Előre a múltba RAV4 alapokon
Pár nappal ezelőtt teljes részletességgel bemutatkozott az ősszel előzetesen már megszellőztetett Mitsuoka Buddy, amely az új Toyota RAV4 kipróbált technológiáját csomagolja egy térben és időben nagyon eltérő stílusú külsőbe.
Egyre divatosabb a restomod műfaja: az alkotók fognak egy régi, klasszikus autót, majd módszeresen kicserélik mechanikus elemeit. Az így született járművek külsőre jó karban tartott veterán gépkocsinak tűnnek, de a valóságban nagy teljesítményű motorral, modern futóművel, kényelmes ülésekkel, fejlett infotainment rendszerrel teszik egyszerűbbé a használatot.
Képgaléria: https://www.facebook.com/egyszermarlattamautot
Egészen más utat választott az 1968-ban alapított japán Mitsuoka: ők modern, jellemzően megfizethető gépkocsikat szabnak át úgy, hogy stílusukban 50-60 évvel korábbi automobilokra emlékeztessenek.
Sokáig a brit autóipar klasszikusai álltak modellt alkotásaikhoz, mostanában azonban mintha másfelé kacsingatnának. A Rock Star meglehetősen jól sikerült kópiája a hatvanas években gyártott, második generációs Chevy Corvette-nek.
A hasonlóság meggyőző: szájharmonika hűtőmaszk, egymás fölé rendezett, szögletes fényszórók és annyi króm, ami manapság egy komplett céges flottára is elég volna. Csillognak a lökhárítók, az oldalsó koptatóbetétek, az oldalablakok és a küszöbök szegélye, a festett acél keréktárcsák agyburkolata, és még a csomagtérajtóra is jutott egy lábtörlőnyi fényes felület.
A korhű hangulatot ballonos, durva mintázatú terepabroncsok erősítik, és a bőséges színválaszték egy-két pasztell tónusa is hozzáteszi a magáét (mi ezeket Trabant-kékként és Zsiguli-szürkeként azonosítjuk, ám gyanítjuk, hogy Japánban más modellekre asszociálnak a gyűjtők.)
Igen, gyűjtők: a jövő nyártól gyártásba kerülő Mitsuoka Buddy-ból ugyanis 2021-ben 50, majd utána évente mindössze 150 darab gyártását tervezi a manufaktúra. Hogy miért csak ennyit, rögtön kiderül, amint megnézzük az árcédulát: az autóért legalább 4 697 000 japán jent, azaz mintegy 13,5 millió forintnak megfelelő összeget kell kifizetnünk. Így több mint másfélszer (egészen pontosan 1,7-szer) annyiba kerül, mint az autó, mint az alapját adó Toyota RAV4.
Ez persze azt is jelenti, hogy – egy eredeti Chevy Blazerrel ellentétben – a Mitsuoka Buddy tágas, kényelmes és biztonságos, ráadásul takarékos és környezetbarát. A Buddy bármely hajtáslánc-variációval rendelhető: szóba jöhet a 2,0 literes, 171 lóerős benzinmotor, első- vagy összkerékhajtással, de a 2,5 literes hibrid hajtáslánc is választható, elektromos összkerékhajtással, 222 LE rendszerteljesítménnyel.
A Mitsuoka Buddy szélessége, magassága, tengelytávja és általában minden fő belső és külső mérete megegyezik a Toyota RAV4-ével. Kivétel a karosszéria hosszúsága, amely büszke 13 centiméterrel nőtt – ez az ára a látványos orrkialakításnak és a hangsúlyos lökhárítóknak. A Mitsuoka tudomásunk szerint – és mélységes bánatunkra – nem tervezi balkormányos változat építését, ugyanakkor mivel a beltérben kizárólag az üléskárpitot cserélik le igényesen varrott bőrre (valamint új emblémát kap a kormánykerék), elvileg megoldható volna a dolog – kérdés, hogy volna-e kereslet mifelénk egy ilyen múltidéző családi autóra. Nekünk nincs kétségünk efelől.