És ezt, gondoltad volna?
A piac legértékesebb vevői a Toyotához/Lexus-hoz hűségesek
A leggyorsabban erősödő vásárlóerejű közönség évek óta kitart a Toyota mellett, és hamarosan drámai mértékű növekedésre számíthat a márka globális forgalma.
Új ügyfelet szerezni könnyebb, mint megtartani a régit: ez az igazság fokozottan érvényes az autóiparban, ahol a technológia folyamatos fejlődése viszonylag hosszú termékciklusokkal társul, így a vásárlónak biztosnak kell lennie abban, hogy kiszámítható minőséget és évek alatt sem avuló tartalmat kap a pénzéért.
A globális kompetenciával bíró, a Fortune Global 500 vállalatainak 80 százalékát ügyfelei között tudó IHS Markit hosszú évek óta vizsgálja az autóvásárlók márkahűségét, kategóriák szerinti bontásban éppúgy, mint demográfiai határvonalak mentén.
Ami az előbbit illeti, a Lexus két méretosztályban is a legerősebb ügyfélhűségnek örvendhet: a prémium középkategóriában – előző évi győzelmét megismételve – az akár 200 lóerős hibrid hajtáslánccal is elérhető Lexus ES szedán, míg a prémium középkategóriás szabadidőjárművek között a 4.6 literes, V8-as motorral kínált, 4,8 méteres Lexus GX vevői azok, akik köszönik, de megtalálták az igazit, és eszük ágában sincs tovább keresgélni.
Miközben a Lexus az egyetlen japán prémium márka, amely piacvezető ügyfélhűséggel büszkélkedhet, a cégcsoport másik oszlopa, a Toyota egy egészen más, egyelőre felmérhetetlen távolságokba mutató célcsoport első számú választásának bizonyult. A nem fehér bőrű lakosság – egész pontosan az ázsiai származású, spanyol ajkú és afroamerikai vásárlók – éve óta következetesen a Toyotához a leghűségesebb.
Ez a társadalmilag, anyagilag és földrajzilag egyaránt rendkívül heterogén csoport jelenleg az Egyesült Államok lakosságának bő egyharmadát teszi ki, ám a felnövekvő generációban (a mostani kisiskolások között) már 50 százalékot meghaladó arányt képviselnek. Ha ezt összevetjük azokkal a felmérésekkel, amelyek szerint ugyanennek a sokszínű lakossági rétegnek nő a legnagyobb ütemben a vásárlóereje, egyértelművé válik, hogy a Toyota ügyfélköre megegyezik a nyugati félteke legígéretesebb vásárlócsoportjával. Annak fényében pedig, hogy a Toyota-csoport minden negyedik járművét (2017-ben 2,43 millió darabot) az Egyesült Államokban adják el, az ottani eladások egy-másfél évtizeden belül várható, robbanásszerű emelkedése kétségtelenül a konszern globális teljesítményére is kihatással lesz majd.
Fotók: Toyota, Lexus, IHS Markit – Glenn Triest