Ez autózáson is spórolnak a magyarok, egyre többen váltanának elektromos vagy hibrid modellre
- A hazai autósok 18%-a szeretne egy-két éven belül elektromos vagy hibrid járművet vásárolni, akik pedig nem gondolkodnak ebben, elsősorban az anyagiakkal (84%) indokolják a döntést – derül ki a Generali Biztosító januári reprezentatív felméréséből.
- A magyarok 62%-ának van saját gépkocsija, közülük viszont csupán 1% vezet környezetkímélő járművet. Az árak mellett a kényelmi szempontok számítanak leginkább: a kis hatótáv és korlátozott töltési lehetőségek is visszatartják őket.
- A lakosság egyébként nemcsak a fogyasztáson, hanem a közlekedésen is spórol: ezt a benzinár és a szervizköltségek drasztikus emelkedése mellett az otthoni munkavégzés rohamléptékű terjedése is indokolja.
Autózási szokásairól és az újabb, környezettudatos modellekkel kapcsolatos terveikről kérdezte a Generali Biztosító friss reprezentatív kutatása a 18-65 éves hazai lakosságot. A januári eredmények azt mutatják, hogy továbbra is autós nemzet vagyunk, a felnőttek 62%-a rendelkezik ugyanis saját gépjárművel. A válaszokból kiderül, hogy bár a nemeket tekintve nincs jelentős különbség az autótulajok között, leginkább az 50 feletti városiak ülnek volán mögé (36%), míg a 18-29 éves fiatalok (19%) és a Budapestiek (16%) körében egyre kevésbé népszerű ez a közlekedési forma. Elektromos vagy hibrid autót továbbra is csak a magyarok 1%-a vezet, azonban az autósok közel ötöde akár a következő 1-2 évben is átváltana környezetkímélőbb megoldásokra, ha megtehetné.
Az autózáson is spórolnak a magyarok, sokan divatból váltanának környezettudatos modellre
Az elmúlt időszakban egyébként a közlekedés terén is összehúzták a nadrágszíjat a magyarok: a válaszadók 61%-a ült autóba jóval ritkábban az elmúlt időszakban. Ennek döntő okaként a megkérdezettek 64%-a a benzinár-emelkedést nevezte meg, de az alkatrészárak és a javítási költségek drasztikus növekedése is visszatartotta a lakosság 17%-át attól, hogy autóba üljön. A fővárosiak és a felsőfokú végzettségűek körében azonban egy másik fontos indok is megjelent a csökkentett autóhasználattal kapcsolatban: ez pedig az otthoni munkavégzés. A válaszadók 10%-a ezt az opciót jelölte meg, ami nem csoda: a home office számos ágazatban tartósan is velünk maradt, a napi munkábajárást tehát megspórolhatják azok, akik számára elérhetővé tette a munkaadója ezt az opciót – így az autóra sincs szükség.
A bizonytalan gazdasági helyzetben persze nem meglepő, hogy sokan alternatív megoldásokon gondolodnak, és komolyan fontolgatják, hogy hamarosan inkább elektromos vagy hibrid járművet vásárolnak. A Generali tavalyi kutatásának eredményeihez hasonlóan idén is a környezettudatosságot (71%) és az üzemanyagárakat (70%) nevezték meg a válaszadók a váltás legfőbb indokaként, de érdemes megfigyelni, hogy 2022-ben még sokkal kisebb súllyal esett a latba a benzindrágulás (mindössze 53%-os arányban), vagyis az elmúlt évben tapasztalt drasztikus áraemelkedés egyre jobban aggasztja az autósokat. Az elektromos vagy hidrid modelleket egyébként főként a 18-29 év közötti fiatalok, illetve a Budapesten élők és a felsőfokú végzettségűek keresik, és a váltásnál új szempontként az is felbukkant, hogy az emberek divatosnak és menőnek tartják a környezettudatos közlekedési formákat (22% nyilatkozott így).
Kényelmesek a magyarok, a töltési lehetőségeket kellene bővíteni az igazi robbanáshoz
A klasszikus meghajtású modellekhez ragaszkodó autósok az anyagiak mellett főként a kis hatótávok (57%) miatt nem gondolkodnak a váltásban, a válaszadók fele szerint nehéz lenne megoldani a töltést is, miközben 48%-uk egyszerűen a hagyományos modellek híve, így nem is vágyik más típusú autóra.
A kereskedők is hasonlóan látják a jelenlegi gépjárműpiacot, de még a visszatartó tényezők mellett is egyre nagyobb érdeklődést tapasztalnak a zöld megoldások iránt.
“Az ügyfeleink egyre inkább keresik a környezetbarát alternatívákat, így az elektromos és hibrid motorizáltsággal rendelkező modellek értékesítésének aránya egy év alatt közel 20%-ról 25%-ra nőtt. Bár a hagyományos hajtáslánchoz képest jellemzően drágább modellekről beszélünk, szerencsére számos körülmény könnyíti meg a vásárlóink döntését. Így például a hibrid modellek akár 80-90 kilométeres hatótávval is rendelkezhetnek, ez pedig már reális lehetőség akár a teljes agglomerációból a munkába- és hazajutásra, emellett az elektromos modellek is egyre inkább kompromisszummentes utazást biztosítanak. Céges autó választásakor ráadásul sok helyen már csak zöld rendszámos autót engedélyeznek és ehhez igazítják a kereteket is” – mondja Szira Roland, a Wallis Motor BMW üzletágvezetője.
A válaszokból és tapasztalatokból kiindulva a Generali is úgy látja, hogy a hazai autósok kicsit tartanak az ismeretlentől és úgy érzik biztonságban magukat, ha a kockázatok széles körére szabott casco biztosítást kötnek az elektromos modellek vásárlásakor. “A leggyakoribb járműkárok – törések, lopások, viharkárok, jégverés – persze a környezetkímélő modelleket sem kerülik el, viszont számos olyan kockázat is fenyegeti őket, melyekre a hagyományos meghajtású autót vezetők nem is gondolnak” – mondja Szikszai József, a Generali Biztosító kárrendezési területének vezetője.
Az elektromos modellekre kötött casco biztosítás térít a következő esetekben is:
- ha az akkumulátor balesetben sérül, törik vagy tűzben sérül;
- ha az akkumulátort ellopják;
- ha a töltőkábel tűzben, viharban tönkremegy, vagy a falitöltőt betöréskor eltulajdonítják;
- ha töltés közben ellopják a töltőkábelt,
- vagy a villámlás másodlagos hatásaként keletkezik kár az autóban.
“Hasznos szolgáltatások még meghibásodás esetén a 0-24-es asszisztencia szolgáltatások is. Az akkumulátor assistance jól jön, ha az akkumulátor meghibásodik vagy lemerül – akkor szervizbe vagy töltő állomásra szállítjuk az autót. A műszaki hiba és defekt assistance szolgáltatás a helyszíni javítás vagy autómentős szállítás mellett többek között akkor praktikus, ha segítségre van szükség megszervezni a hazautat az autónk meghibásodása esetén” – mondja Szikszai József.