Érkezik a Dacia Spring
Az elektromos autók gyors térhódításának jelenleg több akadálya is van, ezek közül az egyik az ár. Ahogy 2004-ben a Logan-nel, úgy most a Spring-gel kínál olyanoknak is új, ráadásul elektromos autóhoz jutási lehetőséget a Dacia, akik egyébként nem tudnának, vagy a jelenlegi „belépőárakon” még nem akarnak ilyen járművet vásárolni. Megérkezett a Dacia Spring!
2020-ban még csak ígéret volt, hogy „hamarosan jön”, 2021. márciusától viszont már rendelhető és – nevének kicsit ellentmondóan – ősztől át is vehető a Dacia elektromos autója, a Spring.
Egy elektromos autó esetében nagyon fontos ismérv az akkukapacitás, illetve a hatótávolság. A Spring-et – hasonlóan az első generációs Logan-hez – az árával kívánja vonzóvá tenni a Dacia (Renault), ezért túl nagy akkukapacitást és hatótávolságot nem szabad tőle várni. A 240V feszültségű akkumulátora 27,4 kWh kapacitású, városban akár 300 km feletti is lehet a hatótávolsága, a WLTP szabvány szerint. Országúttal és autópályával is kombinálva az útvonalat 230 km a megtehető táv, csak autópályán még kevesebb…
De a Spring-et nem is a kontinenst átszelő túrákhoz javasolják, hanem városi, esetleg agglomerációs közlekedésre.
Nem csak az akkukapacitása, a motorteljesítménye is eltér az eddigi elektromos autóktól, melyek többek számára már-már túlzónak tűnő nyomatékkal és erővel rendelkeznek. Az állandó mágneses szinkronmotorja 33 kW, azaz 44 lóerő (3000-8200/min) és 125 Nm (500-2500/min) leadására képes. Ez 125 km/-s végsebességet, 5,8 másodperce 0-50 km/h-t jelent. 100 km/h-ra Trabant 601-gyel, illetve Fiat 126P-vel van „versenyben” a maga 19 másodpercével… Nem ez lesz a sikere záloga…
A kis teljesítmény előnye az alacsony tömeg! A 72 cellából álló akkumulátor tömege 186 kg, míg az egész autót méregre állítva a mutató 970 kg-nál áll meg!
Mivel a „tankolása” nem 3 perc, mint a folyadékkal működő autóké, ezért nem árt ennek az időszükségletével is tisztában lenni! Sima 220V-ról (10A) bő 13 óra a 0-ról 100%-ra való töltés. Soknak tűnik, de ennyit nagyon sok autó áll a vezetője lakásánál, így ezzel sem élhetetlen, és ekkor nincs szükség semmilyen dobozra a falon, hálózatfejlesztésre, stb! 7,4 kW-os töltési lehetőség – fali doboz – esetén kevesebb, mint 5 óra is elég neki, míg 125A-es gyorstöltővel egy óra alatt 80%-ra, másfél óra alatt 100%-ra lehet tölteni, nulláról.
Az elsőnek megjelenő személyszállító – mondhatni „lakossági” – változat mellett ősztől autómegosztó cégek számára optimalizált kivitelben is készül a Spring, illetve 2022 tavaszától kétüléses, haszonjármű változat is elérhető lesz, 325 kg-os hasznos terhelhetőséggel.
A Dacia szerint Spring jelenleg a legkedvezőbb TCO-val (teljes tulajdonosi költség) üzemeltethető autó, beleértve az összes elektromos és belsőégésű motoros autót is! Ez pedig cégek és privát felhasználók számra is erős érv!
rallyeradio.com