Dupla mérföldkőnél járnak a Lexus villamosított modellei
Két évtized alatt hárommillió hibrid, plug-in hibrid és akkumulátoros elektromos Lexus talált gazdára világszerte. Már a kezdeteket sem lehet szerénynek nevezni, mostanra pedig valóban impozáns a kínálat.
3 019 283 darab: 2024 nyaráig pontosan ennyi villamosított Lexus fogyott világszerte a forgalmazás tizenkilenc éve alatt. Ennek több mint a fele, 1 651 595 volt szabadidőjármű.
A történet 2004-ben kezdődött, amikor a Lexus világújdonsággal rukkolt elő: ekkor mutatta be előzmények nélküli full hibrid szabadidőjárművét, egyben a világ első prémium-hibridjárművét, az RX 400h-t. A modell gyártása és globális forgalmazása 2005 tavaszán vette kezdetét, és ezzel hagyományt teremtett. 2006-ban következett a második hibrid modell: a GS 450h szedán, majd 2008-ban az LS 500h luxuslimuzin, és utána sorban egymás után a többiek. Jelenleg hat méretosztályba sorolható szabadidőjárműből (Lexus LBX, UX, NX, RX, TX és GX), három szedánból (Lexus IS, ES és LS), két kupéból (Lexus RC és LC), valamint egy exkluzív buszlimuzinból (Lexus LM) áll a márka hibrid portfoliója.
Mára a márka palettáján mindössze két modell található, amely nem elérhető hibrid hajtáslánccal: az egyik az LX nagyméretű, alvázas terepjáró, a másik pedig az RZ, amely tisztán elektromos hajtást alkalmaz, belső égésű motorral egyáltalán nem rendelkezik. Ez utóbbi 2023-ban jelent meg a Lexus palettáján, egy évvel a szintén tisztán elektromos UX 300e után; ami pedig a plug-in hajtáslánc-technológiát illeti, az első ilyen Lexus, az NX 450h+ 2021 óta kapható világszerte.
A Lexus jelenlegi, globális eladásaiból 52 százalékkal részesülnek a villamosított (full hibrid, plus-in hibrid és akkumulátoros elektromos) modellek, ám egyes piacokon ennél nagyságrendekkel jobb: Európában 90, Japánban 81 százalékos az arány.
Az örök rangsort – nem véletlenül, és nem is érdemtelenül – az RX vezeti, amelyből tizenkilenc év alatt 753 958 darabot adtak el. A jelenleg ötödik generációjában járó modell hagyományos full hibrid, nagyteljesítményű, turbómotoros full hibrid, valamint plug-in hibrid verzióban egyaránt megvásárolható. A második helyen a 2013-ban, hatodik generációjában hibridizált Lexus ES szedán áll 614 228 eladott autóval, majd a dobogó harmadik fokán a Lexus NX középkategóriás szabadidőjármű, amelyből 2014 óta 545 802 példányt gyártottak hibrid vagy plug-in hibrid hajtáslánccal.
A Lexus UX városi szabadidőjármű 296 612 darabos villamosított eredményét túlnyomórészt a hibridek tették ki (281 759 db), a fennmaradó 14 853 darabot az akkumulátoros elektromos modellváltozat adta. Ennél csaknem kétszer több: 26 696 darabot adtak el világszerte a kizárólag villanymotoros hajtáslánccal rendelhető Lexus RZ-ből. Napjainkban a hibridek reneszánszát éljük világszerte; jól mutatja ezt a frissen bemutatott Lexus LBX városi crossover népszerűsége, amelyből a bevezetése óta eltelt rövid idő, illetve a korlátozott rendelkezésre állás (a modell jelenleg Európára összpontosít) ellenére máris 21 900 darabot adtak el.
Fotók: Lexus
Tudtad?
- A Mi az a blogger pont hu, az Egyszer már láttam autót pont hu, a Teszt a lelke mindennek pont hu, a GaszTROLL pont hu és a Trollverda pont hu honlapok, valamint a Begurulva – autó és kütyümustra és a podCARs pont hu podcast csatornák a Médiabirodalom lapcsoporthoz tartoznak!