Egy Solaris Urbino típusú elővárosi kivitelű elektromos autóbuszt tesztel a Volánbusz
Nyáron sem pihent a HUMDA Zöld Busz Program Demonstrációs Mintaprojektje, így a Volánbusz is folytatja az elektromos autóbuszok tesztelését a fővárosi agglomerációban. Júniusban Budakeszi térségében és a gyáli körjáratokon közlekedett egy Mercedes-Benz eCitaro G típusú csuklós tesztjármű, júliusban pedig egy MAN Lion’s City 12E típusú e-busz szállította a budakeszi, törökbálinti és budaörsi utasokat. A következő lépcsőben, 2022. szeptember 1-jétől szeptember 26-ig az érdi viszonylatokon zöldül az autóbuszközlekedés egy Solaris Urbino 15 LE Electric típusú, tisztán elektromos meghajtású jármű tesztüzeme során.
A Technológiai és Ipari Minisztérium, a HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség, a Prim-Vol Trade Kft. (a Solaris autóbuszok kizárólagos magyarországi forgalmazója), valamint a Volánbusz együttműködésének köszönhetően egy Solaris Urbino 15 LE Electric típusú, 3 tengelyes, elővárosi kivitelű elektromos autóbusz áll forgalomba szeptember 1-jétől szeptember 26-ig a 710-es, 715-ös, 722-es, 734-es, 735-ös és 736-os jelzésű autóbuszvonalakon. Ezáltal az autóbuszon alkalomszerűen utazhatnak majd Budapest, Kelenföld vasútállomásról Érdre, Pusztazámorra, valamint Százhalombattára, Érden belül pedig a legtöbb menetrendszerinti útvonalon: Balatoni úton, Riminyáki úton, Ürmös utcán, Lőcsei úton, Ercsi úton, Velencei úton és Kossuth Lajos utcán is. Az utasok a buszt – a korábbi demonstrációkhoz hasonlóan – díjmentesen vehetik igénybe, menetrendje a Volánbusz honlapján érhető el.
A teljesen elektromos meghajtású, alacsony belépésű, M3/II (elővárosi) járműosztály szerint specifikált tesztautóbusz 53+2 ülő és 46 álló utas szállítására alkalmas, és a gyártó ajánlása szerint elérhetővé teszi a zéró emissziós közúti közösségi közlekedést nemcsak a településhatárokon belül, hanem a városok közötti személyszállításban is, mivel egyszeri töltéssel nagyjából 300 km-t képes megtenni. A 2 ajtós, 15 méteres (14.890 mm) autóbusz erős elektromos motorral, Solaris High Energy ++, hét modulos 616 kWh-os akkumulátorcsomaggal, légkondicionáló berendezéssel, kerekesszék, illetve babakocsi elhelyezésére kialakított hellyel, a 2. ajtónál felszállást segítő rámpával, LED-es belső világítással és USB-töltőkkel biztosítja az utasok színvonalas kiszolgálását.
A tesztüzem újabb lehetőséget nyújt arra, hogy a Volánbusz szakemberei további tapasztalatokat gyűjtsenek a zöldflotta sikeres üzemeltetéséhez. A társaság ugyanis először tesztel elektromos hajtásláncú elővárosi kialakítású autóbuszt. A közlekedési vállalat a MÁV–Volán-csoport fenntarthatósági célkitűzéseivel összhangban az autóbusz-állomány fiatalítása mellett fokozatosan annak zöldítésére is törekszik új, alternatív meghajtású, lokálisan alacsony vagy zéró károsanyag-kibocsátású járművek, köztük egyre több elektromos autóbusz forgalomba állításával.
A HUMDA Zöld Busz Programban elnyert támogatásnak köszönhetően 40 darab szóló kivitelű, Mercedes-Benz eCitaro már az utasok és a környezetvédelem szolgálatába állt Budakeszi, Budaörs és Törökbálint térségében. Székesfehérváron jelenleg 5 darab Ikarus 120e típusú e-busz közlekedik, amelyeket szeptemberig további 7 ugyanilyen követ, valamint Győrbe 13, Zalaegerszegre 11, Szolnokra 10, Szegedre 8 és Egerbe 6 darab BYD K9UD típusú elektromos jármű érkezik az év végéig. A Volánbusz – tervei szerint – az önkormányzatokkal együttműködve a jövőben újabb elektromos meghajtású autóbuszok beszerzésére nyújt be pályázatokat.