Dízel helyett ne benzinest!
Hibridet vagy elektromost, ne benzinest
A dízelautók iránti kereslet visszaesése és a CO₂-kibocsátás emelkedése közti korreláció akkor a legnyilvánvalóbb, ha az adatokat országok szerinti bontásban elemezzük. Csak három országban csökkent a CO₂-kibocsátás: Norvégiában, Hollandiában és Finnországban. Norvégiában az elektromos és a hibrid autók növekvő népszerűsége (57 % piaci részesedés) elég volt ahhoz, hogy ellensúlyozza a dízelautók visszaesését (- 28 %). Hollandiában a javulás oka a teljes piac 11 százalékát kitevő alternatív hajtású járművek iránti kereslet növekedése volt (+74 %), ugyanakkor ezen a piacon is erősek a benzinmotoros autók, a maguk 76 százalékos piaci részesedésével. A leggyengébben az Egyesült Királyságban szerepeltek a dízelek, ahol az egyik legagresszívebb dízelellenes kampányt láthattuk. A konklúzió tehát egyértelmű: ha a magánvásárlók és a vállalati flották a dízelről nem benzinesre, hanem valamilyen alternatív hajtásra váltanak, visszájára fordítható a CO2-kibocsátás növekedésének tendenciája.
A Toyota és a Lexus bebizonyította, hogy sikerülhet az áttörés
Az európai szinten mára 50%-ban hibrideket értékesítő Toyota és prémium márkája, a 80%-ban (hazánkban 100%-ban) öntöltő hibrid elektromos autókat értékesítő Lexus élő példaként szolgál arra, hogy a dízel visszaesése és a SUV-ok térnyerése önmagában nem jelent feloldhatatlan problémát a CO2-kibocsátás csökkentése tekintetében. A Toyota és a Lexus ugyanis egyáltalán nem kínál dízel személyautókat, legnépszerűbb európai modelljeik között pedig egyértelműen a legnépszerűbbek között szerepelnek a SUV-ok: a Toyota esetében a C-HR és a RAV4, a Lexus esetében pedig az NX és RX modellek. Ahogyan Munoz rámutat, ez a két tényező, a dízel eladások csökkenése (a két márka esetében személyautók tekintetében gyakorlatilag annak teljes hiánya) és a SUV-ok térnyerése csak akkor lehet fenntartható, ha valamelyik környezetbarát részben vagy teljesen elektromos hajtással párosul. A Toyota és a Lexus pedig éppen ezt teszi: a két márka tavaly Európában gazdára találó autóinak együttesen 60%-a öntöltő hibrid elektromos autó volt.
A márkákat külön vizsgálva 2017-hez hasonlóan ismét a Toyota volt az első helyezett az Európában 300.000 darabnál többet értékesítő autómárkák között, első alkalommal érve el 100 g/km alatti értéket a CO₂-kibocsátást tekintve. Emellett a Toyota egyike annak az alig öt márkának, amelyeknél 2017-hez képest javult a kibocsátási érték – esetében 1,4 g/km-el –, ami elsősorban a C-HR hibrid és a RAV4 hibrid – két SUV! – szárnyalásának tudható be
A flottaszintű CO2-kibocsátás csökkentés élharcosa vélhetően idén és a következő években is továbbra is a világ legzöldebb autógyártójaként ismert Toyota és prémium márkája, a Lexus lesz. A két márka már most 20 hibrid elektromos autót kínál a piacon a városi kisautó Toyota Yaristól a szupersportkupé Lexus LC-ig, a japán autógyártó pedig idén igazi zöld modellinváziót indított. A Toyota világszinten három legfontosabb modellje, a világ legnépszerűbb SUV-jának számító RAV4, a világ legnépszerűbb személyautójaként ismert Corolla, és a világ legkelendőbb felső-középkategóriás autója, a Camry is vadonatúj generációval jelentkezik, és mindhárom modellhez elérhető lesz a világ legfejlettebb, negyedik generációs hibrid elektromos hajtása. Ha ez nem lenne elég, a Lexus is három új hibrid modellel erősít 2019-ben: az év elején mutatkozott be az új RC kupé és a vadonatúj ES felsőkategóriás luxuslimuzin, nemrégiben pedig megérkezett a vadonatúj UX kompakt crossover is – mindhárom szintén a világ legfejlettebb öntöltő hibrid hajtásával. Ezen felül a Toyota még tavasszal, az idei Genfi Autószalonon bejelentette, hogy 2020-tól évente minimum egy plug-in hibrid elektromos modellel bővíti európai kínálatát, emellett 2021-ig három akkumulátoros elektromos modellt is bemutat Európában, ezt követően pedig várható a gyártó új hidrogén üzemanyagcellás modelljeinek érkezése is.