De, mi a lóf*** az a „Simply Clever”?

Már a kezdetektől innovatív technika és találékonyság jellemezte a ŠKODA gépkocsikat, ahol mindig az autósok igényei álltak a középpontban. A márka már alapítását követő, korai éveiben is kifinomult vagy épp meglepően egyszerű ötleteket valósított meg. Mindez az évtizedek során sem változott, csupán tovább tökéletesedett, a „Simply Clever” mottó pedig immár szorosan kapcsolódik a márkaemblémához. A ŠKODA eddig több mint hatvan ilyen okos részletmegoldást vezetett be, amelyek jól érzékelhetően kellemesebbé teszik az autósok életét. A ŠKODApedia internetes oldal átfogó áttekintést kínál a „Simply Clever” ötletekről.

Amint Martin Soukup, a ŠKODA AUTO stratégiai terméktervezésének vezetője kifejtette: „A ‘Simply Clever’ részletek fontosak ügyfeleink számára, ezért különleges kritériumok alapján válogatjuk e megoldásokat. Ügyfeleink igénylik ezeket az ötleteket, és elvárják, hogy ésszerű segítséget jelentsenek a ŠKODA-vezetők számára. Mindemellett könnyen használhatónak kell lenniük, megbízhatóan kell működniük, ki kell állniuk a terhelési teszteket és magas biztonsági követelményeinknek is meg kell felelniük.”

A „Simply Clever” megoldások már 2001 óta a modern ŠKODA-modellek védjegyei
A „Simply Clever” alapgondolata a SUPERB 2001-ben bemutatott első generációjáig vezethető vissza, itt jelent meg ugyanis a ŠKODA-modellek már alapkivitelben vagy extrafelszerelésként kínált esernyője. Az áttörést a 2003-as Frankfurti IAA alkalmával bemutatott ROOMSTER Concept Car jelentette, amelynek különösen kedvező fogadtatásra találtak olyan ötletes felszerelései, mint a hosszirányban állítható hátsó ülés vagy az elforgatható első ülések. Az éppoly újszerű, mint praktikus ötletek iránti lelkes érdeklődés láttán a ŠKODA újabb és újabb leleményes részletmegoldásokat dolgozott ki.

Időközben a ŠKODA több mint hatvan „Simply Clever” ötletet valósított meg, amelyek könnyebbé és kellemesebbé teszik az autósok életét, s amint korábban, továbbra is ötletgazdagságuk szolgált a fejlesztőmérnökök fő hajtóerejéül. Gyakran csupán apró részletek bizonyulnak rendkívül hasznosnak és praktikusnak a mindennapok során – a vezető ajtajának esernyője, a tanksapkafedélbe rögzített, időközben gumiabroncs-profilmélységmérővel is kiegészített jégkaparó és az A-oszlop jegytartója mára egyaránt igazi „ŠKODA-klasszikussá” vált.

További ötletes megoldással érkezett a ŠKODA KAMIQ, amely kategóriája első modelljeként kínál automatikusan kiemelkedő ajtóperem-védelmet. Az ajtókat szűk parkolóhelyeken kinyitva, e technika egyaránt megóvja a saját autót, illetve a szomszédos járműveket a karcolásoktól és horpadásoktól. Ugyancsak rendkívül praktikus a csomagtérborítás alatt kialakított többfunkciós rakodóhely, ahol például a nedves esernyő is tárolható száradásáig, szennyeződésmentesen elválasztva a ruházattól és egyéb csomagoktól.

A connectivity területén szintén szolgál ötletes megoldásokkal a ŠKODA, az okostelefonok és a táblagépek így vezeték nélkül vagy korszerű USB-C csatlakozással minden üléshelyen az autó rendszerére csatlakoztathatók. Átgondolt megoldás a középkonzol multimédiás tartója, amely egyaránt kézre eső helyet kínál az okostelefon, a parkolójegy, pénzérmék és a kulcscsomó számára. Szintén rendkívül hasznosnak bizonyul az ajtókárpitokban kialakított fedeles hulladéktároló, amely praktikus megoldásként nemcsak útközben gondoskodhat az utastér tisztaságáról. A padlózata alatti fióknak köszönhetően a csomagtartóban is megőrizhető a rend, az épp nem szükséges apró tárgyakat ugyanis könnyedén elnyeli a padló alatti praktikus rekesz. A jellegzetes „Simply Clever” ötletek további aktuális példái a láthatósági mellények tárolórekeszei, az ajtókárpitok gumiszalagja, az ajtórekeszben tárolható hókefe, a lehajtható kalaptartó, a Jumbo-box kártyatartója vagy a csomagtér-megvilágítás kivehető LED-zseblámpája.

Célszerű és könnyen használható
Mindegyik példán tükröződik a ŠKODA azon alapelve, hogy minden „Simply Clever” megoldásának célszerűnek és könnyen használhatónak kell lennie – vagyis olyan funkcionális konstrukciónak, amely az életet könnyítve egyidejűleg egyszerű és megfizethető. E tekintetben mindenkor a járművezető és igényei állnak a középpontban. Sok megoldás meglepően egyszerűnek tűnik, ám az eredeti ötlettől hosszú és néha nehéz út is vezethet a végeredményig. Végső soron minden megoldásnak számos tartóssági tesztet és terheléspróbát kell kiállnia, hogy az autó teljes élettartamán át biztosított lehessen megbízható és biztonságos működése. Ez a szélvédőmosó-tartály fedelébe integrált tölcsérre is érvényes, amely innovatív megoldásként olyan meggyőzőnek bizonyult, hogy a ŠKODA már minden modelljébe beépíti, ŠKODA Eredeti Tartozékként pedig utólagos beszerelésre is kínálja ezen ötletes felszerelését.

