Egyre általánosabb városi közlekedési eszközzé válik az elektromos roller

Ha létezik olyan, hogy mikromobilitási boom, akkor egyértelműen annak a közepében vagyunk most: az utakon szemmel láthatóan évről évre több a magán- és közösségi roller: a Jövő Mobilitása Szövetség szakértői szerint csak Magyarországon több mint 100 ezer darab szaladgál az utakon, ennek hozzávetőlegesen 10 százaléka bérelhető, a többi magántulajdonú eszköz és ezen eszközök száma évről évre növekszik. Sokan választják az e-rollereket teljes utakra vagy részben más közlekedési eszközzel kombinálva különösen városi környezetben, ahol a közlekedési dugók és parkolási problémák elkerülésére kínálnak megoldást az új eszközök.

Településtípusonként eltérő rollerhasználat

A teljes roller állományból mintegy 5000 közösségi roller a Lime-é, de a flotta mérete rugalmasan változik az év során a kereslet, az időjárási viszonyok, a rendezvények és a kerületi engedélyek függvényében. A fővárosban a tapasztalatok szerint az e-rollerek használata leginkább a belvárosban elterjedt, különösen a tömegközlekedési csomópontoknál népszerűek, használatuk átlagosan 8-11 percig tart.

A felhasználók 41%-a az e-roller és az egyéb tömegközlekedési eszközök kombinációját részesíti előnyben – ez azt jelzi, hogy az e-rollerek nem a tömegközlekedés helyettesítésére szolgálnak, hanem inkább kiegészítik azt, megkönnyítve az utazást különböző közlekedési módok összekapcsolásával, megoldva az első és utolsó kilométer problematikáját. Hiszen az állomás, a buszmegálló néha 15-20 perc sétára is lehet, erre alternatíva egy pár perces rollerezés.

Vidéken a megosztott rolleres utak ennél rövidebbek (jellemzően 6-9 percesek), célhoz kötöttebbek és funkcionálisabbak, valamint kiemelten népszerűek éjszaka, mivel a legtöbb vidéki városban nem elérhető éjszakai közösségi közlekedés.

A legtöbben délután 15 és 19 óra között használják a megosztott rollereket, de egyes városrészekben már a kora reggeli óráktól egészen délután 2-ig a magas az utak száma. Az esti órákban a kulturális programok és egyéb szórakozási lehetőségek közelében magas a használat.

Kik pattannak rollerre?

A Lime friss felmérése szerint a legtöbb felhasználó a 20-34 éves korosztályba tartozik, de van 64 éves utasuk is, sőt a rollerezők közel 30% a nők közül kerül ki – és ez az arány folyamatosan emelkedik. A közösségi rollerek, így a Lime felhasználóinak többsége helyi lakos, talán meglepő, de a turisták aránya kevesebb mint 30%.

Kárpáti András, a Jövő Mobilitása Szövetség elnöke szerint az e-rollerek különösen hasznosak a városi autóforgalom okozta terhelés csökkentésében és a parkolóhelyek felszabadításában.

„Az alternatív közlekedési lehetőségek, köztük az elektromos roller és az ehhez szükséges infrastruktúra megfelelő elérhetősége egyre több embert késztethet arra, hogy letegye saját autóját, ezáltal megspórolhatná annak fenntartási költségeit. Hatalmas lépés a fenntartható közlekedés felé vezető úton, az autózás és a tömegközlekedés (beleértve a megosztott rollereket) személyre szabott kombinálása.”

Ezt támasztják alá a Lime adatai is: felhasználóik 82%-a nyilatkozott úgy, hogy a rendszeres roller használat miatt gyakrabban választják a tömegközlekedést és kevésbé támaszkodnak autóikra.

Sokaknak a megosztott rollerek jelentik az első lépést az elkötelezett rolleressé válás útján: gyakori, hogy a pozitív közösségi rolleres tapasztalatok alapján vásárolnak maguknak saját használatú eszközt, mellyel aztán rendszeresen egészítik ki az egyéb eszközöket mindennapi közlekedésük során.

A közbicikli is egyre népszerűbb

2023 júliusához viszonyítva munkanapokon 4 százalékkal többen BUBI-ztak idén júliusban, összesen 390 ezer alkalommal használták a megosztott kerékpárokat. A hétvégi és munkaszüneti napokon átlagosan több mint 10 ezerszer közlekedtek BUBI-val. A forró hónap hőmérséklete is hatással volt az utasok számára: az átlaghőmérséklet alatti napok forgalma csaknem 800 utazással magasabb volt, mint az átlaghőmérséklet feletti napoké, azaz a kánikula fokozódásával párhuzamosan csökken a kerékpározók száma.

Szabályozás és biztosítás

A közösségi rollerek túlnyomó többsége 25 kg feletti, így a friss szabályozás szerint már rendelkezniük kell kötelező biztosítással. „A felhasználóink többsége szabálykövető, de annak érdekében, hogy mindenki biztonságosan közlekedjen nagy figyelmet fordítunk az ezzel kapcsolatos edukációra” – mondta Varga Denise, a Lime magyarországi operációs vezetője „Az új KRESZ szabályozások bevezetése is elősegítheti az e-rollerek hatékonyabb integrációját a közlekedési rendszerbe: azáltal, hogy kategorizálják és szabályozzák az e-rollerek használatát, hozzájárulhatnak a biztonság növeléséhez és a közlekedési rend fenntartásához. Az ilyen intézkedések segíthetnek abban, hogy az e-rollerek használata a közlekedési rendszer szerves részévé váljon, és hozzájáruljon a fenntartható városi közlekedés fejlődéséhez.”

FRISS PARALIMPIAI HÍREINK >>>

Tudtad?