Ez volt a szeptember
Hónap: szeptember
MGE 2020. évre vonatkozó módosított piaci előrejelzése, FELTÉTELEZVE HOGY TOVÁBBI – PANDÉMIÁRA VISSZAVEZETHETŐ – NEGATÍV GAZDASÁGI HATÁS AZ IDEI ÉVBEN NEM LESZ:
Személygépkocsik 118 000
Kishaszon járművek 22 000
Nagyhaszon járművek 2 300
Motorkerékpárok 3 500
Autóbuszok 600
Közúti pótkocsik 2 200
Új személygépjárművek és kishaszon járművek első forgalomba helyezése és kivonása
Tárgyhó forgalomba helyezés piac | Tárgyhó kivonás utáni piac | Kumulált új autó forgalomba helyezés | Kumulált kivonás utáni piac | |
db | db | db | db | |
Személygépjármű | 11449 (19%) | 8626 (16%) | 90092 (-22%) | 71274 (-20%) |
Ebből tisztán elektromos | 331 (29%) | 1773 (31%) | ||
Plug-in hibrid | 318 (209%) | 1742 (151%) | ||
Kishaszon jármű | 1822 (44%) | 1497 (45%) | 15222 (-20%) | 11988 (-24%) |
Forrás: DataHouse Kft.
Személyautók, kishaszon járművek: A forgalomba helyezés összességében az első kilenc hónapban mintegy 20%-al alatta van a 2019-es évnek, de időarányosan a módosított előrejelzést igazolja vissza, mivel a visszaesés mértéke csökkent. Ezen belül áprilisban és májusban a koronavírus kapcsán foganatosított válságintézkedések és a gyárbezárások miatt 50% feletti visszaesés volt, amelyet, reményeink szerint a második félév valamelyest kompenzálni tud. Ugyanezt reméljük a tisztán elektromos és a plug-in hibrid autóknál is, ahol a tavalyi bázisnál jobb, de az idei előrejelzésnél szerényebb adatokat látunk. Az elektromos autókra biztosított állami támogatás egy nap alatt elfogyott, ennek folytatása tovább lendíthetne ezen a piacon.
Hangsúlyozni kell, hogy a nemzetközi szervezetek világ és európai méretekben is 25-30 % visszaesést jósolnak az év végére, amely folyamat jelentős befolyással lehet több százezer munkavállaló és családjaik helyzetére.
A használt autó behozatal szeptemberben ismét felette van az új autókénak. Szeptemberbenn 11916 db, az első nyolc hónapban 98923 használt személygépkocsi (a kumulált új autó első forgalomba helyezéshez lépest 10%-al, több) és ugyanebben az időszakban 10413 db (46 %-al kevesebb mint új) kishaszon jármű jött az országba. A használt gépjármű import környezetvédelmi szempontú szabályozása, különösen a korösszetétele miatt egyre kevésbé tűr halasztást, amennyiben a környezet védelmét és a levegő tisztaságának javítását a jogalkotó komolyan gondolja.
Tárgyhó | Kumulált | |
db | db | |
Motorkerékpár | 390 (30%) | 3626 (2%) |
Nagyhaszon jármű | 336 (9%) | 2300 (-46%) |
Autóbusz | 62 (313%) | 496 (31%) |
Közúti nehézpótkocsi | 133 (-44%) | 1489 (-50%) |
Forrás: DataHouse Kft.
Motorkerékpárok: Volumenében még mindig alacsony a forgalomba helyezés. Bizakodásra ad okot,
hogy a visszaesés megszűnzt és enyhe, 2% emelkedést mutat a piac. Ha
ez a trend folytatódik, az év végéig piacnövekedést eredményez.
Továbbra is azt gondoljuk, hogy fontos lenne a robogó azonosítás megoldása biztonsági, bűnmegelőzési és környezetvédelmi szempontból egyaránt.
Nagyhaszon járművek, buszok: A nagyhaszon jármű piac a prognosztizált visszaesést mutatja, ennek
okait a féléves értékeléskor részletesen bemutattuk. Az autóbusz értékesítés
némileg az előrejelzés felett van időarányosan.
Közúti nehéz pótkocsik Az előző évhez viszonyítva csökkenést várunk, az indokok és az eladási trend
megegyeznek a nagyhaszonjárműveknél említettekkel, de a visszaesés az év
végére annál is nagyobb lehet, mivel a pótkocsikat tovább használják, mint a
vontatókat.