Egy fesztivál, amelynek az összekacsintás a titka
Idén júniusban harminckettedik alkalommal nyitja meg kapuit, ezzel a hazai nagyfesztiválok között a legnagyobb múlttal rendelkezik. Saját kategóriájában Európa legnagyobb és legrégibb fesztiválja, több mint 1200 autós résztvevőjével egyedülálló esemény, 25 ezer fő feletti közönsége alapján pedig a vidéki fesztiválok egyik leglátogatottabbja. Középpontjában nem a nagyszínpad, hanem a Katlan és egy jókora adag dagonya áll, a műsort nem zenei világsztárok, hanem körülbelül 200 ezer lóerő adja.
Önmagában az a tény, hogy egy fesztivál évről évre növekvő közönség-érdeklődés és résztvevői létszám mellett a rendszerváltást megelőző kortól napjainkig működik, s mindvégig megtartja egyediségeit és identitását, a hazai fesztiválpiac egyik különlegessége, ezért izgalmas áttekinteni ezt a hosszú utat.
A Babod Nemzetközi Off Road Fesztivál története tehát egészen a 80-as évekig nyúlik vissza. Európában ekkor jelentek meg az utcai terepjárók, amelyek már többek számára is elérhetők voltak, s amikor ezek az autók elvesztették vadonatúj fényüket, két-hároméves korukban tulajdonosaik szabadidős tevékenységre kezdték használni őket. A Range Roverek, Nissan Patrolok, Isuzu Trooperek és Toyota Land Cruiserek hajdani gazdái hamar rájöttek, hogy nagy igény lenne egy olyan találkozóra, amelyen nem csupán méregethetik egymás autóit, hanem éles bevetésen mérhetik össze tudásukat, saját és autóik felkészültségét.
A nyugatnémet kezdeményezők a nyolcvanas években a Volántourist közvetítésével kötöttek ki végül a somogybabodi KISZ-szervezet amatőr krosszpályáján, ahol lényegében kizárólag külföldi résztvevőkkel és közönséggel elindult a Somogybabodi Off Road Fesztivál; az első években még csak valutáért vásárolható sörrel és virslivel, miközben a magyarok ámulva nézték az akkoriban mifelénk sosem látott, vagy csak a Balatonnál egy-egy példányban előforduló terepjárócsodák sokaságát.
Még a rendszerváltást megelőzően azonban mi is bemerészkedtünk a babodi pályákra! Állami gazdaságok Lada Nivái, termelő szövetkezeti UAZ-ok és GAZ-ok jelentek meg állami fekete rendszámmal a nyugati kocsik között, így kezdődött meg a hazai terepjárózás, az elején kétségtelenül lassacskán: 1995-ben még csak 37 magyar autó vett részt a babodi fesztiválon, egy év múlva pedig már 410, a kilencvenes évek tehát viharos gyorsasággal termelték ki azt a réteget, aki hajlandó volt extrém körülmények közötti off roadozással tölteni szabadidejét.
A babodi terepjárós esemény magyarrá válásában jelentős része volt Papp Lászlónak, a fesztivál jelenlegi tulajdonosának, aki 1988 óta vett részt a szervezésben és 1996 óta a fesztivál tulajdonosa. „1996-ban a németek kivonultak, máig nem tudni, pontosan miért, én pedig átvettem a főszervezést. Féltünk, hogy a német szervezők távozásával a külföldi résztvevők is távol maradnak majd, de nem így történt. Mind a mai napig ténylegesen nemzetközi a résztvevői kör. Babod akkor váltott újra egy nagyot, amikor a kétezres évek elején elindult hazánkban a profi terepjárózás, speciálisan erre a területre szakosodott tuningműhelyek nyíltak, a magyar off roadosok nemzetközi sikereket kezdtek elérni, így Babod résztvevői gyakorlatilag egy csapásra professzionálisak lettek” – foglalta össze Papp Laci tíz év fesztiváltörténetét.
Több mint 1200 autó vesz részt évről évre a fesztiválon, miközben csaknem 25 ezres közönség érzi jól magát a pályák közvetlen közelében. A kocsik testközelben vannak, a hang és a látvány semmi máshoz nem hasonlítható. Egyetlen autós eseményen, versenyen sem tapasztalható meg ennyire közvetlenül a lóerőélmény, hiszen Babodon a közönség és a résztvevők egy térben, egy közegben vannak. Ennek ellenére, köszönhetően az átgondolt biztonsági stratégiának és szervezésnek, a Babod Nemzetközi Off Road Fesztivál az elmúlt harminc év statisztikái alapján az egyik legbiztonságosabb autós esemény: halálos baleset a fesztiválon soha nem következett be.
Mindemellett az is érdekes kérdés, hogy mi lehet a titka, igazi vonzereje egy ilyen eseménynek: „A közönségnek az a jó benne, hogy mozgásban láthatja együtt Európa legjobb terepjáróit, és hogy akadályt nem ismerő, szabad levegőt és szabadságot szerető embereket ismerhet meg. A résztvevőknek az a jó benne, hogy mára Babod az off road nemzetközi ünnepévé vált, ahol az egy gyökérről kihajtó különféle ágazatok képviselői találkozhatnak. És azt hiszem, a fesztivál egyik titka a résztvevők és a közönség közötti összekacsintás. Aki itt van, aki együtt van a többivel Babodon, az szereti a szabad életet és szereti legyőzni a korlátokat” – fogalmazta meg Papp Laci a fesztivál filozófiáját.
2018-ban a 32. Babod Nemzetközi Off Road Fesztivál június 7. és 10. között várja a lóerők, a terepjárók, a szabad levegő és szabadság szerelmeseit.
A fesztivál promó videóját a rendezvény Youtube-csatornáján lehet megtekinteni: https://www.youtube.com/watch?v=y5Qmezcv1As
A Babod Nemzetközi Off Road Fesztivál több mint három évtizede Európa legnagyobb terepjárós eseménye, ahol évről évre csaknem 1200 autó és 20 ezernél is több résztvevő biztosítja a sehol másutt e világon meg nem tapasztalható „babodélményt”.
Gyere el idén is, vagy gyere el idén először, mert Babod:
- Pár nap, amikor senki nem szól rád
- Emberek sokasága, akiknek nem számítanak az akadályok
- Egy hely, ahol kézszázezer lóerő csinálja a műsort
- Egy lehetőség, hogy egészen szabad legyél