Emlékezzünk a Skoda Favorit négy egymást követő Monte Carlo Rally győzelmére

  • Az 1994. januári 62. Monte Carlo Rallyn aratott osztálygyőzelemmel a Škoda Motorsport elindult az FIA bajnokság összesített trófeája felé vezető úton.
  • A Pavel Sibera/Petr Gross legénység sorozatban negyedik győzelmét aratta a Monte Carlo Rallyn
  • Az 1994-es szezonban a Škoda márka uralta a hivatalos FIA-bajnokságot a legfeljebb kétliteres motorral és egytengelyes autók kategóriájában.

Exkluzív Skoda podcastok a Begurulva és a podCARs oldalakon, valamint spotify (ITT és ITT) és youtube (ITT és ITT) csatornáinkon!

A Škoda márka a kezdetek óta szorosan kötődik a motorsporthoz, történelmét jelentős eredmények és hősies teljesítmények jellemzik. A Škoda Favorit csapatai szó szerint aranybetűkkel írták fejezetüket. Ennek az autónak a fokozatos műszaki fejlődése, valamint a sofőrök és navigátorok lelkesedése és mesteri teljesítménye egy rendkívül sikeres kampányhoz vezetett 1994-ben. Ez januárban kezdődött a Sibera/Gross csapattal, akik sorozatban negyedik győzelmüket arattak a hagyományos szezonnyitón. , a Monte Carlo Rally. A figyelemre méltó eredmények azonban az egész szezont felölelték, és a Škoda Motorsport mérföldkőnek számító trófeájával csúcsosodtak ki az FIA bajnokságban.

Kedvenc: az autósport sikerének szinonimája

Az 1980-as évek végén a Škoda Auto jelentős átalakuláson ment keresztül. Ezt a változást a Škoda Favorit testesítette meg, amely forradalmi váltást jelent a hátsó motoros, hátsókerék-hajtású modellek régóta fennálló korszakából a tágas karosszériás, elöl szerelt motorral és elsőkerék-hajtású modern autók felé. Ezzel egy időben a sorozatgyártású modell legördült a gyártósorról, 1988-tól egy versenyváltozatot fejlesztettek ki, amely 1989. január 1-jén kapta meg a homologizációt. A Škoda Favorit 136 L hivatalosan 1989 januárjában debütált a versenyen, a Wallachian Winter Rallyn. Ladislav Křeček/Bořivoj Motl és Pavel Sibera/Petr Gross csapatokkal.

A Škoda Favorit ezután a finn Hankirallin lépett a nemzetközi porondra, ahol Finnország első számú „versenyző” bajnokságában bizonyította rátermettségét. Klasszikus győzelmet aratott a helyi Kalevi Aho/Timo Hakala csapat a Favorittal. Akkoriban kevesen tudták megjósolni, hogy a Škoda Favorit milyen hatással lesz a Mladá Boleslav motorsportra vagy a globális rallye szakaszokra.

Monte Carlo Rally 1994: sorozatban negyedik győzelem az 1300 cm³ alatti osztályban

A technikai újítások és a tapasztalt, motivált csapatok rendkívüli eredményekhez vezettek az 1994-es szezonban. Ennek a sikeres kampánynak a hírnöke a januári 62. Monte Carlo Rallyn aratott győzelem volt. A Sibera/Gross csapata folytatta győzelmi sorozatát az 1300 cm³ alatti kategóriában, és megszerezte sorozatban negyedik győzelmét ezen a kihívásokkal teli versenyen. Vladimír Berger és Pavel Štanec a második helyet szerezte meg az osztályban a Škoda Favorittal, a harmadik helyezett versenyző pedig több mint fél órával lemaradva a csehek mögött. Annak ellenére, hogy a Favorit szerény teljesítményt nyújtott a globális versenyhez képest, Pavel Sibera a lenyűgöző 20. helyet érte el az összesített rangsorban.

A sofőrök szerint az autó gokartként kezelhető, amit az is bizonyít, hogy a gyors kanyarokban inkább két kerékre emelkedett, nem pedig megcsúszott.

