Elkészült az első morizósított Lexus, vajon lesz folytatás?

  • Elkészült az első morizósított Lexus (1)
  • Elkészült az első morizósított Lexus (2)
  • Elkészült az első morizósított Lexus (3)
  • Elkészült az első morizósított Lexus (4)
  • Elkészült az első morizósított Lexus (5)
  • Elkészült az első morizósított Lexus (6)
  • Elkészült az első morizósított Lexus (7)
  • Elkészült az első morizósított Lexus (8)
  • 2024.05.16
  • Elkészült az első morizósított Lexus (10)
  • Elkészült az első morizósított Lexus (11)
  • Elkészült az első morizósított Lexus

Japánban már kapható a Lexus LBX sportváltozata, a GR Yaris hajtásláncával szerelt Morizo RR kivitel. A prémium-sportcrossover bevezetése egy fontos kérdést is felvet.

A sportosság nem áll távol a Lexustól. A legelső F-modell, az IS F szedán 2007-es bemutatásától kezdve az LFA szupersportautó 2009-es premierjén át napjaink RC F kupéjáig számos (bár a rajongók szerint távolról sem elég) típus demonstrálta a koncepció versenyképességét. A Lexus kompromisszumot nem ismerő minőségének és a Toyota-csoport eldugott részlegeiben nevelgetett, korszakalkotó sportautó-technológiáknak a találkozásából újra és újra emlékezetes konstrukciók születtek. Ezek a típusok pedig azonnal és fenntartások nélkül felvették a versenyt a nagyobb múlttal, patinás névvel és komoly rajongótáborral rendelkező – és egyébként valóban kiváló – konkurensekkel.

Most úgy tűnik, a sportosságot keresve új úton indul el a Lexus, és ez valójában érthető. Az autóipar komoly átalakulásban van, és ez alól a sportautók sem élveznek kivételt. A V8-as szívó benzinmotorokat (nem is olyan) lassan felváltják a villanymotorok, jönnek a nagy teljesítményre hangolt hibridek, és a távolban már látszik egy vadonatúj üzemanyag: a hidrogén felemelkedése. Erre az új útra pedig a jelek szerint új társat is választott a Lexus: a Toyota-csoport sportrészlegét, a Gazoo Racinget.

Az együttműködés első gyümölcse, a Lexus LBX Morizo RR rendkívül rövid idő alatt valósult meg: az azonos nevű előtanulmány januári premierje után mindössze fél évvel, július utolsó harmadában már meg is kezdődött a modell belpiaci forgalmazása. Ez annak köszönhető, hogy az alapok adottak voltak: egyrészt a Lexus LBX ugyanarra a GA-B platformra épül, mint a Toyota Yaris és a Yaris Cross, bár a márka magasabb minőségi elvárásaihoz igazodva számos ponton módosították a szerkezetét a tömegpiaci testvérekhez képest. A közös architektúra ugyanakkor lehetővé tette, hogy a Gazoo Racing mérnökei ugyanazokat a módosításokat végezzék el az autón, amelyekkel a GR Yarist is megalkották, beleértve a padlólemez hátsó szegmensének a cseréjét az egy méretosztállyal nagyobb (GA-C) platformból származó elemekre. Az LBX Morizo RR 15 mm-rel szélesebb, és 10-zel alacsonyabb a hibrid LBX-nél, a többi méret nem változott. 

A rendelkezésre álló adatok szerint változatlanul került át a GR Yaris sportmodellből az 1,6 literes, 304 lóerős csúcsteljesítményű, 400 Nm maximális forgatónyomatékú erőforrás, amelyhez a 2024-es modellfrissítésnél bevezetett két erőátviteli egység: a hatfokozatú intelligens manuális sebességváltó, vagy a vadonatúj nyolcfokozatú automata kapcsolódik. Utóbbi vezérlése előre azonosítja a vezető szándékait, így különösen gyorsan és pontosan kapcsol. A Lexus azonban nem volna Lexus, ha a többi elemet változatlanul hagyták volna: gondosan elhelyezett zaj- és rezgéscsillapító elemekkel, aprólékosan kidolgozott aerodinamikai részletekkel gondoskodtak a stabil vezethetőségről. Ugyanezt szolgálja az első futómű speciális kialakítása: a világon elsőként alkalmazott REDS rendszer a prémiummodellhez méltó, finom csillapítást társítja a sportautóktól elvárható, közvetlen és precíz irányíthatósággal. 

Az  LBX Morizo RR exkluzív első és hátsó lökhárítókat, 19 colos kovácsolt keréktárcsákat, fényezett kerékív- és küszöbtoldatokat kapott, a sportmotor égéstermékei a két szélen elhelyezett egy-egy kipufogó végcsövön keresztül távoznak. Az utastérben sportülések, alumíniumpedálok, valamint egyedi részletek teremtenek dinamikus hangulatot. Hogy az ügyfél teljes mértékben sajátjának érezhesse a 0-100 km/órára 5,2 mp alatt gyorsuló autót, gazdag palettáról választhatja ki nem csak a karosszéria színét, de a belső tér, sőt, a biztonsági övek színvilágát, valamint a kárpitanyagokat. A sportautóknál jóformán magától értetődő opció a piros féknyereg, itt azonban sárgában is kérhetők ezek a komponensek. 

Ezzel a sárga opcióval ugyanúgy a programot jegyző Morizo – azaz Tojoda Akio egykori cégelnök, a Toyota-csoport motorsportprogramjának újraindítója – előtt tiszteleg a Lexus, mint az LBX sportmodell nevével. A frissen bemutatott sportautóból egy 100 darabos limitált széria is készül, amit sorsolás útján osztanak el az érdeklődők között. A Morizo RR ára 6,5 millió jennél (14,9 millió Ft) indul, ami jelentősen magasabb, mint a hibrid alapverzió 4,6 millió jenes (10,6 millió Ft) belépő ára. A modell globális forgalmazásáról egyelőre nincs hír, ám valószínűtlen, hogy futni hagyná ezt a lehetőséget a Lexus. Ehhez kapcsolódik az a kérdés is, amit fentebb említettünk: nevezetesen, hogy egyedi darab marad-e az LBX Morizo RR, vagy egy leendő modellcsalád első tagja, amely a későbbiekben akár belső égésű motoros, akár elektromos modellekkel is bővülhet – lelki szemeink előtt mindenestre máris megjelent egy Lexus RZ Morizo RR…

Fotók: Global Toyota, YouTube

Tudtad?