Európába is megérkezett az összkerékhajtású Prius
Frissebb megjelenéssel és vadonatúj funkcionalitással folytatja pályafutását a „világ első számú hibrid személyautója”. A Prius AWD-i összkerékhajtása különösen népszerűvé teheti a modellt a hegyvidéki, illetve skandináv piacokon.
Több mint húsz éve, hogy a Prius megkezdte hódító és térítő munkáját. A világ első, sorozatban gyártott, globálisan forgalmazott hibrid szedánja a mai napig több mint négymillió példányban talált gazdára (nem említve a modellcsaládba tartozó egyéb karosszériavariánsokat). Bár innovatív technológiájából kiindulva ma már több tucat Toyota modellben dolgozik takarékos, környezetbarát hibrid hajtáslánc, az eredeti és megismételhetetlen Prius ma is olyan releváns, mint egykor. Különösen igaz ez a 2019-es modellre, amely a TNGA platformra épülő, negyedik generációs Prius eredendő erényeit kiterjesztett funkcionalitással, jobb menetdinamikai képességekkel és fokozott biztonsági teljesítménnyel egészíti ki.
Az új modellév legfontosabb újdonsága az intelligens összkerékhajtási rendszer (AWD-i), amely most először mutatkozik be Európában – első körben a skandináv, német, belga, luxemburgi, olasz, spanyol, portugál, svájci, osztrák, valamint a brit és ír piacokon. Az elektromos összkerékhajtási rendszer elinduláskor, 0-10 km/h között, illetve tapadásvesztés esetén lép működésbe (a 10-70 km/h sebességtartományban), méghozzá a vezető beavatkozása nélkül, teljesen automatikusan. Normál haladás, illetve fékezés során csak az első kerekek hajtottak. Hogy a rendszer milyen hatékonyan működik, jól mutatja az észak-amerikai Edmunds.com autós portál rövid tesztje (link a szövegben), amelyen az AWD-i technológia elinduláskor, illetve csúszós útfelületen haladva egyaránt összehasonlíthatatlanul jobb teljesítményt mutatott, mint az elsőkerék-hajtású modell.
A kifejezetten a Priushoz kifejlesztett rendszer kardántengely és központi differenciálmű nélkül, a hátsó tengelyre illesztett villanymotor segítségével valósítja meg az összkerékhajtást, így minimális a tömegnövekedés, nem lép fel extra mechanikus veszteség, ráadásul a rendszer helyigénye is elhanyagolható: a mechanikus összkerékhajtási megoldásokkal szemben mindössze 45 literrel csökken a csomagtartó térfogata. Az 5,3 kW teljesítményű, 570 Nm forgatónyomatékú villanymotor beépítése pedig nem érintette hátrányosan a modell károsanyag-kibocsátását: az NEDC norma szerint mért 77 (az új WLTP mérési szabvány szerint is mindössze 99) g/km CO2-emisszió megfelel a 2018-as, elsőkerék-hajtású modell ide vonatkozó értékének. A hideg éghajlatú piacokat érintő változás egy új Ni-MH akkumulátor bevezetése, amely jobban tolerálja az alacsony hőmérsékleteket, mint a Li-Ion akkumulátor-technológia. A fentieken túl a 2019-es modell 1.8 literes, Atkinson ciklusú motorjába minden európai piacon, első- és összkerékhajtású modellek esetén egyaránt az eddiginél kisebb viszkozitású olajat töltenek. A hajtásláncot érintő módosítások sorát a pontosabb visszajelzést adó, kisebb úton mozgó gázpedál zárja.
Optikailag egyszerűbb, ezáltal erőteljesebb lett a 2019-es Prius. A módosított lökhárító fölött letisztult, keskeny profilú, teljes LED-es lámpatesteket látunk; hátul ugyanezek az elemek változtak meg. Ha erről nem ismernénk fel az új modellt, az AWD-i kiviteleket zongoralakk fényezésű B-oszlopjukról és világosabb ablaksötétítésükről könnyen azonosíthatjuk. Az utastérben a technológia fejlődésével lépést tartva nagyobb méretű lett (így akár az iPhone X, vagy akár egy Samsung Note9-es biztonságos elhelyezésére is alkalmas) az okostelefonok vezeték nélküli töltésére szolgáló aljzat, illetve ide költöztek az ülésfűtés kapcsolói is. Ezeknél fontosabb változás azonban a keskenyebb és könnyebb vázú, mégis kényelmesebb első ülések bevezetése, valamint az új kárpitanyagok alkalmazása (az ülések hátoldalán térképzsebbel). Az ergonómiát átdolgozott ablakemelő kapcsolók, valamint továbbfejlesztett, ösztönösebben kezelhető Toyota Touch 2 multimédiás rendszer javítja.
Az új generációs Toyota modellek egytől egyig kiemelt hangsúlyt helyeznek a biztonságra. Ez a 2019-es Prius esetében sincs másként: alapfelszerelés az automatikus távolsági világítással felszerelt teljes LED-es fényszóró, az ütközést megelőző rendszer, a gyalogosfelismerés, a távolságtartó tempomat, a kormányzásba is beavatkozó sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, továbbá a jelzőtábla-felismerő funkció.
Fotók: Toyota