Eddig két fordulóból két kettős győzelem a Toyota mérlege a rali-világbajnokságon

A Svéd-ralin Elfyn Evans közel 300 km gyorsasági után kevesebb mint négy másodperccel múlta felül az első győzelmére hajtó csapattársát, Kacuta Takamotót. A Toyota ismét a maximális pontszámot szerezte meg, ráadásul annak is örülhet, hogy a WRC2-ben is két GR Yaris végzett az élen.

Monte-Carlo után Svédországból is a maximálisan szerezhető 60 ponttal távozik a Toyota, így a világbajnokság gyártói versenyében már 120 ponttal rendelkezik, míg a második helyezett Hyundai csak 72-vel.

A világbajnokság egyetlen tisztán téli, havon és jégen zajló versenye az egyik legizgalmasabb volt az utóbbi években, az első nap végén például az első öt helyezett tíz másodpercen belül volt egymáshoz képest. Evans kiváló munkát végzett, már pénteken az élre állt, és bár utána még többször változott, hogy ki vezeti az összetett állást, végül neki sikerült a győzelmet is megszereznie vasárnap. A szintén szoros versenyt hozó szombat után Evans csak három másodperccel vezetett Kacuta előtt, de Thierry Neuville is csak 3,3 másodperccel maradt le a japán mögött (Ott Tänak pedig 6,5 másodperccel mögötte szintén lőtávolban tartózkodott), így az utolsó nap három gyorsaságiján még bármi megtörténhetett.

Kacuta kiválóan kezdte a vasárnapot, megnyerte a 29,35 kilométeres Västervik gyorsasági első futását, ami után 4,5 másodperccel átvette a vezetést Evans előtt. Az Umeå központú versenyen a brit viszont akkor teljesített a legjobban, amikor a legfontosabb volt: Västervik második futásán a 4,5 másodperces hátrányt 3,7 másodperces előnnyé formálta át, ugyanis a hétvége talán legjobb vezetését produkálva 6,7 másodperccel gyorsabb volt itt mindenkinél.

A ralit lezáró Power Stage-re úgy fordultak rá, hogy Evansnek 3,7 másodperces előnye volt Kacutával szemben. Utóbbi nem adta fel, a legjobb időt autózta, de aztán az utolsóként rajtoló walesi még az ő idejéből is le tudott faragni 0,1 másodpercet, így a 25 pontot érő abszolút győzelmen felül öt bónusz pontot gyűjtve behúzta Power Stage győzelmet és további öt bónusz pontot gyűjtve a szupervasárnapi értékelést is. Kevesebb mint 4 másodperccel nyert, ami a Svéd-ralik történetének valaha volt legkisebb különbsége.

Evans és navigátora, Scott Martin a tizedik WRC-diadalát ünnepelhette, és a másodikat Svédországban, napra pontosan öt évvel azután, hogy megszerezték első győzelmüket a Toyota számára ugyanezen a versenyen. A maximálisan megszerezhető 35 ponttal Evans 28 pontos előnyre tett szert a pilóták bajnokságában a Monte-Carlo-rali győztesével, Sébastien Ogier-vel szemben, aki idénre is részmunkaidős szezont vállalt, és Svédországban nem indult. A 95. győzelmét követően a Toyota a második helyre lépett előre a WRC legeredményesebb gyártóinak listáján.

A 2022-es Svéd-rali győztese, Kalle Rovanperä viszont Monte-Carlo után ezúttal sem érezte kényelmesen magát az autóban, csak az ötödik helyen ért célba, aminél többet várt magától. A kétszeres világbajnok abban reménykedik, hogy a murvás versenyeken, például a soron következő Szafari-ralin jobban megy majd neki. Az újonc Sami Pajari bíztató tempót diktált a fehér színű negyedik GR Yaris Rally1-gyel, de már pénteken volt egy ütközése a hófallal, amitől levált a bal hátsó abroncsa a felniről, így akkor közel egy percet vesztett, és korán elszálltak a reményei egy igazán jó eredményre.

A WRC2-ben Oliver Solberg hazai győzelemmel kezdte meg a 2025-ös szezonját, és összesítésben kilencedik lett. A Printsport csapat színeiben versenyző svéd mögött a szintén GR Yaris Rally2-vel induló finn Roope Korhonen (Rautio Motorsport) lett a második.

