És, azt tudtad, hogy a gumi- és fékpor ezerszer szennyezőbb, mint a kipufogógáz?
Ahogy egyre kevésbé kell tartani nyálkás, síkos lerakódásoktól az utakon, az illegális versenyek kedvelői hétvégeken egyre többször rajzolnak túlpörgő kerekekkel „fánkot” az aszfaltra. A gumi füstöl, mint a gyárkémény, de vajon az európai döntéshozók gondoltak-e arra, hogy az átlagos közúti forgalom is teleszórja mikroméretű gumirészecskékkel a városok levegőjét?
Európában hosszú ideje szigorodnak a személyautók károsanyag-kibocsátási normái. Jóllehet, bebizonyosodott, hogy főként a hajózás szennyezi Európa levegőjét, az autóipart újabb és újabb feladatok elé állították.
Mint ismert, a 2020-ban, a szigorúbb emissziós normák miatt az autógyártók termékportfólióban szereplő modellek 95 százalékánál a tavalyi 120,5 grammos átlagról kilométerenként 95 grammra kell csökkenteni a járművek szén-dioxid-kibocsátását. Ez nemcsak a motorfejlesztőknek adott jelentős munkát, hanem azzal is járt, hogy – jelentős költséggel – minden modellváltozatot újra be kellett vizsgálni.
Az oxfordi Emission Analitics azonban szerteágazó vizsgálatával bebizonyította, hogy a menet közben folyamatosan kopó gumiabroncsok és a fékbetétek, valamint az útfelület több mint ezerszer több részecskét bocsátanak a levegőbe, mint a kipufogók. Ez az úgynevezett nem-kipufogó kibocsátás (Non-exhaust emissions, NEE).
A műszerek kimutatták, hogy az így a levegőt szennyező kilométerenkénti 5,8 gramm NEE részecske 1289-szer több a 0,0045 grammnál, amelyet a szabályalkotók elvárnak az Euro 6d emissziós előírásoknak megfelelő személyautóktól.
És tegyük hozzá, mindeddig a gumiabroncs- és fékgyártók felé semmilyen elvárást nem fogalmaztak meg az illetékesek.