Éles kanyar a magyar piacon

– nagyágyúval nyit az új szereplő a haszonjárműszegmensben

Teljesen átalakult a haszonjárművek piaca: a járvány hatására az addigi kínálati piacot keresleti váltotta fel. Az igények bőven meghaladják a gyártói kapacitásokat, akinek van készlete vagy rövidebb a gyártási ideje, az versenyelőnyt élvez – derült ki a haszonjárműpiac egyik meghatározó képviselője, az Iveco járműveit forgalmazó ECO-tech visiON összeállításából. Az évtizedes járműpiaci tapasztalattal rendelkező szakemberekből álló cég új szereplőként középtávon a kereslet dinamikus növekedésére számít. Ugyanakkor egyelőre az ellátási láncokat érintő problémák, ezen belül a chiphiány az autók mellett a haszonjárműveknél is gondot okoz.

A járvány következtében jelentős fordulat következett be a haszongépjárművek piacán. A koronavírus-járvány kezdetén a vásárlási kedv itt is jelentősen visszaesett, majd mire megnőtt a bizalom a gazdasági szereplők között, a járműipar történetének talán legnagyobb ellátási nehézségét szenvedte el. Ennek hatása pedig a mai napig tart – közölte az egyik legismertebb haszonjárműmárka, az Iveco járműveit forgalmazó ECO-tech visiON Kft., amely 2021 nyarán jelent meg a piacon, és képviselteti magát viszonteladóként. A cég jelenleg pedig a teljeskörű magyarországi szervizhálózat kiépítésén dolgozik.

Növekedés, akadályokkal

Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) szerint múlt évben az uniós piacokon közel 1,9 millió új haszongépjármű – furgon, teherautó és busz – talált gazdára, ami majdnem 10 százalékos növekedésnek felel meg éves összevetésben. Magyarországon hasonló volt a növekedés, amit több mint 28 ezer új haszonjármű eladását jelentette.

„Bár a közel 10 százalékos növekedés első látásra jó eredménynek tűnik, ám csak arra volt jó, hogy a piac behozzon valamit a járvány miatti hátrányból. A 2021-es eladások ugyanis az uniós és a magyar piacon is elmaradnak a járvány előtti, 2019-es szinttől. Akkor ugyanis az EU-ban jóval 2 millió felett voltak az eladások, Magyarországon pedig 32 ezer feletti darabszámról volt szó” – mondta Molnár Tamás, az Iveco haszonjárműveit forgalmazó ECO-tech visiON ügyvezetője. A 2021-es növekedésben szerepet játszott az is, hogy a pandémia eredményeként megnőtt a szállító járművek iránti kereslet, többek között a logisztikai szektorban, ugyanakkor a bővülés jelentősen elmarad az igényektől.

Fordulat a piacon, lépett az új szereplő

Molnár Tamás hozzátette, hogy a korábbi években a kínálati piac volt a jellemző, ez a járvány megjelenése után keresleti piaccá alakult. Ugyanakkor az ellátási láncokat érintő problémák, ezen belül a chiphiány az autók mellett a haszonjárműveknél is gondot okoz. A kereslet bőven meghaladja a gyártók kapacitását, ezért a szokásoshoz képest háromszorosára, négyszeresége nőtt a várakozási idő egy-egy új járműesetében. Ennek következtében a forgalomba helyezések száma is csökken, akinek van készlete, vagy a többieknél gyorsabb gyártási ideje van, versenyelőnyt élvez. Ezek a körülmények jellemzik az összes járműkategóriát.

„Az ECO-tech visiON ebből a szempontból jó pillanatban lépett be a hazai piacra, hiszen ez a fordulat lehetővé teszi számunkra a dinamikus növekedést az értékesítés területén. A nehézségek ellenére középtávon hatalmas lehetőségek vannak” – emelte ki a szakember.

