„Egy ikonnak valami igazán újszerűnek, szépnek és időtlennek kell lennie – és megvan az a varázslatos „x-faktor”

Gorden Wagener leitet seit 2008 den weltweiten Designbereich von Mercedes-Benz und der dazugehörigen Marken Mercedes-Maybach, Mercedes-AMG und Mercedes-EQ. Seit 2016 ist Wagener Chief Design Officer des Unternehmens. Gorden Wagener has headed the global design division of Mercedes-Benz and its brands – Mercedes-Maybach, Mercedes-AMG and Mercedes-EQ – since 2008. Wagener has served as the company’s Chief Design Officer since 2016.


Interjú Gorden Wagenerrel

Gorden Wagener, korunk egyik legbefolyásosabb autótervezője, 2008 óta vezeti a Mercedes-Benz és márkái – a Mercedes-Maybach, Mercedes-AMG és Mercedes-EQ – globális formatervezési részlegét. Wagener a vállalat vezetőjeként dolgozott. 2016 óta tervező. Célja a világ legkívánatosabb autóinak megalkotása. Ennek alapja az érzéki tisztaság tervezési filozófiája, amely a Mercedes-Benz csoport minden egyes márkájára meghatározza a luxus sajátos jellemzőit. Wagener alkotásai új impulzusokat hoznak létre a luxus szegmensben, és a szépség és a különlegesség mellett állnak. Az idei Design Essentials kiállításon a kaliforniai Carlsbadban Wagener és csapata izgalmas új termékeket és jövőképet mutat be – fizikai és digitális egyaránt.

A mára jól bevált Mercedes-Benz Design rendezvény idén ötödik alkalommal kerül megrendezésre, ezúttal a „Dizájn No.5: Ikonikus luxus megteremtése” témával. Mi határozza meg az idei rendezvényt?

Tavaly bemutattuk új stratégiánkat, és elmagyaráztuk, hogyan szeretnénk megépíteni a világ legkívánatosabb autóit. A „Design No.5”-nél az a célunk, hogy megmutassuk, hogyan keltjük életre. Ezért nyújtunk betekintést a jelenlegi projektekbe és a jövőbeli tervezési trendekbe. És természetesen bemutatjuk a legújabb bemutatóautókat is, amelyekkel új impulzusokat adunk a Mercedes-Benz jövője számára. Számunkra ez a Mercedes DNS-ére épülő egyedi tervezési nyelvünk folyamatos fejlesztése. A „Design No.5”-en megosztjuk velünk, hogy mi inspirál minket, hogyan kelnek életre alkotásaink, és hogyan határozzuk meg az ikonikus luxust a Mercedes-Benznél.

Mi áll a „Design No.5” középpontjában?

Az idei év mindenekelőtt arról szól, hogy betekintést nyújtsunk Top-End szegmensünk jövőjébe. Az „Exkluzivitás csúcsa” elvünknek megfelelően konkrét példákat mutatunk be a stratégiánkból. Három fókuszpont van. Az első a „MANUFAKTUR” individualizációs programunk, amellyel egyre szélesebb tervezési lehetőségeket kívánunk kínálni vásárlóinknak. A „Design No.5”-nél perspektívát kínálunk a lehetséges jövőbeni MANUFAKTUR specifikációkra. A második fókuszpont a gyűjthető tárgyak. Értem ezalatt a korlátozott számban gyűjtők számára készült járműveket és speciális modelleket, valamint az együttműködések során létrejött termékeket és exkluzív tervezési lehetőségeket. A harmadik hangsúly pedig az egyedi járművekre, azaz az egyedi járművekre, például látványautókra, koncepcióautókra és műalkotásokra irányul. Különösen a Vision One-Elevenre gondolok, amely a C 111 modern, avantgárd értelmezése.

Pontosan hogyan határozza meg és állítja be az ikonikus luxust?

