Drágul a bliccelés, változik a BKK napijegyek ára
A BKK jegy- és bérletárai közel 10 éve nem emelkedtek, miközben a közösségi közlekedés költségei folyamatosan nőttek. Egekben az energiaárak, a koronavírus-járvány miatt csökkentek a jegyek és bérletek eladásából származó bevételek, valamint évről évre apad a fővárosi közlekedésre fordított állami támogatás is. A BKK annak érdekében, hogy legalább kis mértékben enyhítse a forráshiányt, szeptembertől módosítja a jellemzően turisták által használt napijegyek árát és növeli a pótdíjak összegét. A társaság egy kedvezményrendszert is bevezet: aki a pótdíjazását követően, a pótdíjazása napjától érvényes havi bérletet vásárol, annak elengedik a helyszíni pótdíjtartozása felét.
A Budapesti Közlekedési Központ a fővároson túlmutató gazdasági nehézségek, a rekordmagas infláció és a folyamatosan csökkenő kormányzati támogatások ellenére sem növeli a fővárosiak többsége által használt jegyek és bérletek árát. Termékei közül szeptember 1-től kizárólag a napijegyek díján változtat, amelyeket jellemzően a turisták használnak. A többi között például
- a 24 órás jegy 1650 Ft-ról 2500 Ft-ra,
- a 72 órás jegy 4150 Ft-ról 5500 Ft-ra,
- a Budapest-hetijegy 4950 Ft-ról 6500 Ft-ra nő.
Az árváltozásban érintett termékek 2022 első félévében a BKK által értékesített jegyek, bérletek 5 százalékát tették ki, és ugyanebben az időszakban a társaság teljes menetdíjbevételének 6 százalékát – 1,2 milliárd forintot – adták. Azaz a Budapesten közlekedők által jellemzően vásárolt jegyek, bérletek 95 százalékának az ára továbbra sem emelkedik.
A bliccelés lesz a lehető legrosszabb döntés
A BKK szándéka az, hogy senkinek se legyen kétsége afelől, hogy bliccelés helyett megéri inkább bérletet vásárolni. A társaság ennek érdekében több lépést is tesz 2022. szeptember 1-től:
- Mivel a helyszíni pótdíj mértéke jelenleg alacsonyabb, mint egy teljes árú havi bérlet, ezért a helyszíni pótdíj a jelenlegi 8 ezer Ft-ról 12 ezer Ft-ra nő, a 30 napon belül befizetett pótdíj 16 ezer Ft-ról, 25 ezer Ft-ra emelkedik, a 30 napon túl befizetett pótdíjra pedig 32 ezer Ft helyett 50 ezer Ft-ot kell fizetni. Ezenfelül emelkednek a kezelési költségek is.
- A BKK amellett, hogy emeli a díjakat, egy kedvezményrendszert is bevezet: aki a pótdíjazása napján attól a naptól érvényes havi bérletet vásárol és azt a pótdíjazástól számított két munkanapon belül bemutatja, annak a társaság elengedi a helyszíni pótdíjtartozása felét.
- Akinek van bérlete, de ellenőrzéskor nincs nála, annak a BKK továbbra is lehetőséget biztosít az utólagos bérletbemutatásra. Ebben az esetben az első két alkalommal csak 1000 Ft, a harmadik alkalomtól 2000 Ft eljárási díjat kell megfizetni.
Egyszerűsödik a termékpaletta
A BKK szeptembertől megszűnteti, vagy más termékekkel összevonja azokat a jegyeket és bérleteket, amelyekre alig van kereslet. Ez a lépés jellemzően az éves naptári bérleteket érinti, illetve többi között a Közfoglalkoztatottak arckép nélküli havi bérletét és a 3,5 tonna feletti Rév tehergépkocsi jegyet, amelyekből egyetlen egy sem fogyott az elmúlt években.
Növekedő kiadások, csökkenő bevételek
A főváros közösségi közlekedésének fenntartása egyre több forrást igényel. A BKK éves költségvetése mintegy 206 milliárd forint volt 2021-ben, amelyből csupán 41 milliárdot fedeztek a jegy- és bérleteladásból származó bevételek. Viszonyításként: a koronavírus-járvány előtt, 2019-ben 200 milliárd volt a teljes költségvetés, ugyanakkor 68 milliárd forint bevétele származott a BKK-nak az eladott jegyekből és bérletekből.
A budapesti közösségi közlekedés éves költségvetésének bevételei az alábbiak szerint alakultak az elmúlt időszakokban:
2015 | 2019 | 2021 | |
Fővárosi támogatás | 59 mrd Ft | 92 mrd Ft | 128 mrd Ft |
Menetdíjbevételek | 63 mrd Ft | 68 mrd Ft | 41 mrd Ft |
Állami normatív támogatás | 24 mrd Ft | 12 mrd Ft | 12 mrd Ft |
Állami szociálpolitikai támogatás | 17 mrd Ft | 15 mrd Ft | 12 mrd Ft |
A BKK szerint a most tervezett módosításokkal csak kis mértékben lehet ellensúlyozni a budapesti közösségi közlekedés forráshiányát, azaz biztosítani a fővárosban és környékén élők zavartalan közlekedését.
Budapesti Közlekedési Központ