Ez a Mercedes-Benz busz az 1970-es évekig az Osztrák Postánál közlekedett

Mercedes-Benz Omnibus O 10000 der Deutschen Reichspost. Stahlaufbau des Mercedes-Benz Werks Gaggenau. Foto von rechts vorn aus dem Jahr 1938. (Fotosignatur der Mercedes-Benz Classic Archive: A39913) Mercedes-Benz O 10000 bus of the German Reichspost. Steel body from the Mercedes-Benz plant in Gaggenau. Photo from the front right from 1938. (Photo index number in the Mercedes-Benz Classic Archives: A39913)
  • 85 éve készült a Mercedes-Benz O 10000 távolsági busz
  • Négy évtizede használták – először távolsági buszként, majd csomagszállítóként
  • Mobilpostaként a hetvenes évek végéig fesztiválok és egyéb rendezvények vendégeként szerepelt.
  • Az osztrák posta festésének nagy történelmi hagyománya van


„Close-up” – a Mercedes-Benz Múzeumból származó sorozat neve mindent elmond Minden installáció egy-egy meglepő, izgalmas vagy kulisszák mögötti történetet mesél el. Azáltal, hogy reflektorfénybe helyezi egy jármű, egy kiállítás vagy egy építészeti vagy tervezési jellemző részleteit. Ezúttal a reflektorfényben: az 1938-as Mercedes-Benz O 10000-es buszra épülő mobil osztrák posta.

Nem. 6/2023: Mercedes-Benz O 10000 1938-tól mobil postaként
Posta: Fényesre csiszolt fém fedelű levélláda, vevőpultok bélyegvásárláshoz vagy csomagküldéshez – és táviratküldési lehetőség is: ez az O 10000-es Mercedes-Benz busz az 1970-es évekig az Osztrák Postánál állt szolgálatban. Eredetileg 1938-ban építették távolsági busznak. Későbbi mobilpostaként történő felhasználása során számos egyedi megoldás tette lehetővé az állami tulajdonú osztrák posta- és hírközlési szolgáltató teljes szolgáltatási kínálatát ideiglenesen, egy helyen.

Színpad: Ezt a lenyűgöző járművet hatalmas hűtőjével és három tengelyével például olyan kulturális eseményeken használták, mint a Salzburgi Fesztivál. Finom fényezésével és csillogó címerével szinte maga is előadóvá vált az ilyen rendezvényeken. Kevésbé elbűvölő volt, hogy ideiglenes postahivatalként használták néhány hétköznapibb helyen. Az O 10000 ma a Mercedes-Benz Múzeumban, a 2. Gyűjteményteremben: Hordozók Galériájában tekinthető meg.

Utazás: Az O 10000 volt a legnagyobb autóbusz, amelyet a Mercedes-Benz épített az 1930-as években. A Mercedes-Benz 1936. február 15. és március 1. között Berlinben, a Nemzetközi Autó- és Motorkerékpár-kiállításon (IAMA) mutatta be alvázát. Az acél karosszériákat – némelyik könnyű kivitelben is – a városi vagy távolsági buszokhoz hasonlóan a Mercedes-Benz szállította. üzemek Gaggenauban és Sindelfingenben.

Motoros posta: Németországban és Ausztriában a 65 km/órás sebességet elérő, 14 méter körüli buszokat a posta is használta menetrendszerű távolsági fuvarozásra – az ún. ”. A második világháború után az osztrák posta alakította át először a buszt. Az O 10000 ezután csomagszállítóként működött a Bécs és Salzburg közötti útvonalon. Egy további átalakítás, valószínűleg az 1960-as években, végül létrehozta a mobil postahivatalt. Az 1970-es évek végéig újra és újra különböző helyeken nyitotta meg pultjait. Így az autóbuszt továbbra is rendkívül fenntartható módon és három különböző funkcióra használták négy évtizeden keresztül.

Távolsági hívás: Gyors hazahívás, hogy operalátogatásáról vagy a „Jedermann” idei salzburgi előadásáról áradozzon? Ma csak előveszi az okostelefonját. Ezzel szemben 50 évvel ezelőtt a mobiltelefon a mindennapi életben még a jövő víziója volt. Itt jól jött a mobilposta szolgáltatása: három „telefonfülkét” kínált. A kabinok a busz bal oldalán helyezkedtek el, a masszív megjelenésű, a karosszériába simuló integrált ajtók mögött. Mindegyik meglehetősen prózai dobozban egy-egy fekete forgótelefon volt a falra csavarozott kis asztalon. A telefonok összekötő kábelei eltűntek a falban. Az akkori világméretű helyszínek szempontjából különösen releváns volt talán a 3-as számot viselő kabin: a mattüveg panel felirata szerint nemzetközi távolsági hívások kezdeményezhetők vele.

Méret: Az O 10000 alkalmas volt későbbi csomagszállítóként, majd később kerekes postaként való használatra, nagy méretei miatt. Autóbuszként az 1930-as évek végén 60 utas számára kínált helyet. A motorja is nagy. Az OM 57 hathengeres dízelmotor 110 kW (150 LE) teljesítményt ad le hatalmas, 11 197 köbcentiméteres lökettérfogatból. Az erőegység a jármű hosszúkás motorházteteje alatt található. Az első lökhárítón két vezetőrúd található kerek visszapillantó tükrökkel. Ezek megkönnyítették a hosszú és nehéz busz manőverezését – fontos szempont pl. nagyobb rendezvények szűk felállítási helyszínei esetén.

Szemmagasság: Feltűnő a telefonfülkék magas ablakainak és a postapultok jóval alacsonyabb ablakainak eltérő helyzete. Ez a konfiguráció kényelmesebbé tette utóbbiak elérését a feltehetően emelvényen álló postai ügyfelek számára. Ezt egy belsőépítészeti trükk teszi lehetővé: a leveleket, táviratokat, csomagokat fogadó pultosok nem a hagyományos irodabútorokon ültek. Ehelyett a belső tér padlójához csúsztatható ülések vannak rögzítve, előttük pedig az ügyintézők lábának bemélyedései vannak. Ügyesen oldották meg a vevők számára írási lehetőség biztosításának kihívását is: az egyik oldalfalon található íróasztal kihajtható erre a célra. A három kis lámpával ellátott integrált világítás különösen kényelmes volt.

Rendelés: A beérkező posta nyilvánvalóan azonnal előválogatásra került. A belső polc a megfelelő rekeszekkel emlékeztet erre. A további szállításhoz postazsákok álltak rendelkezésre. Ezeket bilincsekkel rúdhoz erősítették, oszloppal megtöltötték, a segédeszközöket, például hóláncot, szerszámokat és tűzoltó készülékeket szintén egyértelmű szabályok szerint helyezték el.

Kényelem: A fedélzeten lévő személyzet rendelkezésére áll többek között hűtőszekrény és kézmosó. A postán nem volt klíma. Meleg időben működés közben azonban friss levegőt szállítottak a hátsó hálóajtón keresztül. Ezzel a postát is megvédték az illetéktelen hozzáféréstől.

Hagyomány: Az O 10000-es sárga és fekete festmény az európai postatörténetre utal – ezek birodalmi színek. A 15. század végén I. Maximilianus, a Habsburg-dinasztia tagja, a Thurn és Taxis-házat adományozta nekik jelképül. A Thurn és Taxis nemesi családnak kellett átvennie a postai szolgáltatást a Birodalomban. 1615-ben császári postafőnökökké nevezték ki őket. A mai napig sárgára festik a postai járműveket Európa különböző országaiban – és gyakran egy Mercedes-csillag van az elején.