Elektromos Land Cruisert épített a Toyota
A kőkemény terepjáróként ismert 70-es széria átalakításából született környezetbarát pickup ausztrál bányákban fog dolgozni, hogy csökkentse a föld alatti károsanyag-kibocsátást.
A személyszállító és pickup kivitelben is készülő Land Cruiser 70 nem a legfrissebb nemzedéke a Toyota terepjárójának, viszont messze a leghosszabb életű, hiszen 1984-es bemutatása óta a mai napig gyártják néhány piac, többek között az ausztrál számára, természetesen jócskán felfrissített műszaki tartalommal. A legendás 40-es széria közvetlen utódainak számító, elnyűhetetlen 70-esek nemcsak a magánszemélyek körében kedveltek, de a helyi bányavállalatok is előszeretettel alkalmazzák őket strapabírásuk, olcsó fenntartásuk és közismert megbízhatóságuk miatt.
Ennek kapcsán a közelmúltban a Toyota Australia egy hivatalos, gyári átalakításból született, száz százalékban elektromos üzemű Land Cruiser bemutatásával lepte meg a világot. Az egyetlen példányban létező prototípust egy dízelmotoros 70-esből készítették, azzal a céllal, hogy kiderüljön, belső égésű motor nélkül is életképes lehet-e a terepjáró a BHP vállalat nyugat-ausztráliai nikkelbányáiban, és hogy csökkentsék vele a föld alatti károsanyag-kibocsátást. Ez különösen jó hír az ott dolgozók számára, hiszen ők eddig a dízelmotorok kipufogógázát szagolták a rossz szellőzésű munkahelyen.
Sajnos az átalakítás részleteit egyelőre nem közölte a Toyota Australia, így azt sem tudjuk, milyen villanymotort és akkumulátort szereltek a platós Land Cruiserbe. De tettek egy ígéretet, mely szerint a tesztelés előrehaladtával az egyre kiforrottabb technikai részletekbe is beavatják majd az érdeklődőket. Abban azért biztosak lehetünk, hogy az összkerékhajtást megtartották, de a váltóra és a felezőre talán már nem volt szükség a villanymotor nagy nyomatéka miatt.
Bár a Toyota mostanáig az elektromos helyett inkább a full hibrid és a hidrogén üzemanyagcellás alternatív hajtásmódokat részesítette előnyben, 2021-ben már több villanyautó forgalmazását is megkezdi a japán autógyártó. Elsőként a C+Pod nevű kis, kétüléses városi autóét (egyelőre csak Japánban), másodikként pedig a Subaruval közösen fejlesztett kompakt szabadidő-autóét, de azt már a világ minden fontos piacán.
Idén a Lexus is elindítja az UX tisztán elektromos változatának, a 400 kilométeres (NEDC) hatótávolságú 300e-nek az értékesítését, többek között Magyarországon is.
Közben a Land Cruiser-családban is fontos világpremierre kerül sor 2021-ben, érkezik ugyanis a 2008 óta gyártott 200-as széria utódja, a 300-as modell. Ebben az előzetes hírek szerint már nem lesznek V8-as motorok, csak V6-osok, azokból viszont végre hibrid is választható lesz, a modell történetében először.
Fotók: Toyota