Erősödő rosszautó-piac

Az erősödő autó-piaci kereslet és a megnövekedett árak következménye, hogy a legkelendőbb autók között egyre több a sérült jármű

Idén márciusban több mint 72 000 autó cserélt gazdát Magyarországon, erre egy éve nem volt példa. A piac jelenlegi erősödése azonban együtt jár azzal, hogy idősebb és gyengébb műszaki tartalmú járművek teszik ki a forgalom nagy részét.

Magyarországon a legtöbb eladott használtautó a 1,5-3 millió forintos ársávból kerül ki a legnépszerűbb használtautós portál adatai szerint. Az elmúlt két évben közel 90%-kal emelkedett a nagyobb használtautó portálokon kínált járművek átlagára. 2020 elején egy átlagos használtautó-hirdetés 2,48 millió forint volt, jelenleg pedig 4,7 millió forintot kérnek egy átlagos hirdetésben.

Ezzel együtt emelkedett az eladott járművek átlagéletkora is, az 1,5-3 milliós ársávban most jellemzően 14-16 éves autók találhatók a hazai portálokon, 2020 elején ugyanezért az összegért 10-12 éves autókat kerestek a vásárlók.

Rossz autók

Ez egyben azt is jelenti, hogy minden árkategóriában jóval idősebb autók találhatóak, mint 3 éve. Az idősebb autók átlagosan több műszaki problémát és több lehetséges töréskárt is jelenthetnek. Ezt támasztják alá a Carnotie alvázszám alapú lekérdezésének statisztikái is. A 2020-ben lekérdezett járművek 31%-a volt sérült, míg az arány 2023-ban már 34% volt, az 1,5-3 millió forintos sávban pedig 38%-os a kártörténeti szolgáltatásban lekérdezett sérült autók aránya.

“A családok autóra fordítható költségvetése nem lett magasabb az elmúlt években, azonban a számukra kedvezőtlen piaci folyamatok miatt (infláció, forint árfolyama, új autók nehezebb elérhetősége) ugyanazért az árért csak idősebb autókat tudnak vásárolni. Egy idősebb autónak pedig a töréskárra is nagyobb az esélye. Egy korábban sérült autó nem feltétlenül jelent problémát, a szakszerűtlen javításuk azonban nem csak gazdasági kárt okozhat a vevőnek, de jelentős biztonsági kockázatot is rejthet magában.” – emelte ki Gyuris Gergely, a Carnotie ügyvezető igazgatója.

Fontos, hogy a járművek kártörténetének megismerésére több lehetőség létezik a piacon, a díjmentes Jármű Szolgáltatási Platformon keresztül azonban csak a 2019. január 1-jét követően Magyarországon bekövetkezett káreseményekre vonatkozóan van lehetőség.