Életben tartotta a világbajnoki esélyeket a Közép-Európa Rallyn szerzett második és negyedik hellyel a Toyota

Bár győzelemről lemaradt, a TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team a Közép-Európa Rally utolsó napján nyújtott erős teljesítményével tovább csökkentette hátrányát az FIA Rally Világbajnokság összetett versenyében, a gyártói világbajnoki cím így a Toyota hazájában, az évad utolsó versenyén, a Japán Rallyn dől majd el novemberben.

A Toyota színeiben Takamoto Katsuta volt az utolsó nap sztárja, aki kiválóan tért vissza a versenyzéshez, és begyűjtötte a maximálisan megszerezhető 12 pontot azzal, hogy mind a szupervasárnapi külön versenyt, mind a rallyt lezáró Power Stage szakaszt megnyerte. Az előző chilei fordulót kihagyó Katsuta egy rövid szünetet követően magabiztosan tért vissza, és már a rajttól kezdve jó tempót mutatott a teljesen aszfaltos Közép-Európa Rallyn, miközben okosan vezetett, amikor a gyakran csúszós körülmények óvatosságot igényeltek. Vasárnap keményebben hajtott, és a leggyorsabb volt a Passauer Land etapon az első körben, majd akkor is, amikor visszatért a Power Stage-re. Az összességében negyedik helyen végző Katsuta és navigátora, Aaron Johnston 3,8 másodperccel verték a mezőnyt a vasárnapi külön versenyen, megelőzve csapattársaikat, Elfyn Evanst és Scott Martint, akik a második helyezéssel egymás után másodszor állhattak dobogóra, míg a Power Stage-en harmadikok lettek. Evans és Katsuta erőfeszítései együttesen azt jelentették, hogy a TGR-WRT két ponttal többet szerzett, mint a fő rivális Hyundai ezen a hétvégén, és ezzel 15 pontra csökkentette a különbséget a jövő hónapban megrendezésre kerülő utolsó forduló, a Japán Rallyt előtt – ahol így maximális pontszámot gyűjtve a többiek eredményétől függetlenül begyűjthetné az újabb bajnoki címet a csapat.

Evans a győzelemért folytatott szoros csatában vett részt, amelyet a TGR versenyzője, Sébastien Ogier vezetett az utolsó napra fordulva. Bár egy rossz pillanat miatt a nap első szakaszán átadták a vezetést Ott Tänaknak (Hyundai), Ogier válaszolt, és két szakasszal a vége előtt 1,5 másodpercre csökkentette a különbséget. Továbbra is keményen nyomta, de aztán sajnos kicsúszott egy sáros kanyarban a 17. szakaszon, és egy fának ütközött, ami miatt neki és navigátorának, Vincent Landais-nak a helyszínen fel kellett adnia a versenyt. Sami Pajari és navigátora, Enni Mälkönen hasonló sorsra jutott a délelőtti első szakaszon, és ezzel kissé korán véget ért egy újabb lenyűgöző szereplés a GR YARIS Rally1 HYBRIDdel – az első aszfalton és a harmadik összességében. Pajari egy újabb első hatos helyezést ért el az összesítésben, miközben folytatta a tanulási folyamatot a legmagasabb szinten, és újabb értékes tapasztalatokat szerzett. A terveknek megfelelően Pajari a Japán Rallyn visszatér a GR Yaris Rally2 autóba, és esélye van a WRC2 bajnoki cím megszerzésére, ha a kategória első két helyezettje között tud végezni. A GR Yaris Rally2 a WRC2 dobogó második fokára állhatott fel a Közép-Európa Rallyn a cseh Filip Mareš és a Toyota Dolak csapatának kezében.

Akio Toyoda (TGR-WRT elnöke)

A csapatnak és minden rajongónknak ezt üzenem: ‘Utálunk veszíteni!’ Ez a TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team szlogenje. Abszolút utálunk veszíteni, és soha nem adjuk fel. A Japán Rallyn biztosan győzni fogunk!”

Jari-Matti Latvala (csapatfőnök)

Örülök Elfyn és Takamoto igazán erős eredményeinek ezen a rallyn, és különösen a mai napon, nagyon sokat segítettek a csapatnak abban, hogy életben tartsák a bajnokságot. Seb természetesen nagyon csalódott volt a balesete után, ami nagyon sajnálatos, mert itt ismét nagyon gyors volt. Ezután úgy tűnt, hogy veszíthetünk néhány pontot, de végül Takának és Elfynnek köszönhetően kettőt nyertünk a konkurenciával szemben, így még mindig játékban vagyunk a Japán Rallyn: a mi kezünkben van, ha vasárnap az összesítettben egy kettős győzelemre és a teljes pontszámra törekszünk. Különösen Taka miatt vagyunk nagyon boldogok: mivel volt ideje visszaállni, visszatért, és pontosan azt tette, amire szükségünk volt tőle. Óvatos volt, amikor kellett, növelte az önbizalmát, majd a vasárnapi teljesítménye magától jött. Sami teljesítménye folyamatosan javult az aszfalton. Ma reggel csak egy apró hiba volt, és nagy büntetést fizetett, de ez a tanulási folyamat része, és a következő cél számára az, hogy Japánban a WRC2-es bajnoki címért harcoljon.”