Kiemelkedő 1994-es szezon és győzelem az FIA világbajnokságon

A Škoda Motorsport csapata a kihívásokkal teli portugál ralin elért kezdeti sikerére épített. Itt a cseh csapatok Škoda Favorit autókkal mutatták be osztályfölényüket, a győzelmet a Sibera/Gross csapata követte a Triner/Klíma legénység. Ráadásul Pavel Sibera az összesítésben a 10. helyre küzdötte fel magát, és értékes pontokat szerzett a Škoda számára a gyártók világbajnokságán.

A májusi Akropolisz-ralin mindkét autó bejutott az összesített Top 10-be, ami történelmi teljesítményt jelent a Škoda márka számára a világbajnokságban. Az első nyolc helyen álló autók sokkal erősebb turbómotorokkal felszerelt gyári versenyautók voltak, ami még lenyűgözőbbé teszi a sikert.

A Škoda Favorit megerősítette teljesítményét a finn raliban, sőt Ausztráliában is, ahol a Škoda Motorsport csapata először merészkedett az FIA világbajnoki címére. További pontokat szereztek a Rallye Sanremo-n és a spanyol ralin. Az 1994-ben fennállásának 50. évfordulóját ünneplő híres brit RAC Rallyra indulva egyértelmű volt a feladat: megvédeni vezető pozíciójukat az FIA világbajnokságon a kétliteres alatti osztályban. A szívó, elsőkerék-hajtású, legfeljebb 1300 cm³-es motorral rendelkező autók A5-ös osztályában versenyző Škoda nemcsak ezt a kategóriát nyerte meg, hanem lenyűgöző 6. és 7. helyezést ért el a nagyobb, 2 literes kategóriában. Ez a teljesítmény mindkét osztályban vezetett ahhoz, hogy a Škoda megszerezze a gyártó trófeáját az FIA 2 literes rali-világbajnokságon. A Škoda ezzel története során másodszor uralta a hivatalos FIA-bajnokságot, először 1981-ben, amikor megnyerte a Túraautó Európa-bajnokságot.

Magas hangon befejezve

Miután 1994. december 9-én a Škoda Motorsport csapat vezetője, Pavel Janeba átvette a rangos trófeát a monte-carlói ceremónián, néhány nappal később újabb történelmi pillanat következett a prágai vár császári istállójában: a Škoda Favorit hivatalosan is befejezte versenyzői pályafutását, és a sajtót bemutatták utódja – a Škoda Felicia Kit Car. A gyári csapat zászlaja alatt a versenyző Favorit 35 világbajnoki versenyen indult, 31 győzelmet és 20 második helyezést ért el kategóriájában.

Háttér-információ

Škoda Favorit 136 L Rally Special

Ez az A csoportra homologizált versenyautó a sorozatgyártású modell alapján készült, ötajtós acél karosszériája vékony falú kromolibdén csövekből készült védőkerettel, és 750 kg volt. Alumínium, vízhűtéses négyhengeres OHV motor hajtotta nyolccsatornás fejjel és egyetlen karburátorral. A motort keresztben elöl szerelték fel, és az első kerekeket hajtotta. 1289 cm³ lökettérfogatból a Mladá Boleslav mérnökök 120 lóerőt tudtak kitermelni. A verseny típusától és a hatfokozatú kézi sebességváltó ebből eredő áttételétől függően az autó 150 és 210 km/h közötti végsebességet ért el. A fékezést négy tárcsafék kezelte.

Škoda autók a Monte Carlo Rallyn

A motorsport alapítása óta a Mladá Boleslav autógyártó hagyatékának sarokköve, és a márka számos értékes trófeát nyert a rangos Monte Carlo Rallyn. A Laurin & Klement járművek már a rali második szakaszán, 1912-ben versenyeztek, 1936-ban pedig először állt rajtvonalon egy szárnyas nyíllal ellátott modell a logójában: a Škoda Popular Sport roadster a második helyen végzett 1500 cm³ alatt. kategória. A második világháború után a Škoda erős versenytársa lett az 1300 cm³ alatti kategóriában, amit az Octavia TS modell 1961-től 1963-ig tartó mesterhármasa is bizonyít. Az 1990-es években a Favorit 136 L modell folytatta a Škoda sikereit Monte Carlóban. 1991-től 1994-ig négy egymást követő osztálygyőzelem. A modern kort az összkerékhajtású Škoda Fabia versenyautók fémjelzik: a Škoda Fabia R5 2018-ban az MCR-en kiharcolta a WRC2 kategóriát.