Nyilatkozatok:

Elfyn Evans:

„Ez egy csodálatos hétvége volt. A rali nagy részében vezettünk, de mindig kicsi volt a különbség, és sosem volt igazán kényelmes az előnyünk. Ma reggel az első gyorsaságin egy kicsit elkapott Taka, aki tényleg harcra késztetett, de szerencsére sikerült megfordítanunk a dolgot, mivel jó tempót diktáltunk a következő szakaszon. Nagyon örülök a végeredménynek és annak, hogy a Power Stage-et is megnyertem. Jól indult számunkra a szezon, és ennél jobbat nem is álmodhattunk volna. Általában egy jó Monte-Carlo-rali után nehéz jól teljesíteni Svédországban, de a körülmények lehetőséget adtak nekünk, és úgy érzem, kihoztuk belőlük a legtöbbet.”

Kacuta Takamoto

„Igazán szép küzdelem volt Elfynnel és nem sokkal voltak mögöttünk a Hyundai versenyzői sem. Az egész rali alatt nagyon kiélezett volt a küzdelem, végig volt némi nyomás, de nagyon élveztem. Elégedett vagyok, hogy jó munkát végeztem a csapatért, hogy célba tudtam hozni az autót és jó néhány pontot szereztem. Le a kalappal Elfyn előtt, aki az utolsó előtti szakaszon elképesztő vezetést mutatott be. Készen állok arra, hogy legközelebb majd jobban nyomjam, hogy megpróbáljam megszerezni az első győzelmemet. Az egész hétvégén végig tudtam kezelni a sebességet, ami önbizalmat ad a jövőre nézve, és jó érzéssel tölt el Kenya előtt.”

Kalle Rovanperä:

„Összességében ez egy nehéz hétvége volt számomra. Próbáltuk keményen nyomni a gázt, de nem tudtuk azt a tempót vagy teljesítményt nyújtani, amit szerettünk volna, még ezen az utolsó napon sem. Ez nagy csalódás, de ez az egyetlen havas rali a szezonban, és most már a következő, teljesen más gumikat igénylő murvás ralira kell koncentrálnunk, és azon kell dolgoznunk, hogy ott erősebbek legyünk. Figyelemmel kísértem az élen zajló csatát, és örülök, hogy mindkét pilóta haza tudta hozni a kettős győzelmet és a maximális pontszámot a csapatnak: gratulálok Elfynnek, aki nagyon jó munkát végzett, és büszke vagyok a barátomra, Takára is.”

Végeredmény, Svéd-rali:

1. Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1) 2ó33p39.2mp
2. Kacuta Takamoto/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1) +3.8mp
3. Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1) +11.mp
4. Ott Tänak/Martin Järveoja (Hyundai i20 N Rally1) +16.8mp
5. Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR YARIS Rally1) +32.8mp
6. Mārtiņš Sesks/Renārs Francis (Ford Puma Rally1) +2p09.4mp
7. Sami Pajari/Marko Salminen (Toyota GR YARIS Rally1) +2p27.0mp
8. Grégoire Munster/Louis Louka (Ford Puma Rally1) +4p08.6mp
9. Oliver Solberg/Elliott Edmondson (Toyota GR Yaris Rally2) +8p23.1mp
10. Roope Korhonen/Anssi Viinikka (Toyota GR Yaris Rally2) +9p05.6mp


A pilóták világbajnoksága:

1. Elfyn Evans 61 pont
2. Sébastien Ogier 33
3. Kalle Rovanperä 31
4. Thierry Neuville 29
5. Ott Tänak 26
6. Kacuta Takamoto 25
7. Adrien Fourmaux 21
8. Mārtiņš Sesks 8
9. Sami Pajari 6
10. Josh McErlean 6

A gyártók világbajnoksága:

1. TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team 120 pont
2. Hyundai Shell Mobis World Rally Team 72
3. M-Sport Ford World Rally Team 25
4. TOYOTA GAZOO Racing WRT2 11

Fotók: Toyota Gazoo Racing

Kapcsolódó podcastok a PodCars és a Begurulva youtube, valamint videa csatornákon!