Maradjunk egy pillanatra az „ikon” kulcsszónál. Minden tervező arra törekszik, hogy valami újat és egyedit alkosson, és ezáltal olyan nyilatkozatot tegyen, amely a jövőbe is visszahat. De hogy egy tervező munkája valóban ikonná válik-e vagy sem, csak az idő múlásával válik nyilvánvalóvá. Azonban az ikonok számítanak. Meghatározzák a luxust, és sajátos jellemzőket testesítenek meg. Eredetiek és összetéveszthetetlenek, világos célt követnek, időtállóak, erőteljes ötletre épülnek, ezért polarizálóak is lehetnek. A termékek, a márkák, az emberek vagy a stílus ikonikusak lehetnek. Ebből a szempontból a lehető legnagyobb potenciállal rendelkezünk itt, a Mercedesnél – például ikonikus Mercedes, AMG és Maybach márkáinkkal, vagy olyan kiemelkedő egyéniségekkel, mint Carl Benz vagy Gottlieb Daimler. Ezen túlmenően kialakítottuk saját jellegzetes stílusunkat. A Mercedes pedig számos ikonikus járművet alkotott, köztük például a 300 SL-t, az S-osztályt és a G-osztályt – amelyek mindegyike autóipari legenda. Ezek nagyon hosszú törzskönyvű autók. A mi feladatunk ennek a sikertörténetnek a folytatása – vagy akár újragondolása.

A csapatommal sok sportkocsit terveztünk a Mercedes számára. És én személy szerint úgy érzem, hogy ezeknek az autóknak egy része már ikonná vált: például egy tükörreflexes vagy egy GT. Az új SL-ben is megvan a lehetőség a kultikus státusz elérésére. Természetesen vannak bizonyos szabványok a rendkívüli tervezéshez. A legfontosabb az, hogy egy járműnek valami igazán újszerűnek kell lennie, amikor piacra kerül. Ezen túlmenően szüksége van a varázslatos „x-faktorra”: arra a váratlan, rendkívüli hangulatra, amely tartós elbűvölést kelt. Valami, ami korábban nem volt, például egy 300 SL-es Gullwing – egy „über-autó”, amely szinte UFO-nak tűnt, amikor először megjelent. Az esztétika is nagyon fontos. Egy ikonnak értelemszerűen szépnek és ráadásul időtlennek kell lennie. Nemcsak megragadja és felülmúlja az aktuális trendeket vagy korszellemet, hanem meghatározza azokat – és ez nem divat vagy hóbort. Szó szerint kimenne a divatból, mielőtt esélye lett volna az ikon státusz elérésére. Mindig arra buzdítom és bátorítom csapatomat, hogy legyen látnoki és rendhagyó! Csak a szabályok itt-ott megszegésével hozhatsz létre nagyszerű dolgokat. Talán még valami ikonikus is.

Nézzük először a külsőt. Mely jellemzők jellemzőek az ikonikus dizájnra?

A Mercedes-Benz dizájn mindig is számos ikonikus elemet tartalmazott. Gondoljunk csak a 300 SL sirályszárnyas ajtóira, vagy az 1950-es és 1960-as évek úgynevezett „cápa orrára”, amelyeket ma is újraértelmezünk. A Shark orr olyan elülső kialakítást ír le, amely erősen előre dől, ami a járműnek jellegzetesen dinamikus megjelenést kölcsönöz. Ahogy a mondás tartja – gyorsan néznek ki, még állva is. Egy másik ikonikus elem a „signature-grafikánk”, szintén elöl – az AMG esetében például a tipikus AMG hűtőrács függőleges rugóstagokkal, melynek legszélesebb része az út felett lebeg. Ez az A-alakú kontúr jelentősen lejjebb tolja a vizuális súlypontot a talaj felé – egy lecsapásra kész ragadozót idézve. Carlsbadban betekintést nyújtunk a Mercedes-Benz új és ugyanolyan sportos hűtőrács-változatába. Nagyon jól néz ki. További újdonság a módosított nappali menetfény, a fényszórók feletti úgynevezett szemöldök, amelyet stilizált csillaggal bővítettünk tovább. Ezeket a funkciókat sorra bevezetjük az összes modellcsaládba. Együtt alkotják majd a Mercedes-Benz új sportos „arcát” – a jövő megjelenését. És mivel mindig holisztikus megközelítést alkalmazunk a tervezésben, párhuzamosan dolgozunk a megfelelő elemek kifejlesztésén is a hátsó lámpák köré.

