December 15-én lép életbe az új vasúti menetrend

December 15-én vasárnap lép életbe a MÁV-START 2019/2020-as menetrendje. Az új vasúti menetrend számos olyan változást hoz az utasok számára, ami bővíti a választható vonatok számát és minőségét, figyelembe veszi az utazási szokásokat, javítja a szolgáltatási színvonalat.

  • A fontosabb változások között szerepel, hogy Zalaegerszegre InterCity vonattal lehet eljutni: Göcsej InterCity néven kétóránként, napi 7 pár vonat közlekedik gyorsvonati kocsikkal kiegészítve Budapest–Székesfehérvár–Veszprém–Zalaegerszeg között, ennek köszönhetően 17-34 perccel csökken a menetidő.
  • Budapest és Szombathely között – Veszprémen át – kétóránként közlekednek a Bakony IC-k.
  • Az új, ütemes menetrend eredményeként megvalósul Győr és térségének közvetlen balatoni vasúti összeköttetése: a Győr–Celldömölk–Keszthely–Balatonszentgyörgy viszonylatban kétóránként napi 7 pár InterRégió vonat közlekedik.
  • Rövidebb lesz a pécsi InterCity-k menetideje, Budapest és Kaposvár között változik az IC-k közlekedése.
  • Budapest és Szeged között vasárnaponként Televonat közlekedik, változik az InterCity-vonatok közlekedése és megállási rendje.
  • Az esztergomi elővárosi vonalon, napközben nagyobb a vonatkínálat és egyenletesebb az eloszlásuk; Budapest és Piliscsaba között munkanapokon átlagosan 15 percenként fognak a vonatok közlekedni.
  • A váci zónázó vonatok közlekedését kiterjesztik a reggeli és az esti órákra, ennek eredményeként tovább nő a kínálat.
  • A Mezőzombor–Sátoraljaújhely vonalszakasz villamosításának eredményeként az eljutási idő Miskolc és Sátoraljaújhely között átlagosan 5 perccel csökken, míg a leggyorsabb eljutást biztosító Budapest–Sátoraljaújhely viszonylatú, pénteken illetve vasárnap közlekedő közvetlen IC vonatpár menetideje mintegy 35 perccel lesz rövidebb.
  • Szamos néven egy új vonatpár közvetlen vasúti összeköttetést teremt Szatmárnémeti és Budapest, illetve Bécs között.
  • Az új menetrenddel kapcsolatos, rendszeresen frissülő tartalom az alábbi linkre kattintva érhető el: https://www.mavcsoport.hu/mav-start/belfoldi-utazas/menetrendi-fejlesztesek-20192020

A kialakított menetrendeknek, a jegyértékesítés korszerűsítésének, a pályafejlesztéseknek, a felújított kocsiknak és az új motorvonatoknak köszönhetően 2015-től négy év alatt 138,2 millióról 141,8 millióra nőtt a MÁV-START utasszáma, a növekedés leginkább a nagy elővárosi forgalmat lebonyolító szakaszokon kiugró. A tavalyihoz képest az első három negyedévben közel 1 százalékkal nőtt a MÁV-START vonatain utazók száma, idén szeptember végéig 105 millió utast szállított a vasúttársaság. A Budapest–Hatvan vasútvonalon zajló felújítással járó módosítások és a pótlóbuszozás jelentős csökkenést okozott az érintett vonalakon, ám a nagyobb forgalmat lebonyolító vonalak közül 20 százalék feletti mértékben nőtt az utasszám: a Budapest–Esztergom vonalon 710 ezerrel, a Budapest–Tatabánya szakaszon 640 ezerrel, a Budapest–Kunszentmiklós-Tass szakaszon 320 ezerrel többen választották a vasúti utazást.

A nemzetközi vasúti utasforgalom évek óta folyamatosan nő. 2019 első három negyedévében a vasúttársaságok közötti el- és leszámolás alapján a nemzetközi utasforgalom 2,48 millió főt tett ki, ami az egy évvel korábbi azonos időszakához képest több mint 6 százalékos növekedést jelent, a menetdíjbevétel pedig meghaladta a 8 milliárd forintot, ami 12 százalékos emelkedés. A legnépszerűbb célország Ausztria, ide az előző évhez képest 4 százalékkal többen, 965 ezren utaztak. A legnépszerűbb éjszakai úti cél pedig Zürich a MÁV-START kínálatából. A legdinamikusabban az Ukrajnába irányuló személyszállítás nőtt: a MÁV-START Kárpátaljára közlekedő vonatain 2019 első három negyedévében 194 ezren utaztak, 64 százalékkal többen, mint egy évvel korábban; a menetdíjbevétel pedig duplájára emelkedett. Szintén átlagon felül, 12-13 százalékkal bővült az Erdélybe és Németországba utazók száma is. 2019 első 9 hónapjában háló- és fekvőhelyes kocsiban közel 170 ezren utaztak.

A fejlődés az utazási kényelem, komfort terén a jövőben sem áll meg: 2020-tól az új járműbeszerzések révén az elővárosokban szinte teljes mértékben modern motorvonatok szállítják majd az utasokat. Először a legforgalmasabb Budapest–Vác–Szob és a Budapest–Cegléd–Szolnok vonalon állnak forgalomba a KISS motorvonatok. Az összes emeletes jármű hadrendbe állításával 2022 őszére pedig Budapest elővárosában a Budapest–Lajosmizse vonal kivételével kizárólag modern FLIRT vagy KISS motorvonatok közlekednek majd – évente 60 millió ember utazását szolgálva.

A vonattal utazók körében egyre népszerűbb az online vásárlás, különösen az e-vonatjegy. 2019. október végéig már 11,6 millió jegyet vásároltak online (az internetes felületen és a MÁV alkalmazásban együtt), míg 2018-ban egész évben 9,4 millió, 2014-ben pedig még csak 3 millió volt ez a szám. Az internetes jegyvásárlási rendszerben 10-ből 9 esetben választják az e-vonatjegyet az utasok. A MÁV mobilalkalmazás már több mint 400 ezer okostelefonon érhető el, a jegyvásárlásra alkalmas verziót pedig 220 ezren töltötték le. Az új felhasználók több mint fele a nyári figyelemfelhívó kampány hatásának tudható be. Az eladott jegyek száma is jelentősen nőtt: jelenleg a jegyek 8,5%-át vásárolják meg az applikációban, míg az év elején ez az arány még csak 4,3% volt. A közeljövőben bérletvásárlási funkcióval bővül az alkalmazás.