biztosítottak, ami fokozott biztonságot jelentett. A 2600-as sorozat a „nemzetközi fuvarozás anyja”-ként vált ismertté. 

Mindig az élen

1970-ben a DAF piacra dobta az F1600–F2200 sorozatot. A járművek billenőfülkével rendelkeztek, és ezáltal a DAF az elsők között vezette be ezt a megoldást. A billenőfülke hatalmas előnyökkel járt. Megkönnyítette a szerelők számára a karbantartás elvégzését – méghozzá jobban és gyorsabban –, illetve sokkal csendesebb munkakörülményeket biztosított a járművezető számára, mivel a motor teljesen el volt zárva a fülkén belül. 

A forradalmi 2600-as 1973-ban átadta helyét a teljesen új 2800-as (és később a 3300-as és a 3600-as) modellnek. A 2800-as nem egy, hanem két ággyal rendelkezett, és a hihetetlen kényelemnek köszönhetően első számú választássá vált a hosszú utakra vásárolt tehergépkocsik piacán. A DAF volt az első gyártó, amely bevezette a töltőlevegő-hűtőt a nagyobb nyomaték, a nagyobb teljesítmény és az alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás érdekében.

Super Space Cab

Az 1980-as években a DAF 95 megjelentetésével a cég új lendületet adott a távolsági fuvarozásnak és a nehéz rakományok szállítmányozásának. Ez a modell a páratlan vezetői kényelem érdekében extra magas tetővel is kérhető volt: ez volt a Space Cab. Ezt követte a Super Space Cab, ami tényleg maximális teret és luxust jelentett. A regionális és belföldi szállításhoz a vállalat a DAF 65/75/85 típussal jelentkezett. 

Vezető szerep a fenntarthatóság terén

A következő években ez a járműsorozat – és utódaik, a CF és az XF – komoly hírnevet szerzett magának Európában, és egyre népszerűbbé vált a kontinensen túl is. Ugyanez vonatkozott az új LF sorozatra, amelyet az ezredforduló táján indítottak útjára, és amely a regionális és helyi fuvarozás piacát célozta meg. 2010-ben a DAF elsőként jelent meg a piacon hibrid tehergépkocsival. Az LF Hybrid az elektromotor városi használatának köszönhetően 20 százalékkal csökkentette az üzemanyag-fogyasztást és a CO2-kibocsátást. Az LF Hybrid jól példázta a DAF vezető szerepét a közúti közlekedés fenntarthatóbbá tételében, amelyet tovább erősített a DAF CF Electric, az európai gyártó által gyártott első teljesen elektromos tehergépkocsi 2018-as bevezetése. 

Új generációs DAF

Ezekben az években az Európai Unió új szabályozásokat dolgozott ki a tehergépkocsik súlyára és méretére vonatkozóan. Amikor ezek 2020 végén hatályba léptek, a DAF volt az első tehergépkocsi-gyártó, amely készen állt arra, hogy alkalmazza őket. Ez tette a 2021-ben bevezetett új generációs DAF tehergépkocsikat ugyanolyan forradalmivá, mint amilyenek a híres DO, 2600, 2800 és XF tehergépkocsik voltak a maguk idejében. 

A rendeletek lehetőséget biztosítanak a tehergépkocsi-gyártóknak a fülke kis mértékű meghosszabbítására, amennyiben ez a környezet, a jármű biztonsága és a volán mögött ülő ember javát szolgálja. Az új generációs DAF tehergépkocsik lényegesen több teret biztosítanak a járművezető számára, áramvonalas kialakításuknak köszönhetően jelentősen hatékonyabbak, a szélvédő rendkívül alacsony vonalvezetése és az intelligens kamerarendszerek pedig maximalizálják a közúti biztonságot. A nagy igénybevételre és távolsági fuvarozásra tervezett DAF XF, XG és XG+ modellek, valamint a belföldi és regionális fuvarozásra szolgáló XD sorozat kétszer egymás után elnyerte „Az év nemzetközi tehergépkocsija” díjat. 

Az XD és az XF teljesen elektromos hajtáslánccal is elérhető, és egy feltöltéssel akár 500 károsanyagkibocsátás-mentes kilométert is megtehet. Az XD és az XF Electric a DAF eindhoveni gyárában 2023-ban üzembe helyezett, teljesen új, elektromos tehergépkocsik gyártására szolgáló gyártósorán készül. A DAF egy teljesen elektromos változatot is bevezetett a városi áruterjesztésre – az új generációs DAF XB modellt –, amelyet a Leyland Trucks gyárt Nagy-Britanniában. 

Készen a jövőre

A DAF teljes mértékben felkészült a jövőre. Ezt nemcsak az új generációs járművek tanúsítják, hanem az is, hogy folyamatosan dolgozik az új, innovatív szállítmányozási megoldásokon. Ezt példázza a nulla károsanyag-kibocsátású, csak vízgőzt kibocsátó hidrogénmotorok fejlesztése. A DAF anyavállalata, a PACCAR pedig az ultra-tiszta üzemanyagcella-technológia tesztelésén és az elektromos hajtásláncok fejlesztésén dolgozik.

DAF-tehergépkocsikat a világ minden táján értékesítenek. Afrikától Óceániáig. Dél-Amerikától, ahol a DAF-nak saját gyára van Brazíliában, Ázsiáig. És természetesen Európában, ahol tavaly rekordszámú, összesen 69 800 tehergépkocsit gyártottak. A DAF ügyfelei nemcsak a tehergépkocsik megbízhatósága miatt választják a vállalatot, hanem a támogató szolgáltatások széles köre miatt is – a nemzetközi autómentési szolgáltatástól az első osztályú alkatrészellátáson, a pénzügyi szolgáltatásokon és az elektromos tehergépkocsik gyorstöltőin át egészen az önellátó helyi energiahálózatok kiépítéséig. A fuvarozási hatékonyság sokkal többet jelent néhány csúcstechnológiás tehergépkocsinál. 

Hamisítatlan DAF tehergépkocsik

„Hub és Wim van Doorne nem hinnének a szemüknek, ha látnák ezeket a 2024-es termékeket” – mondja Harald Seidel, a DAF Trucks elnöke. „Ugyanakkor elégedetten nyugtázhatnák, hogy tehergépkocsijaink hamisítatlan DAF-ok: innovatívak, kiváló minőségűek, és úgy tervezik őket, hogy maximális hatékonyságot, maximális vezetési kényelmet és páratlan biztonságot nyújtsanak. Nagyon büszkék lennének erre. Ahogy én is nagyon büszke vagyok a múltunkra, a jelenünkre és a jövőre vonatkozó terveinkre.”