A „holisztikus” kulcsszó – mit jelent az ikonikus dizájn a belső térben?

Számunkra a Mercedes-Benz általános tapasztalata számít. Jelentés – belülről kifelé közvetíti a Mercedes-Benz egyediségét. Más szóval, erős és összetéveszthetetlen formatervezési identitást adunk autóinknak. Célunk, hogy ügyfeleinknek olyan belső élményt nyújtsunk, amely zökkenőmentesen egyesíti az esztétikát és a szépséget, amelyet kivételes dizájn és anyagok révén érnek el. Itt központi szerepet játszik az úgynevezett „gubóhatás”. Az autó belsejének luxus és biztonság légkörét kell kölcsönöznie, amely maximális kényelmet nyújt, testreszabott részletekkel és a legmagasabb minőségi elemekkel kombinálva. A hagyományos anyagokat, például a fát és a bőrt – valódi kézműves munkával készítettük – kombináljuk a legújabb csúcstechnológiás funkciókkal, mint például a Hyperscreen. Az eredmény az analóg és digitális elemek teljesen egyedi és jellegzetes Mercedes összetétele. A belső tér kifinomult részletei és a kontrasztok összjátéka hozzájárul az ikonikus dizájnhoz.

Már jó ideje azt látjuk, hogy sok luxusmárka egyértelműen szakít a múlttal, kezdve a hagyományos színkombinációktól való eltávolodással. Mi vagyunk ennek a tendenciának a mozgatórugói – és bizonyos esetekben olyan megközelítést alkalmazunk, amely szándékosan polarizál. Például szokatlan színkombinációk használatával, mint például a napsárga belső terek, amelyek éles kontrasztot alkotnak a sötét/fekete fémes külsővel. Maybach ezt egy teljesen új szemszögből mutatja meg – egy sokkal extrovertáltabb, mint korábban. Ezzel egyidejűleg áttérünk egy nagyvonalúbb és kiterjedtebb felülettervezési nyelvre – erre a kiváló példa a képernyők. Kifejlesztettünk ezekhez egy új érintési architektúrát, amely kifejezetten személyes és tapintható. Mindez nagyon dinamikus dizájnváltást eredményez a Top-End szegmensben.

Milyen újításokra számíthatunk még az idei Design Essentials rendezvényen?

A „Design No.5” kiállításon bemutatunk néhány látványos tervezési tanulmányt és gyártáshoz közeli modellt, köztük a Mercedes-Benz Vision One-Eleven-t. Ez a szupersportkocsi az 1970-es évek legendás C 111 kísérleti autóinak hagyományait követi, amelyek a modern kor ikonjaként születtek újjá. Történelmi elődjéhez hasonlóan a Vision One-Eleven is a lenyűgöző dizájnt ötvözi a forradalmi hajtáslánc-technológiával, amely új utakat tár fel a sportteljesítmény jövője felé. A világpremier alkalmával kiterjesztett valóságot (AR) használtunk, hogy látnoki felhasználói élményt hozzunk létre, amelyet a jármű belsejének virtuális tesztmodelljébe integráltunk. Az AR szemüveg segítségével a vezető látómezeje körös-körül nagy felbontású grafikával gazdagodik. A fizikai járműbelső és a digitális interfész zökkenőmentesen egyesül, gyakorlatilag az egész autót felhasználói felületté varázsolja.

A „Design No.5” másik kiemelt része a MANUFAKTUR-ról, a Mercedes-Benz személyre szabott programjáról szóló víziónk. A MANUFAKTUR címke több mint másfél éve kiegészíti meglévő termékportfóliónkat azzal, hogy további exkluzivitást és luxust kínál Top-End járműveink kiválasztott kínálatában. A vásárlók körében tapasztalt óriási visszhangnak köszönhetően a következő néhány évben kibővítjük a MANUFAKTUR-t, hogy egy márkák közötti egyéniesítési programmá alakítsuk át, amely minden Top-End modellhez elérhető. A MANUFAKTUR-ról alkotott víziónkkal izgalmas képet adunk ügyfeleinknek arról, hogyan képzeljük el a járművek személyre szabásának jövőjét.

