Egyedül nem megy – a talpon maradásért küzdenek a buszos vállalkozások
Elszálló költségek, energia- és üzemanyagár, növekvő infláció, emelkedő hitelkamatok – csak néhány azon pénzügyi, gazdasági kihívások közül, amelyek a hazai autóbusz-társaságokat sújtják. Az emiatt jelentős áremelésre kényszerülő ágazat talpon maradásához már nem elég a turizmus várható fellendülése. Átfogó kormányzati stratégiát szorgalmaznak a szakma képviselői, mégpedig mielőbb.
Eddig nem tapasztalt módon rendezte át a világ gazdaságát a több mint két éve tartó Covid-világjárvány. Ráadásul a magyar vállalkozások újabb kihívás elé néznek az orosz-ukrán háború hatásai miatt. Az üzemanyagár drámai növekedése a különjárati autóbuszos személyszállítási piac szereplőinek nyereségességét, és a megrendeléseik számát is csökkenti – hangzott el a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete – NiT Hungary Autóbusz Tanácsának legutóbbi munkabizottsági ülésén.
Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete – NiT Hungary ügyvezető főtitkára elmondta, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) adatai alapján 2020 és 2022 között 93 vállalkozás tűnt el a piacról, ami mindössze 5 százalékos csökkenés.
„Mi viszont egészen mást hallunk a piacról” – fogalmazott az ügyvezető főtitkár. A NiT Hungary nyilvántartása ennél jóval szomorúbb adatokat mutat: a szervezet autóbuszos tagságának száma 15 százalékkal esett vissza, míg az üzemben tartott járműállomány 17 százalékkal csökkent. A NiT Hungary ma is a piaci szereplők több mint 50 százalékát a tagsági körében tudhatja, így ezek az adatok jól tükrözik a piaci helyzetet.
A munkabizottsági ülésen elhangzott: ugyan a Volán 2019-ben mintegy 2000 alvállalkozói szerződést szüntetett meg, jelentősen megnőtt az új beruházások száma, egyre több cég vesz igénybe – dolgozói szállításához – buszos vállalkozásokat, így rendeződött át a piac. A turizmusban dolgozó buszos cégek 30 százaléka el fog tűnni: a kiöregedett buszokat nem állítják vissza a forgalomba. Ráadásul kevés a gépkocsivezető, nem szívesen jönnek vissza a turizmusba a bizonytalanság, kiszámíthatatlanság miatt.
Ma már nem egy olyan vállalkozás van, amelyeknél azért áll a járműpark egy része, mert nincs rá gépjárművezető. Magyarországon a közúti fuvarozói szektorban 130 ezer gépjárművezetőre van szükség, ennek 25-30 százaléka hiányzik jelenleg.
Kiss Róbert Richárd a Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt. kommunikációs szakértője ismertette a Határtalanul program részleteit, amelynek keretében magyarországi iskolák tanulói az állam támogatásával osztálykiránduláson vesznek részt a szomszédos országok magyarlakta területein, így személyes tapasztalásokat szereznek a külhoni magyarságról. Mint mondta: az iskolák pályázhatnak, és valójában mindenki nyer, aki pályázik. Minimum 10 diák, legalább 2 éjszakára utazhat Romániába, Szerbiába, Szlovéniába, Horvátországba jellemzően az iskolások, tíz gyerek mellé mehet egy kísérő is a program feltételei szerint. Eddig 500 ezer diák utazott ennek a programnak köszönhetően.
A szakember az idei szezonban már jóval nagyobb lehetőséget lát a programban, és ez bíztató lehet azon buszos vállalkozások számára, amelyek rendszeresen dolgoztak ezen a területen. Hozzátette az idei pályázati kiírások előkészítése megkezdődött, és az személyszállítási díjak kalkulációjában a BGA Zrt. számít a szakmai szervezet meglátásaira, javaslatára is. Aki ebben a szegmensben tud dolgozni, annak ez meg fogja érni – szögezte le a szakember.
Az érdekvédelmi szervezet szakértői számoltak be arról, hogy a különjárati autóbuszos személyszállításban milyen lehetőségek és feltételek mentén lehet kidolgozni egy úgynevezett költségindexet.
Az index létjogosultságát az üzemanyagárak és a gépkocsivezető-hiány miatt a személyi költségek, bérek drasztikus emelkedése indokolja. Idén március 13-tól a szektor egy részében megszűnt az ársapka, 7,5 tonna össztömeg feletti áru- és személyszállító járművek esetében piaci árú az üzemanyagár. Az üzemanyag részaránya a költségszerkezetben a gázolajár függvényében elérheti a 38 százalékot is, az árváltozások volumene és üteme jóval nagyobb mértékű a megszokottnál.
A hosszútávú szerződésekben már ismert az üzemanyagár-klauzula rögzítése. Az önköltség korrekt számítása érdekében a személyi költségek alakulására is célszerű legalább negyedéves indexálást készíteni.
Az érdekképviselet az Autóbusz Tanács döntése alapján, a képviselt autóbuszos vállalkozások tárgyalási pozícióinak erősítése érdekében előkészíti és bevezeti, mert ez is hiteles adatokkal járul hozzá ahhoz, hogy a megbízók elfogadják az díjak szükségszerű emelkedését. Ugyanakkor átfogó kormányzati stratégiát szorgalmaznak a szakma képviselői, hogy mielőbb stabilizálódhasson az ágazat helyzete.