• Egyéb

Elektromosan is biztonságban

Csendes forradalom zajlik a járműgyártásban. A motorok károsanyag-kibocsátásának drasztikus csökkentésén túl a járművek felépítése és a karosszáriagyártás is teljesen átalakul. Technológiai és közlekedésbiztonsági szempontból óriási előrelépést jelent a hidegen és melegen hengerelt, változó falvastagságú acélok alkalmazása, valamint az acél-alumínium komponensek széleskörű alkalmazása. Az egyre inkább elfogadottá váló elektromos autók nem csak zéró kibocsátásuk okán jelenthetik az autózás jövőjét, hanem mert a kocsik teljes felépítésének szabadsága, a hajtáslánc elhelyezésének rugalmassága alapvetően eltér a hagyományos belsőégésű motorral szerelt járművekétől, drasztikusan javítva ezzel az autók ütközésbiztonságát.

A méretgazdaságosságot és a tervezést hatékonyabbá tevő, a korábbinál sokkal biztonságosabb karosszériaplatformok megjelenésével a tervezőknek sokkal nagyobb a szabadságfoka a járműkonstrukciók kialakítása során a méret-tengelytáv megváltoztatásával, s ez a szabadság az elektromos autók megjelenésével tovább nő. Ezeknél a konstrukcióknál csak a négy kerék helye adott, minden más elhelyezése szabadon választható. Nincsen üzemanyag-tartály és üzemanyag-vezeték, nincs bonyolult, nagy helyigényű hajtáslánc. Sokkal szabadabban és logikusabban tervezhető az ilyen autó, ezáltal optimális a helykihasználás és az új szerkezeti elemek alkalmazásával a passzív és aktív biztonsága tovább javítható.

Már nem csak a nagy szilárdságú acélok alkalmazására támaszkodhat az autóipar, hanem megjelentek a kombinált karosszériastruktúrák is. Ennek egyik legújabb példája az új Volkswagen Touareg, amelynél a teljes karosszérián belül az alumíniumalkatrészek aránya eléri az 50 százalékot és a nagy szilárdságú acélok széleskörű alkalmazása tovább erősíti a karosszériát. Ezáltal könnyebbé válik a jármű, miközben jelentősen nő a karosszériaelemek szilárdsága. A VW-konszern az első alumíniumkarosszériás Audi A8 gyártásának megindítása óta eltelt 20 évben olyan mértékű technológiai tudásra tett szert, hogy ma már nagy tömegben lehetővé vált alumíniumkarosszériás járművek gyártása, s ehhez a megfelelő javítási technológia, struktúra és tudás is létrejött a márkaszervíz-hálózatban. „Nem elegendő azonban megfelelő technológiával jó minőgében gyártani ezeket a könnyű, ám szilárd karosszériákat, hanem az autókat speciális szakismeret és technológia alkalmazásával kell javítani” – figyelmeztet Kiss Pál, a Porsche Hungaria szervízértékesítési igazgatója. -„A nagyszilárdságú acél és az alumínium megfelelő kombinációja adja a hihetetlenül szilárd és könnyű struktúrát, amely az EuroNCAP teszteken kiváló, 5 csillagos eredményre képes.”

A speciális karosszériaelemeknek azonban nem csak előnyei, hanem hátrányai is lehetnek a szervizelés során, amelyek a gyári szigorú technológiai előírások betartásával elkerülhetők. Kiss Pál szerint ezen karosszériáknak a javításához különleges felkészültségre és technológiára van szükség, emiatt kifejezetten ajánlott valamelyik márkaszervizben elvégezni az ilyen beavatkozásokat. Az alumínium csiszolása során finompor keletkezik, amely a levegővel és acélporral keveredve robbanóképes elegyet alkothat. De az acél-alumíniumkötések kialakítása is legalább akkora figyelmet kíván, mert korrózió alakulhat ki a kétféle fém nem megfelelő rögzítése miatt. „A fentiek miatt kizárólag márkaszervizben célszerű és kell javítani ezeket a karosszériákat” – húzza alá a szervízértékesítési igazgató.

Az elektromos autók sorozatgyártása során az MEB-platformmal sokkal rugalmasabbá válik a járműtervezés a Volkswagennél és megnyílik az út az új karosszériastruktúrák széleskörű alkalmazása előtt. Kevesebb az alkatrész, így megbízhatóbbá válik a jármű és jóval kisebb a karbantartási igénye. Függetlenül attól, hogy az autó nehezebbé válik, a jármű stabilitása a nagyfeszültségű akkumulátornak a fenéklemezre helyezésével ugyanolyan, mint a belső égésű motoros változatoké, sőt ugyanazokat a törésteszti eredményeket produkálja. A benzines VW up! megjelenésekor 2011-ben az EuroNCAP 5 csillagos értékelést adott a kiskocsinak, majd amikor 2016-ban az ADAC ugyanazzal a metódussal bevizsgálta és összetörte az elektromos e-up!-ot, teljesen ugyanazt az eredményt kapták, mint a korábbi teszt során: az autó nem robbant fel, nem gyulladt ki és a karosszéria energiaelnyelőképessége sem változott. „A Volkswage e-up! attól függetlenül, hogy nehéz és nagy teljesítményű akkumulátor hajtja, a jármű komoly szerkezeti károsodása esetén is üzembiztos marad és megvédi az utasait” – foglalja össze a lényeget Kiss Pál.

http://egyszermarlattamautot.hu/2018/10/02/annyira-eros-cimet-kotottek-hogy-nem-mertuk-idekopizni/