Ez (lesz) a Toyota válasza az abszolút zöld tömegközlekedés kihívására
A Toyota nem csupán a világ legnépszerűbb hibrid elektromos autóját (Toyota C-HR), hálózatról tölthető hibrid elektromos autóját (Toyota Prius Plug-in Hybrid) és hidrogén üzemanyagcellás elektromos autóját (Toyota Mirai) jegyzi, hanem az áruszállítás, logisztika és a tömegközlekedés terén is igyekszik megjeleníteni a környezetbarát alternatívákat.
A hibrid elektromos (HEV) technológia mellett az akkumulátoros elektromos (BEV) hajtást a közeljövőben forradalmasító szilárd test akkumulátorok területén is vezető fejlesztőnek számító Toyota ugyanis előrehaladott fejlesztéseket folytat az abszolút zöld, melléktermékként tiszta vizet kibocsátó hidrogén üzemanyagcellás elektromos (FCEV) technológia közösségi célú alkalmazása terén is. Az ezzel a hajtással működő targoncák már dolgoznak a Toyota gyáraiban, a Toyota Project Portal keretében fejlesztett “Béta” teherautó prototípus immár több mint 300 mérföld (480 km) megtételére képes egyetlen feltöltéssel, a Toyota Sora hidrogén üzemanyagcellás autóbusz pedig a világon elsőként típusengedélyt kapott Japánban, így az autógyártó megkezdte forgalmazását, 2020-ig több mint 100 darab ilyen busz áll majd forgalomba, főleg Tokió agglomerációjában.
A Sora név egy betűszó, ami a víz körforgását jelképező Sky, Ocean, River, Air (Égbolt, Óceán, Folyó, Levegő) szavak kezdőbetűiből áll össze. A közúti közlekedés környezeti lábnyomát minden más autógyártónál nagyobb mértékben csökkentő Toyota azt tervezi, hogy az első széria várhatóan több mint 100 járműből áll majd, amelyek a japán fővárosban állnak szolgálatba a 2020-as tokiói olimpiai és paralimpiai játékokon. Ahogy a fővárosi agglomerációban egyre több FC busz jelenik meg, a Toyota reményei szerint az itt élők figyelmét egyre jobban felkeltik majd az ilyen járművek. A Toyota tavaly indította útjára “Start Your Impossible” (Vágj bele a lehetetlenbe!) globális vállalati kezdeményezését, jelezve, hogy autógyártóból mobilitási szolgáltató vállalattá szeretne válni. Ennek vezérlő elve a Toyota azon törekvése, hogy hozzájáruljon vásárlói életminőségének javulásához – és ezzel együtt a közösség fejlődéséhez –, és hogy részese legyen egy fenntartható társadalom megteremtésének, amely mindenkit arra ösztönöz, hogy valósítsa meg lehetetlennek tűnő álmait. A Sora kifejlesztésével a Toyota egy olyan autóbusz megalkotására törekedett, ami a mobilitás szabadságát kínálja utasainak. A Toyota olyan buszt akart készíteni, ami a közösséget szolgálja: ezért választotta a Sora hajtásához a Toyota üzemanyagcellás rendszert (TFCS), amely nem csupán környezetbarát, hanem természeti csapások esetén külső áramforrásként is szolgálhat. A Sora emberközpontú, univerzális dizájn-ötletei és funkciói hűen tükrözik a Toyota azon törekvését, hogy a busz utasai számára a mobilitás egyszerű és természetes dolog legyen, ami hozzásegíti őket álmaik valóra váltásához.
Az FC-technológiából eredő környezetvédelmi teljesítmény és felhőtlen utazás
Az autóbuszt a Mirai üzemanyagcellás járműhöz (FCV) kifejlesztett Toyota üzemanyagcellás rendszer (TFCS) hajtja, amely környezetbarát működése közben sem széndioxidot, sem egyéb káros anyagot nem bocsát ki, és halkan, minimális rezgéssel mozgatja a járművet.
A Sora modellt nagy kapacitású külső elektromos csatlakozóval is felszerelték (9 kW maximális kimenet, 235 kWh teljesítmény, a tápegység teljesítménye, a rendelkezésre álló hidrogén mennyisége és az energiafogyasztás függvényében a leadható teljesítmény mennyisége változhat, a külső tápegység külön vásárolható meg.), így természeti katasztrófák idején vészhelyzeti áramforrásként is használható.
Univerzális és funkcionális kialakítás a mozgás szabadsága érdekében
Automatikusan felfelé csukódó ülőlapok (elsőként a japán piacon): a buszt olyan üléssorokkal is felszerelték, amelyek ülőlapja használaton kívül automatikusan felfelé csukódik, hogy helyet biztosítson a babakocsival vagy kerekes székkel közlekedők számára.
Magasabb szintű biztonság: a busz figyeli a közvetlen környezetét (elsőként a japán piacon): az autóbuszon belül és kívül felszerelt nyolc, nagy felbontású kamera tisztán látja a jármű körül feltűnő gyalogosokat és kerékpárosokat. Megállás után a biztonsági rendszer hang- és fényjelzéssel figyelmezteti a vezetőt egy esetleges veszélyhelyzetre.
Magasabb szintű biztonság: gyorsításvezérlési funkció (elsőként a japán piacon): a gyorsításvezérlés funkció megakadályozza, hogy a busz hirtelen rándulással nekilóduljon; a jármű finoman gyorsít álló helyzetből, hogy az állva utazó emberek ne veszítsék el az egyensúlyukat. Mivel a buszban nincs hagyományos sebességváltó, a fokozatváltással járó rántások sem törik meg a mozgás lendületét.
Dizájn
Bár a dizájn a szokványos autóbusz-képet idézi, valójában nagyban különbözik a hagyományos autóbuszok dobozformájától. A jármű első és hátsó világítása LED-technológiával működik, és számos formai megoldás gondoskodik arról, hogy az üzemanyagcellás busz első pillantásra felismerhető legyen.