Egyedül senki sem mentheti meg a világot
Középpontban a környezetvédelem – beszélgetés Sebastian Copeland sarkkutatóval, fotóssal és klímaaktivistával, illetve Dr. Rüdiger Recknagellel, aki az Audi környezetvédelmi vezetője, egyben az Audi Környezetvédelmi Alapítvány ügyvezető igazgatója – szén-dioxid-mentesítésről, felelősségről és Földünk állapotáról.
Dr. Recknagel, Ön már öt éve az Audi környezetvédelmi vezetője, egyben az Audi Környezetvédelmi Alapítvány ügyvezető igazgatója és igazgatósági szóvivője. Feltételezem, ritkán unatkozik…
Így igaz. Miután egyre nagyobb figyelem irányul bolygónk állapotára, valóban bőven akad tennivalónk. Sokat el is értünk azonban, idejekorán felismerve, hogy az ipar is felelősséggel tartozik érte. Végül is immár nem kevesebb, mint tizenkét éve működik az Audi Környezetvédelmi Alapítvány, s indulásakor e témák még közel sem álltak annyira előtérben, mint napjainkban.
Copeland úr, Ön szintén igen aktívan igyekszik a hosszú távú fenntarthatóság kérdéseire irányítani a figyelmet, expedícióival és fotóival is kiemelve a klímaváltozás folyamatát. Nos, hogy van a Föld?
Azt szoktam mondani, e kérdés megválaszolásához elég a sarki régiókra pillantani, mert ezek a változások „epicentrumai”. 2009-ben jártam először gyalogosan az Északi-sarkon, már kamaszkorom óta álmodtam erről a kalandról. 2017-ben ismét megpróbáltam, ma, 2021-ben pedig az Északi-sarki-óceán jégtakarójának olvadása miatt már nem is vagyok biztos benne, hogy egyáltalán el lehet még gyalogolni az Északi-sarkig. Sehol sem érzékelhető jobban a klímaváltozás, mint a sarkvidéki vizeken. Tudom, két lányomnak – öt és hat évesek – már aligha lesz lehetőségük gyalog eljutni az Északi-sarkra, mivel egyszerűen nem lesz elég jég hozzá. Szorosan figyelemmel kell kísérnünk a sarki régiókat, mivel ami ott történik, bolygónk többi részén is megismétlődhet. Más szavakkal, mindannyiunk közvetlen közelében is mindinkább megjelennek ezek az „epicentrumok”, egyre komolyabb és gyakoribb klímakatasztrófák formájában.
Milyen szerepet játszik az ipar a környezet védelmében és mi a felelőssége ebben az Audihoz hasonló vállalatoknak?
Recknagel: Mivel az ipar az ember által előidézett klímaváltozás egyik katalizátora, logikus, hogy az éghajlati probléma megoldásában is kulcsszerepet játszik. Az iparnak lehetősége nyílik a mérleg szerint szén-dioxid-semleges¹ jövő megvalósításához szükséges technológiák kifejlesztésére és alkalmazására. Felelősségteljes vállalatként az Audi szintén ki kívánja venni a részét ebből, egyben elkötelezett a Párizsi Éghajlatvédelmi Egyezmény azon célkitűzése mellett, amely legfeljebb két Celsius fokban határozza meg a Föld légkörének felmelegedését.
Copeland: A változás három meghatározó szereplője a politika, a gazdaság és a közvélemény, vagyis a média és a fogyasztók. Mivel ezek gyakorlatilag egymáshoz kötötten mozognak, csakis olyan tempóban haladhatnak előre, mint a leglassúbb közülük. Az emberek cselekedeteit különböző komplex motivációik határozzák meg, amelyek közül minden bizonnyal a kényelem a legnyilvánvalóbb. Mindannyian jól akarjuk érezni magunkat, miközben azt sem szeretnénk, hogy túl sokba kerüljön – végső soron így működik ez az algoritmus. Kézzelfogható megoldásokat találni ezen elvárások teljesítésére, nos ez a gazdaság és a politika feladata. A mérleg szerint szén-dioxid-semleges¹ közlekedés megvalósítása a legsürgősebben megoldandó kihívás, amire többféle megközelítés is létezik. Kiváló példa erre az Audi, amely meggyőzően színvonalas technikákat fejleszt, amelyeket magasfokú megbízhatóság jellemez. Remélem, sikerrel alakítjuk majd át a mobilitást, mégpedig proaktívan felül is múlva az elvárásokat, s nem csupán reagálva a politika részéről megfogalmazott követelményekre.