Elfyn Evans (33-as versenyautó pilótája)

Nem volt rossz hétvége számunkra. Scott-tal együtt mi térhetünk haza a legtöbb pontot szerzett legénységként, és ezzel valamennyire elégedettek lehetünk, és ez jót tesz a csapatnak. Lehet, hogy nem mindig hoztuk a legjobb szakaszidőket, de voltak erős pillanataink, és elég egyenletes hétvége volt. Itt-ott hiányzott egy kis plusz, de a végén itt vagyunk a második helyen, és ezzel viszonylag elégedettek lehetünk. A gyártók pontjait tekintve ma sajnos egy kis pofonba szaladtunk bele, de nem volt rossz a helyzet ezen az oldalon, így legalább még játékban vagyunk, és minden nyitott maradt a Japán Rallyra.”

Sébastien Ogier (17-es versenyautó pilótája)

Nagyon sajnálom a csapatot a ma történtek miatt. Ezen az utolsó előtti szakaszon a fák alá vezető első kanyar sokkal sárosabb volt, mint amire számítottam, és egyszerűen szélesre húztam, és kívülről nekimentem a fának. Az útvonaljegyző csapatoknak nem volt lehetőségük előttünk végigmenni ezen a szakaszon, így nem volt információm a jegyzeteimben, de ez nem mentség, mert én ültem a volán mögött, és a többi versenyző nem követte el ugyanazt a hibát. Jelenleg nagyon csalódott vagyok, különösen a csapat miatt, mert ez egy erős hétvége lehetett volna számunkra. Három olyan rally volt egymás után, ahol egyértelműen megvan a sebességünk, de a végén nem jött ki az eredmény. Elfynnek és Taka-nak köszönhetően még mindig van esélyünk a bajnokságban a Japán Rallyn, és ott ismét mindent meg fogunk próbálni.”

Takamoto Katsuta (18-as versenyautó pilótája)

Szeretnék hatalmas köszönetet mondani a csapatnak azért a hihetetlen támogatásért, amit az elmúlt két hónap nehéz pillanataiban nyújtottak nekem. Nagyon kemény szezon volt ez számomra, így nagy nyomást éreztem, hogy jó munkát végezzek itt, de a szupervasárnappal és a Power Stage-gel, valamint az összesített negyedik helyezéssel fontos pontokkal sikerült ezt megtennünk. Nagyon élveztem a vezetést és az autót, és nagyon boldog vagyok, hogy ezzel az eredménnyel fejezhetem be a rally. Természetesen a Japán Rally még hátra van, és ott is megpróbálom a legjobbat kihozni magamból a csapattal együtt. Soha nem adjuk fel, és tovább nyomulunk.”

Sami Pajari (5-ös versenyautó pilótája)

A mai első szakaszon egy kicsit szélesre húztam az egyik kanyarban, és talán egy kicsit szerencsétlenek voltunk, hogy ilyen könnyen felborultunk, de ez az én hibám volt. Kár, és sajnálom a csapatot. Csak tanulnom kell belőle, meg kell értenem, mi történt, és a jövőben jobbnak kell lennem. Addig a rally nagyon szépen alakult számunkra, minden nap nagyon tiszta volt, és egyértelmű fejlődés volt a hétvégén. Egész jól éreztem magam az autóval, és tisztességes szakaszidőket teljesítettem, és ami a legfontosabb, sokat tanultunk. Ez a három verseny a Rally1-es autóval igazán csodálatos volt, egy álmom vált valóra, és nagyon élveztem. Most már alig várom, hogy a WRC2-ben, a Japán Rallyn a legjobbamat nyújtsam.”

VÉGEREDMÉNY, KÖZÉP-EURÓPA RALLY

1. Ott Tänak/Martin Järveoja (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) 2 ó 37 p 34.6 mp
2. Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +7.0 mp
3. Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +39.8 mp
4. Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +1 p 21.0 mp
5. Grégoire Munster/Louis Louka (Ford Puma Rally1 HYBRID) +3 p 41.9 mp
6. Nikolay Gryazin/Konstantin Aleksandrov (Citroën C3 Rally2) +9 p 17.6 mp
7. Oliver Solberg/Elliott Edmondson (Škoda Fabia RS Rally2) +9 p 34.1 mp
8. Filip Mareš/Radovan Bucha (Toyota GR Yaris Rally2) +11 p 41.5 mp
9. Miko Marczyk/Szymon Gospodarczyk (Škoda Fabia RS Rally2) +12 p 10.6 mp
10. Kajetan Kajetanowicz/Maciej Szczepaniak (Škoda Fabia RS Rally2) +12 p 20.3 mp
Kiesett Sébastien Ogier/Vincent Landais (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID)
Kiesett Sami Pajari/Enni Mälkönen (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID)

2024 FIA Rally Világbajnokság gyártói állása a 12. forduló után

  1. Hyundai Shell Mobis World Rally Team 526 pont
  2. TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team 511 pont
  3. M-Sport Ford World Rally Team 267 pont

Kapcsolódó podcastok a PodCars és a Begurulva youtube, valamint videa csatornákon!