Az ECO-tech visiON-t évtizedes járműpiaci szaktudással rendelkező szakemberek hozták létre. A cég célja, hogy az Iveco nehézgépjárműveit – nagyobb teherautóit – újrapozicionálja Magyarországon és már 2023-ban elérje a 250-300 darabos éves eladást, a furgonok esetében pedig a célkitűzés a 2008-ban elmélyülő válság előtti szint elérése, ez pedig 1200-1300 kisteherautó értékesítésének felelne meg. A kereslet pedig több iparágból várható, ezért a cég a március 24-ei rendezvényén bemutatta a fejlett vezetői segédrendszerekkel rendelkező IVECO Daily 2022-es kisteherautó-modellt, a German Design díjas IVECO T-WAY építőipari teherautót és az S-WAY nemzetközi nyergesvontató modelljét is. Valamint bemutatkozott egy új elektromos városi autóbusz is az E-WAY-sorozatból.

Jönnek az elektromos verziók is

Az elektromos autóbusz jó példája annak, hogy egyre komolyabb az igény az alternatív hajtású, így az elektromos járművekre. Bár a furgonoknál még alacsony a részesedésük, a buszoknál már látványosabb fejlődés történt. Az ACEA-adatok szerint a 2021-ben az uniós piacokon eladott új buszoknál a 2020-as 6 százalékról 10 százalék fölé nőtt az elektromos verziók részesedése. Magyarországon elektromos buszokból 47 darab került az utakra, ami több mint 100 százalékos emelkedésnek felel meg a 2020-as 22 darabról. Bár ez darabszám szinten alacsony, de a növekedés mértéke jelentős, így a gyártók is egyre komolyabb erőforrásokkal fejlesztik a villanyjárműveket.

A környezetbarát járművek elterjedésében, alternatív hajtásláncok erősítésében főszerepet vállal az Iveco. A villanyjárművek iránti kereslet növekedését segítheti az üzemanyagok árának emelkedése is. Az Iveco egyébként már több mint 3 évtizede kínál földgázüzemű motorokat, hajtásláncokat is a termékei között, a biogáz technológia pedig az egyik legkorszerűbb az alternatívák között. A környezeti lábnyom a felelősen gondolkodó gazdasági társáságok, a logisztika és a közösségi közlekedés tervezésében egyre fontosabb szerepet tölt be, az Iveco komoly segítséget tud nyújtani ezen a területen.

Az ECO-tech visiON-ről:

Az Eco-Tech Vision Kft. az IVECO új hivatalos magyarországi viszonteladó partnere. A vállalat a gépjármű-értékesítéstől kezdve a felépítménygyártáson és a gyári alkatrészek forgalmazásán át egészen a szervizelésig és a karbantartásig személyre szabott szolgáltatásokat, valamint finanszírozási lehetőségeket kínál. Az ECO-tech visiON célja az IVECO márka piaci részesedésének növelése, a partnerek márkához méltó kiszolgálása. A cég szigetszentmiklósi telephelyéről indulva a legmodernebb hazai szolgáltatási élményt kívánja nyújtani.

Az IVECO-ról:

Az IVECO az Iveco Group N.V. (MI: IVG) márkája, amely könnyű, közepes és nehéz haszongépjárművek, terepjáró teherautók, valamint például terepjáró küldetésekre szánt járművek széles választékát tervezi, gyártja és forgalmazza.

A márka termékpalettájához tartozik a Daily, amely a 3,3-7,2 tonnás járműtömegszegmenst fedi le az Eurocargo 6-19 tonnás kategóriában és a 16 tonna feletti nehézszegmensben; az IVECO WAY termékcsalád a közúti IVECO S-WAY-modellel; az IVECO T-WAY terepjáró, és a könnyű terepfeladatokra szánt IVECO X-WAY. Ezenkívül az IVECO Astra márkát terepjáró teherautók, merev és csuklós dömperek, valamint speciális járművek alkotják.

Az IVECO világszerte közel 21 000 embert foglalkoztat, továbbá 7 országban és 4 kontinensen (köztük Európában, Ázsiában, Afrikában, Óceániában), valamint Latin-Amerikában működtet gyártóüzemet, melyekben a legmodernebb fejlett technológiákat alkalmazó járműveket gyárt. Több mint 160 országban 4200 értékesítési és szervizpont garantálja a termékek műszaki támogatását.