Aztán ott van a PROJEKT MONDO G, amelyet kizárólag a Monclerrel való együttműködésünkre terveztünk. Ez év elején mutatták be a Moncler élő show-n, a „The Art of Genius” címmel a londoni divathéten, és szintén bemutatják Carlsbadban. Végül, de nem utolsósorban bemutatjuk a Mercedes-Maybach Night Series-t, amely e tekintélyes márka legprogresszívebb dizájncsomagját testesíti meg. A vendégek itt is első kézből tapasztalhatják meg a Mercedes-Benz „x-faktorát” – váratlan és progresszív elemek formájában, amelyek szándékosan szembemennek a konvenciókkal. Ily módon egy izgalmas új stílust hozunk létre, amely új szintre emeli az ikonikus Maybach dizájnt.

De az új járműterveinken túl még többet tartogatunk. Harm van den Dorpel művésszel együtt NFT-ket készítünk élőben a helyszínen. A nem helyettesíthető tokennek megvan a maga egyedi értéke, hasonlóan egy festményhez, szoborhoz vagy akár egy digitális műalkotáshoz. Ez az NFT egyedi, ellenőrizhető, cserélhető és programozható, vagyis digitális tanúsítványként szolgálhat a valódi tulajdonjoghoz. Számunkra az NFT-k fontos elemei az ügyfélélmény továbbfejlesztésére és váratlan digitális funkciókkal való bővítésére irányuló erőfeszítéseinknek – autóban és azon kívül egyaránt. A Vision One-Elevennel együtt pedig egy új kollekciót is piacra dobunk: „LIMITED EDITION 1 OF 111”. Ez az első alkalom, hogy egy ikonikus dizájntanulmányt öt exkluzív elemből álló életmód-kollekció kísér. Amellett, hogy a sportautó-tanulmány jellegzetes színeit visszaadják, a kollekció minden egyes tartozéka a jármű jellegzetes dizájnelemeit is tükrözi.

Van-e idővonal a „világ legkívánatosabb autóinak” megépítésének céljára?

Azt hiszem, már most megalkotjuk a világ legkívánatosabb autóit. Ennek legújabb bizonyítéka az új E-osztály, amely szerintem az innovatív technológia és az ikonikus dizájn kiemelkedő kombinációja. A W 214 E-osztály jelenleg a legintelligensebb üzleti szedán a piacon; a digitális és fizikai luxust testesíti meg a legtisztább formában. A kialakítása pedig ezt első pillantásra egyértelművé teszi. A világ legkívánatosabb autóinak megépítésének céljával kapcsolatban azonban azt is szeretném teljesen világossá tenni, hogy ez egy folyamatos folyamat, amely minden jövőbeli modellgenerációval újraindul.

De ez azt is jelenti, hogy a csapata folyamatosan nagy nyomás alatt dolgozik – hogyan kezeli ezt?

Mindenekelőtt a csúcsteljesítményt mindenkivel szemben elvárjuk, aki a csúcson van – legyen az művész, élsportoló – vagy a Mercedes-Benz tervezőcsapata. Az számít, hogyan kezeled ezt. És függetlenül attól, hogy mit csinálsz, vagy melyik területen dolgozik, valójában egyetlen megközelítésnek van értelme: egy világosan meghatározott koncepciónak koherens stratégiával. Egy nagyon motivált és hozzáértő csapattal együtt ez az alap. A „Design No.5”-en bemutatjuk, hogyan működik ez nálunk – hogyan jön össze mindez. A helyszín pedig – idén a kaliforniai Carlsbadban található Design Centerünkben – központi szerepet játszik ebben. Globális Design Center hálózatunk része, amellyel minden kulcsfontosságú piacon jelen vagyunk. Ez a hálózat lehetővé teszi számunkra, hogy felismerjük a regionális trendeket szerte a világon, és interdiszciplináris és interkulturális módon dolgozzunk együtt. A Design Centerek kreatív olvasztótégelyeinkként működnek, ahol ötleteket kovácsolunk a jövő luxusautóihoz. Az egyes központok megfelelő környezete – például Kalifornia – hihetetlen és kimeríthetetlen inspirációs forrásként szolgál munkánkhoz.