Durva sportverziót épít zászlóshajójából a Toyota
A Toyota hivatalos sportrészlege, a Gazoo Racing nem akármilyen modellt vett kezelésbe: a Century GRMN nemcsak a márka, de a teljes autóipar egyik legelvetemültebb luxuslimuzinja lehet.
A Toyota C-HR városi crossover nagyteljesítményű tanulmánya, a Hy-Power Concept volt az első kézzel fogható bizonyítéka a Toyota azon ígéretének, hogy új korszakot nyit a hibrid technológia történetében, és elkezdi bevezetni nagyteljesítményű, élvezetes vezethetőséget és sportos menetdinamikát kínáló benzin-elektromos hajtásláncait. Hogy ez nem puszta ígéret volt, arra az újgenerációs Corolla idei bemutatásakor szolgált bizonyítékkal a márka: a világ legnagyobb példányszámban eladott személygépkocsija a csekély fogyasztásra és minimális károsanyag-kibocsátásra optimalizált hibrid hajtáslánc mellett egy kiváló CO2-emisszió mellett lenyűgöző teljesítményre képes verziót is kap, így a nagy volumenű modellek között a világon elsőként kétféle öntöltő hibrid megoldást is kínál a vásárlóknak.
Nem lettünk volna meglepve, ha ennek a szemléletnek a következő haszonélvezője az új generációs Camry, esetleg a teljesen megújult RAV4 szabadidőmodell lett volna (mindkettőt ugyanaz a 2.5 literes benzinmotorra épülő full hibrid hajtáslánc mozgatja), a Toyota felső vezetése azonban úgy tűnik, nem szereti elaprózni az ötleteit: a Japánban készült kémfotók tanúsága szerint már az újgenerációs Century luxuslimuzin GRMN verziójának prototípusát tesztelik.
Az idén júniusban leleplezett, harmadik generációs Century tökéletes alap a sportos hibrid hajtás bevezetésére, hiszen a hatalmas luxuslimuzin orrába eleve egy 5.0 literes V8-as szívómotorra épülő, 431 lóerős rendszerteljesítményű benzin-elektromos egységet építettek be, amelynek (japán szabvány szerinti) 7,4 literes átlagfogyasztása felfoghatatlanul alacsony ebben a méretosztályban.
Azt egyelőre nem tudni, hogy a Gazoo Racing mérnökei milyen beavatkozásokat eszközöltek az autón. Mivel azonban a prototípusról készített felvételeken egyértelműen látszik a GRMN (Gazoo Racing Masters of Nurburgring) típusjelzés, biztosak lehetünk benne, hogy nem álltak meg az optikai és futóműtuningnál, hanem – ahogy a félelmetesen tüzes Yaris GRMN esetében is – komoly teljesítménynöveléssel készülnek piacra dobni a modellt.
Ehhez egyébként nem kell feltétlenül mást tenniük, mint áthangolni a hibrid hajtáslánc vezérlését: mivel annak belső égésű motorja 381, a villanymotor pedig 224 lóerőre képes, a két egységből névlegesen akár 600 lóerőt is ki lehetne hozni – valószínűbb, persze, hogy beérik ennél kevesebbel, hiszen a Toyota Century még kiélezett sportverzióként sem mondhat le a tökéletesen kiegyensúlyozott viselkedésről. Akárhogy is, a megnövelt teljesítményű sport-hibrid szedán akár a világ legexkluzívabb luxuslimuzinjaival is könnyedén felveheti a versenyt, a Mercedes-Maybach S 650-tól (630 LE) a Bentley Mulsanne Speeden át (537 LE) a Rolls-Royce V12-ig (563 LE) – értelemszerűen bármelyiküknél nagyságrendekkel kisebb környezeti terhelés mellett.
Bár gyanítható, hogy a Century GRMN ügyfélköre egészen más lesz, mint az alapmodellé, a széria szellemiségéhez méltóan a dizájnerek józan visszafogottságról tettek tanúbizonyságot. Nyoma sincs a japán tuningmilliőben gyakori, tolakodó részleteknek: a méhsejt-mintázatú hűtőrács, az első lökhárítót kiegészítő, apró kötény, a küszöbtoldat és a csomagtérfedélre biggyesztett diszkrét spoiler épp csak jelzés értékűen hirdeti a sportverzió másságát, ugyanakkor markánsan megkülönböztetik a krómban bővelkedő alapmodelltől. Gyanús ugyanakkor a megemelt motorházfedél: elképzelhető, hogy a talán már novemberben színre lépő tanulmányautóét extra légbevezető nyílások fogják tarkítani.
A japán szaksajtó úgy tudja, a Toyota egyelőre nem gondolkodik sorozatgyártásban, csupán az elképzelés fogadtatását kívánják felmérni. A Car Geek folyóirat szerkesztői ennél előrébb szaladtak, és már azt is tudni vélik, mennyibe fog kerülni a Toyota legkényelmesebb sportautója: szerintük az alapkivitelű Century 20 millió yenes árának másfélszeresével, azaz 74 millió forintnak megfelelő összeggel számoljon az, aki szeretné magáénak tudni ennek a különleges autónak egy példányát.