Elektromos Volvo tehergépjárművekkel az építőiparban is

Az elektromos áruszállítás iránti igény az építőipari szektorban is egyre növekszik. Ezt az igényt elsősorban a városokon belüli nulla károsanyag-kibocsátás elérése táplálja, valamint az, hogy az építőipari vállalatok is törekszenek a klímasemlegességi céljaikat elérni.


A Volvo Trucks kínálatában elérhető nehézkategóriás elektromos tehergépjárművekkel az építőipari szegmens is megkezdheti a fenntartható áruszállításra történő átállását. A számos felépítménytípussal felszerelhető önjáró teherautó alvázak ma már elektromos hajtáslánccal is elérhetőek a göteborgi gyártó kínálatában.


“Az építőiparban használt teherautók általában meglehetősen rövid távokat tesznek meg, és ugyanazon az útvonalon közlekednek oda-vissza, például amikor építkezésekhez szállítják az alapanyagokat. Ez viszont tökéletesen alkalmassá teszi őket a villamosításra. Elektromos önjáró alvázaink könnyen a fuvarfeladatokhoz alakíthatóak, ami lehetővé teszi az ügyfeleink számára, hogy a most használt dízel járművüket elektromos verzióban specifikálják. Ez utóbbi modellekkel jobb manőverezhetőség, alacsonyabb zajszintek és nulla lokális CO2-kibocsátás érhető el” – mondja Jessica Sandström, a Volvo Trucks globális termékmenedzsere.


Megnövekedett terhelésre és termelékenységre kifejlesztve
Az elérhető akkumulátor-csomagok, fülkeméretek és tengelykonfigurációk számtalan variációjának köszönhetően az új nehézkategóriás önjáró teherautó alvázakat könnyedén lehet a rájuk való felépítményhez specifikálni. Ezzel még szélesebb az elérhető alvázak tárháza, továbbá a járművek csökkentett tengelytávolsága (ami akár mindössze 3900 mm is lehet) révén a járművek az építőipari fuvarfeladatok igen széles skáláját tudják hatékonyan kiszolgálni.


Az ügyfelek kettőtől hat akkumulátorig terjedő akkupakk-méretek közül választhatnak, az adott fuvarfeladat hatótávolsága és a hasznos teher függvényében. Az elektromos teherautó alvázak akkumulátor-kapacitása 180-540 kWh között változhat.


“Az akkumulátor kapacitását illetően a járművet úgy lehet konfigurálni, hogy megfeleljen a valós fuvarfeladat igényeinek. Azzal, hogy nem cipel feleslegesen akkumulátorokat a jármű, a hasznos teher nő, és ezáltal a termelékenység is” – teszi hozzá Jessica Sandström.

Háromféle elérhető mellékhajtás
Az elektromos teherautó alvázakat háromfajta elérhető mellékhajtás teszi alkalmassá arra, hogy bármilyen felépítménnyel fel lehessen azokat szerelni: elektromos, sebességváltóra szerelt és elektromechanikus mellékhajtás.


Mind az elektromechanikus, mind a sebességváltóra szerelt megoldással könnyedén optimalizálható az energiafelhasználás és megelőzhető a túlzott zajkibocsátás.


A Volvo Trucks ma az egyetlen olyan globális teherautó-gyártó, amely már a teljes elektromos palettáját gyártja sorozatban. A vállalat célja, hogy az új tehergépjármű értékesítések fele elektromos legyen a világon legkésőbb 2030-ra.

Az elektromos Volvo FM és FMX alvázak a következőképpen specifikálhatóak:


A 2022 decembere óta rendelhető és 2023 márciusától sorozatban gyártott modellek esetén:

Hajtáslánc: 490 kW
Meghajtás: 3 elektromos motor
Akkumulátor: 450-540 kWh, 5-6 db akkumulátor 
Fülke: Hálófülke, Globetrotter fülke, Globetrotter XL fülke
Tengelytávolság: 4,300-6,700
Tengelyképletek: 4x2R, 6x2R, 6x4R, 8x2R, and 8x4R
Mellékhajtás: Elektromos, sebességváltóra szerelt és elektromechanikus 


A 2023 februárjától megrendelhető és 2023 májusától sorozatban gyártott modellek esetén:
Hajtáslánc: 330 kW
Meghajtás: 2 elektromos motor
Akkumulátor: 360 kWh, 4 db akkumulátor
Fülke: Nappali fülke
Tengelytávolság: 3,900-6,700


A 2023 júniusától megrendelhető és 2023 szeptemberétől sorozatban gyártott modellek esetén:
Akkumulátor: 180-270 kWh, 2-3 db akkumulátor