Ez a Lexus 400 ezer kilométert futott karbantartás nélkül
Legalább annyira lenyűgöző, mint ijesztő az a történet, amit egy használt autókkal foglalkozó YouTube-csatorna mesélt el a Lexusról, amelyen 26 év alatt kizárólag olajat cseréltek.
A Lexusok tartósságáról legendák szólnak. A márka típusai rendszeresen végeznek a megbízhatósági felmérések élén, hibastatisztikáik kiválóak. A háttérben értelemszerűen a rendkívül alapos fejlesztés és a gondosan megtervezett és megvalósított gyártás állnak: egy olyan szerkezet esetében, amely a modern autókhoz hasonlóan több ezer alkatrészből áll, a legapróbb komponens is elindíthatja a meghibásodáshoz vezető lavinát. Ennek természetesen az ellenkezője is igaz: ha minden elem végzi a dolgát, akkor akár az ésszerűség határán túlmenően is megbízhatónak bizonyulhat az autó. Pontosan egy ilyen Lexusról szól történetünk, amelynek mégsem happy end a vége.
Az autót frissen vásárolta új tulajdonosa, miután az előző 26 éven és 250 ezer mérföldön át használta. Ez több mint 400 ezer kilométert jelent. A vevő elégedett lehetett a fogással, hiszen a második generációs Lexus LS 400 korát és futásteljesítményét meghazudtolóan szépen néz ki. Ilyen hosszú pályafutás után még egy luxusautónál sem riasztó egy minimális olajszivárgás, az új gazda azonban elvitte friss szerzeményét a Car Wizard szervizébe, hogy javítsa meg a hibát, és ha már ott van, nézze át a szedánt.
A felületes szemle váratlanul kedvező képes festett az autóról. A karosszéria fényezése az újrafestett motorházfedéltől eltekintve gyakorlatilag hibátlannak tűnt, beleértve az ablakvonal alatt végig futó diszkrét dekorcsíkot – benne a Lexus-emblémával –, a keréktárcsák is az eredetiek, megkíméltek voltak. Esztétikailag külsőre kedvező benyomást tett az autó, és az utastér is korát meghazudtoló állapotban volt: az elhasználódott üléskárpitoktól eltekintve minden felület és burkolat ép volt, a fedelek pontosan mozogtak és záródtak, még a motoros kormányállítás is működött.
Amikor azonban felnyitották a motorházfedelet, megdöbbentő felfedezést tettek: az autó gyakorlatilag minden részében gyári állapotában volt. A vezérmű- és az ékszíj, a gyújtógyertyák és -kábelek, a tömlők és a hűtőradiátor mind kitartott huszonhat éven át; a jelek szerint az előző tulajdonos kizárólag a motor- és a váltóolaj, valamint az abroncsok cseréjével foglalkozott. Az autót megemelve vegyes kép fogadta a szerelőket: a motorból jóformán minden illesztékén át szivárgott az olaj – nyilván a tömítéseket sem cserélték soha –, ám a kenőanyag által tönkretett perselyektől, a lötyögő hátsó kanyarstabilizátoroktól, valamint az elfáradt, megrepedt hardy-tárcsától eltekintve minden sokkal jobb állapotban volt, mint amire egy olyan autónál számítani lehetne, amely tízszer kerülhette volna meg a földet.
„Ennek az autónak múzeumban volna a helye.” – szól az elismerő verdikt, hiszen az 1997-es gyártású modell mozgó reklámtáblaként hirdeti a Lexus megbízhatóságát. Az azonban, hogy idáig meghibásodás nélkül eljutott az autó, a legkevésbé sem garancia arra, hogy ez a jövőben is így marad, hiszen a karbantartás hiánya időzített bombává tette a járművet, amelynek bármely pillanatban tucatnyi alkatrésze felmondhatja a szolgálatot, beleértve az egyébként a világ egyik legrobusztusabb erőforrásaként ismert 4,0 literes, V8-as 1UZ-FE blokkot is.
A történet tehát összességében szomorú: az előző tulajdonos visszaélt járműve megbízhatóságával, és az élet utolsó morzsáját is kiautózta abból. A jó hír, hogy a kopó alkatrészek cseréjével vélhetően ismét üzembiztos állapotba hozható a Lexus, ám ehhez várhatóan még egyszer rá kell költeni a vételárát, ami egyébként nem feltétlenül meglepő egy negyed évszázados luxusautó esetében. Csak remélhetjük, hogy az új tulajdonos a felújítás mellett dönt, mert úgy egy olyan nagyautóhoz jut, amely megbízhatóságában és kényelmében messze felülmúlja kortársait – ha így lesz, bízunk benne, hogy arról is hírt adhatunk.
Fotók: Hotcars.com, Lexus