A divat már készen áll arra, hogy biciklis nagyhatalom legyünk?

Egyre többen tekernek munkába vidéken és Budapesten is – derült ki egy nemrégiben készült felmérésből. A szám azonban lehetne ennél még nagyobb is, ha még kényelmesebbé válhatna a mindennapi munkába járás. A hazai divattrendek úgy tűnik már elindultak ezen az úton.

A Magyar Kerékpárosklub nemrégiben kiadott közleménye szerint egyre több a kétkeréken közlekedő az országban. Ráadásul sokan nem csupán sportolási céllal, hanem közlekedési eszközként használják a biciklit. A vidéken élők 24%-a teker napi rendszerességgel, Budapesten ez a szám 7%. A bicajosok közel 30%-a használja járgányát arra, hogy eljusson a munkahelyére, és várhatóan ez a következő években még inkább nőni fog, hiszen a 20 év alatti generációban még népszerűbb ez a közlekedési eszköz.

Mindennek nemcsak pénztárcakímélő okai vannak, fontos tényező a környezettudatosság is, és a bicikliutak fejlődése szintén sokat segít abban, hogy a nagyvárosok lakói is aktivizálják magukat.


A kerekezés kétségtelenül trendi mivoltára utal az is, hogy egyre több munkahely igyekszik biciklibaráttá válni, és ezt álláshirdetéseiben is büszkén jeleníti meg. A legjobb helyeken nemcsak a járgány biztonságos tárolására van lehetőség, hanem arra is, hogy az ember egy fárasztó reggeli hegymeneti tekerés után akár le is tusolhasson.
Persze akadnak a városi bringások között, akik pont, hogy nem szeretnének átöltözni, vagy nem is mindig van módjuk erre. Ők sokkal inkább keresnek olyan ruházatot, amiben kényelmesen kerekezhetnek, és ugyanakkor jól öltözötten érkezhetnek meg a munkahelyre vagy egy tárgyalásra.
Kimondottan city bike stílusban – vagyis kényelmes és ugyanakkor casual – egyelőre kevés hazai ruhamárka létezik, sokkal jobban állunk táskákból, vagy egyéb kiegészítőből. Inkább jellemző, hogy egy-egy tervező a saját kollekciójába belecsempész olyan darabokat, amit a városi biciklisek is jól tudnak használni. Az igény kétségtelenül nagy – attól, hogy valaki teker, még egyáltalán nem biztos, hogy a sportos stílust kedveli. Éppen ezért tavaly és tavaly előtt már csináltunk egy olyan tervezői vásárt, amin kimondottan ezeket a darabokat gyűjtöttük össze” – mesélte a hazai designereket jól ismerő Vári Zsófia, a WAMP ügyvezetője.

Bojti Szilvi tavaly kezdett el női ruhákat tervezni. A könnyű és természetes alapanyagokat, valamint az akár egyetlen mozdulattal biciklikompatibilissé tehető első kollekcióját hamar felfedezte magának a kerekes közönség.

Nem is ez volt az igazi alapmotiváció, csupán olyan ruhákat szerettem volna kitalálni, amik kényelmesek, praktikusak, és a nőiességet is sejtetik. Igazából magamból indultam ki, hogy mi az, ami nekem a legideálisabb a hétköznapokban: legyen egyedi, komfortos és persze csinos. Egyre több bringás vásárlóm lett, és lépten-nyomon megkaptam a visszajelzést, hogy van rá igény, és a kollekció számos darabja hiánypótló – idézi fel a kezdeteket Bojti Szilvi, a White Lemon – Smartwear for Women tervezője.
A Magyar Kerékpárosklub kutatásának összegzésében az a konklúzió szerepel, hogy ha sikerül még vonzóbbá és kényelmesebbé tenni a biciklizést akár kétkerekes nagyhatalommá is válhatunk Európában. Úgy tűnik erre már a hazai divat is készen áll.