Érintőképernyőt kaphatnak a Lexusok?
Nyugdíjba vonulhat a Lexus díjnyertes Remote Touch kezelőfelülete – derült ki abból az interjúból, amit Szuga Kojcsi, a Lexus formatervezési részlegének ügyvezető igazgatója adott brit újságíróknak.
Bevezetésekor a világ egyik vezető technológiai magazinja, a Popular Mechanics az év legfontosabb technológiai újításának választotta meg a Lexus egyedülálló Remote Touch kezelőfelületét. A Motor Trend magazin egyenesen azt jósolta, hogy hamarosan az egész autóipar követni fogja a Lexus példáját, és a számítógépes egérhez hasonló elven működő kezelőszervet fognak bevezetni.
Ma már azonban kevesen emlékeznek arra, hogy a Remote Touch-ot megelőzően a Lexus járműveiben egy másik, annak idején szintén előremutatónak számító rendszer, az érintőképernyő szolgált a fedélzeti funkciók vezérlésére. Ezt ugyancsak könnyebb volt kezelni, mint a német luxusautókban jellemzően alkalmazott, forgatható-billenthető vezérlőelemet, ugyanakkor elhelyezése kompromisszumot követelt az utastér kialakítása terén; ráadásul ergonómiai szempontból is kedvezőbb, ha a monitor minél messzebb van a vezetőtől, hiszen így kevésbé kell átfókuszálnia a szemnek, amikor az útról a képernyőre, majd onnan visszapillantunk.
Ez a két szempont együtt indokolta a Remote Touch 2009-es bevezetését – ahogy Szuga Kojcsi fogalmaz: „Új termékeket kívánunk létrehozni, ugyanakkor az is fontos, hogy az a termék tartós legyen, megjelenésében és funkcionalitásában egyaránt sokáig élvezhető maradjon. Úgy gondolom, a járműtervezés kulcsa a részletekbe menő gondosság. A merészség mindig is kulcsfontosságú eleme volt a Lexus dizájnnak, mindig új, egyedi stíluselemekkel igyekszünk kiemelkedni a prémiumgyártók tömegéből.”
A dizájn azonban nem egyirányú, és nem állandó. Szuga-szan szerint olyan, mint az óra lapján körbeforgó mutató: folyamatosan előre halad, látszólag vissza-visszatérve egy korábbi fázisba, de soha nem ismételve magát. És bár a Lexus dizájnjáért felelős szakember elsősorban karosszériatervezőként tekint magára (neki köszönhetjük a Toyota-csoport legkisebb és legnagyobb, legolcsóbb és legdrágább modelljeit – a Toyota iQ-t, az indiai piacon forgalmazott Toyota Etiost, és a mindkettő ellenpontját képviselő, új generációs Lexus LS-t), nem tartja véletlennek, hogy legutóbb a Lexus LS belső kialakításáért részesült rangos szakmai elismerésben.
„A belső formatervezés egyre nagyobb jelentőséget nyer, a folyamatosan érkező új technológiákat mind tökéletesebben kell integrálni az autók kezelőfelületébe. A Lexus számára mindig is elsődleges volt az ember-gép kezelőfelületek finomítása: alapkövetelmény, hogy egyszerű legyen használni, kezelni és áttekinteni a rendszert” – emlékeztet a Lexus emberközpontú termékfilozófiájára Szuga Kojcsi.
A Remote Touch bevezetésével egy időben jelentek meg a világpiacon az első érintőképernyős telefonok; a technológia tíz év alatt forradalmasította a hordozható elektronikai berendezéseket, jelenlétük ma már az autóiparban is egyre elterjedtebb. „Az emberek manapság sokkal jobban kedvelik az érintőképernyőt; ez olyan fogyasztói igény, amit nem hagyhatunk figyelmen kívül” – tette hozzá Szuga-szan, ám pontos konkrétumokat nem osztott meg az újságírókkal.