Negyedszerre végeredmény
Martina Tomanová, a ŠKODA AUTO stratégiai terméktervezési részlegének munkatársa mutatta be, hogyan születik meg az alapötletből egy ilyen leleményes felszereltségi részletmegoldás: „Számunkra sem volt ismeretlen sok autós azon tapasztalata, hogy a szélvédőmosó-tartály feltöltésekor a folyadék egy része mellé csoroghat, majd a motortéren keresztül a földre csepeghet. Ennek oka a szélvédőtisztító és fagyálló folyadék palackjának széles nyaka vagy a tartály túl alacsonyra helyezett betöltőnyílása. A probléma megoldása érdekében számos lehetőséget vitattunk meg és többféle műszaki megvalósítást is megvizsgáltunk, míg végül optimális megoldást találtunk. Az eredmény pedig már jól ismert: innovatív zárófedél, amely egyetlen kézmozdulattal tölcsérré alakítható, a szélvédőmosó-tartály egyszerű feltöltését téve lehetővé. A „Simply Clever” tölcsér kifejlesztéséről a ŠKODA Storyboard oldalán olvasható cikk.

A „Simply Clever” ötletek egészen az 1920-as évekig nyúlnak vissza
1925-ben, közvetlenül a plzeňi ŠKODA gépgyártó vállalat és a Laurin & Klement egyesülését követően érkezett a piacra a LAURIN & KLEMENT / ŠKODA 110, amely máris a márka leleményes szellemiségét képviselte. A járműgyártó ugyanis 2950 milliméter tengelytávú, egységesített létraalvázas konstrukciót alkalmazott, hogy azután négyféle különböző karosszériával szerelhesse fel. A Roadster és a Limousine mellett a ŠKODA nyitott túraautóként, akár három üléssorral is kínálta e modelljét. A középső üléssor lehajtásával jelentősen bővült a hátul utazók lábtere, az előrehajtható szélvédő révén pedig a melegebb napokon a menetszél gondoskodhatott további szellőzésről. Defekt esetén nem kellett kipakolni a csomagtartót a pótkerekekért, ugyanis elöl, a motorháztető két oldalára rögzítve helyezték el őket. 1750 x 1580 milliméteres, 400 milliméter mély rakfelületével és 500 kilogramm hasznos teherbírásával még praktikusabbnak bizonyult a kétüléses haszonjármű-változat, amely pillanatok alatt négyülésessé alakítva a hétvégi családi kirándulásokra is kiválóan alkalmassá vált.

1934-ben mutatta be a ŠKODA a POPULAR sorozatot, amely középső csőalvázzal és transaxle-elrendezésű (motor elől, sebességváltó hátul) hajtásrendszerrel készült, egyaránt nagyobb mozgásszabadságot biztosítva a lábtérben vezetője és első utasa számára. A POPULAR rövidesen egy eredetileg a csendőrség és a vámhatóság számára kifejlesztett, speciális téli felszereltséggel is megjelent a gyártó kínálatában. Az első kerekek alatt leszerelhető síléc, a hajtott hátsó kerekeken pedig hólánc gondoskodott arról, hogy az autó a havas hegyi utakon is tartsa az irányt és megbízhatóan haladjon.

Interjú Martin Soukuppal, a ŠKODA AUTO stratégiai terméktervezésének vezetőjével a „Simply Clever” témájáról:

Soukup Úr, honnan származnak tulajdonképpen a ŠKODA „Simply Clever” ötletei?
Martin Soukup:
 Nagyon alaposan elemezzük meglévő és potenciális ügyfeleink elégedettségi felméréseit, amelyekből megtudhatjuk, milyen megoldások lehetnének hasznosak számukra. Ezután az egyes szakmai csoportok a „Simply Clever” alapgondolatát „megélve” dolgoznak ki konkrét javaslatokat arra, hogyan tehető még könnyebbé az élet az autóban. Sok javaslat érkezik munkatársainktól is, elvégre csaknem mindannyian magunk is vezetünk, s olyan megoldásokat keresünk, amelyek mindenki számára javítják a menetkényelmet.

Mi történik a beérkező ötletekkel és javaslatokkal?
Martin Soukup:
 Először is megvizsgáljuk, hogy az ötletek összhangban állnak-e márkánk alapvető értékeivel. Ez azt jelenti, hogy az ügyfelek igényeire összpontosító javaslatnak kell lennie, emellett az adott megoldásnak valóban előnyösnek kell bizonyulnia a vezető és utasai számára, tehát értelmes célt kell szolgálnia. Végül pedig az új funkciónak könnyen használhatónak kell lennie és megbízhatóan kell működnie. Mielőtt egy-egy „Simply Clever” ötlet valóban sorozatgyártásba kerülne, számos tartóssági és terhelési teszten kell megfelelnie, amikor pedig magas biztonsági elvárásaink is teljesülnek, immár semmi sem állhat a sorozatgyártás útjában.

Mennyi ideig tart és hány munkatárs vesz részt a megvalósításban?
Martin Soukup:
 Ez nagyon eltérő. Az, hogy melyik osztály foglalkozik vele, például attól függ, hogy az utastér kényelmi felszereléséről vagy épp egy motorházfedél alatti részletmegoldásról van szó. Mindenesetre együttműködünk a fejlesztőközpontban és más részlegeken dolgozó munkatársainkkal, akik a javasolt megoldásokat a sorozatgyártás szempontjából értékelik, illetve minősítik. Végül pedig a „Simply Clever” ötleteket alapos terhelési és tartóssági teszteknek vetik alá, ami néhány héttől akár néhány hónapig is eltarthat. Célunk, hogy továbbra is új és leleményes megoldásokat fejlesszünk ki, amelyekben tovább élhet alapítóink úttörő szellemisége.