Ez volt az 5 legjobb elektromos autó tavaly

Az elektromos autók egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek, és világszerte egyre többen döntenek úgy, hogy a villanyos hajtásnak szavaznak bizalmat. Az idei évben nagyságrendileg 10 százalékra növekedett az EV-k piaci részesedése, ez a szám pedig egyre csak növekedni fog az egyre szigorodó károsanyag-kibocsátási előírásoknak köszönhetően. Emellett a nagyobb városok egymás után tiltják ki az útjaikról a dízelmotoros autókat, ami szintén az elektromos-meghajtás malmára hajtja a vizet.

Ennek ellenére még továbbra is tartja magát a legfőbb aggály a villanyautókkal kapcsolatban, ez pedig nem más, mint a hatótáv kérdése. A legtöbben attól tartanak, hogy nem lesz elegendő töltésük, hogy elérjék úticéljukat, illetve szükség esetén relatíve sokáig tart, mire sikerül megfelelő mennyiségű energiát pumpálni az akkumulátorba. Ugyanakkor a legtöbb modell már képes 300-350 kilométert megtenni egyetlen feltöltéssel, ez már sokkal kisebb problémát jelent, mint 1-2 évvel ezelőtt.

Most, a 2020-as év végéhez közeledve összegyűjtöttük azt az öt elektromos autót, amelyek idén kiemelkedtek az egyre bővülő palettából.

Polestar 2

Amikor megérkezett a Volvo testvérmárkájának első tisztán elektromos modellje, a sajtó azonnal rásütötte a „Tesla Killer” jelzőt. A svéd cég egy pillanatig sem tagadta, hogy a Model 3 vetélytársának szánja az autót. Formatervét tekintve a Polestar 2 kifejezetten tetszetősre sikerült, letisztult vonalak, már-már konzervatívnak mondható, igaz, a skandinávok nem is a túlzott cicomázásról híresek. Teljesítmény tekintetében 408 lóerővel, valamint 660 newtonméteres forgatónyomatékkal gazdálkodhatunk, mind a négy kereket hajtva. A 78 kilowattórás akkucsomag pedig nagyjából 450 kilométeres hatótávot biztosít egyetlen feltöltéssel. Mindez bár roppant közel áll a Tesla Model 3 által produkált értékekhez, azonban ami az árat illeti, a Polestar 2 érezhetően többe kerül az Elon Muskék által készített elektromos kocsiknál. Ettől függetlenül a Polestar 2 egy kiváló konstrukció, letisztult, stílusos formavilág, technológiai szempontból nagyszerűen felszerelt, és bőven elegendő teljesítménnyel rendelkezik, hogy élvezetes utazást biztosítson bárkinek. Tényleg olyan fontos kérdés, hogy fog-e borsot törni a Tesla orra alá?

Audi e-tron

Teljesen érthető, hogy az Audi sem szeretne lemaradni az elektromos autók versenyében. Az ingolstadti gyár első teljesen elektromos modellje nem meglepő módon – a mai trendeket követve – egy crossover, ami közel sem olyan stílusos, mint a Jaguar I-Pace, és távolról sem annyira innovatív, mint a Tesla Model X. Ezzel szemben az Audi egy lényegesen tradicionálisabb megközelítést választott az e-tron elkészítésekor, és sokkal inkább a márka luxuspedigréjét helyezte előtérbe. Az erősebb kivitel kicsit több mint 400 kilométeres hatótávja nem nevezhető éppen tetemesnek, a Quattro összkerékhajtás és a közel 2000 kilós vontatási kapacitás éppen az, amit a legtöbb SUV vásárló elvár egy ilyen autótól. Míg a legmodernebb technológiával megtöltött, pazar kialakítású utastér is azt bizonyítja, hogy az Audi az e-tron elkészítésekor arra helyezte a hangsúlyt, hogy az elektromos autókat minél kívánatosabbá tegye ahelyett, hogy forradalmi megoldásokkal mozdítaná előre a szegmens fejlődését.

Volkswagen ID.3

Óriási várakozás előzte meg a Volkswagen ID.3 érkezését. Nem is csoda, hiszen Herbert Diess, a VW vezérigazgatója úgy harangozta be a modellt, hogy ugyanazt fogja tudni, mint a Teslák, ám fele annyit kell majd érte fizetni. Bár a német gyártó első, már az alapjaitól villanyautónak tervezett kocsija kapcsán utóbbi kritériumot nem sikerült teljesíteni, ahogy teljesítményben is bőven elmarad az amerikai rivális mögött, hatótáv tekintetében azonban az eddigi tapasztalatok azt mutatják, az ID.3 valóban egy nagyszerű konstrukció lett. Olyannyira sikerült felkorbácsolni az érdeklődést a Golffal megegyező méterű kocsi iránt, hogy a miután szeptemberben a VW megkezdte a megrendelt példányok kiszállítását, októberben máris a legkelendőbb elektromos autó lett Európában. Úgy tűnik, a német gyártó komolyan gondolja, hogy nevéhez híven a villanyos szektorban is ők szállítják majd a „nép” autóját.

Tesla Model 3

A Tesla egymaga megváltoztatta a komplett autóipart és mindazt, amit a villanyautókról korábban gondoltunk vagy tudni véltünk. A Model 3-as a legmegfizethetőbb módja, hogy a kaliforniai cég egyik csúcstechnológiával telepakolt termékét a garázsunkban tudhassuk. Méreteit tekintve a négyajtós szedán nagyjából ugyanakkora, mint egy 3-as szériás BMW, miközben a villanyautókra jellemző elképesztő gyorsulást produkál, a belterérben pedig a jövőbe mutató, abszolút minimalizmussal találkozunk. Bár még mindössze 3 éve szerepel a piacon, hosszú ideje a legnépszerűbb EV-nek számít világviszonylatban, ráadásul 2021-re több apróbb, de fontos újítással érkezik az amerikai kocsi: új fényszórók, dupla rétegű üvegek, új kormánykerék, elektromosan nyitható csomagtartó, átalakított középkonzol, minőségibb anyaghasználat és hatékonyabb, hőszivattyús fűtés is bekerült a Model 3-ba. Mindehhez pedig a Long Range kivitel esetében 580 kilométeres hatótáv társul egyetlen feltöltéssel. Egyértelmű tehát, hogy a Tesla legmegfizethetőbb árú autója valóban egy kivételes jármű, ami az egyre erősödő konkurencia jelentette verseny ellenére a jövő évben is az egyik elsőszámú EV-nek számít majd a szektorban.

Porsche Taycan

A Taycan elképesztő teljesítményt produkál, kiválóan irányítható, és agresszív formavilágát tekintve tökéletesen illeszkedik a gyártó palettájába. Ez az első sorozatgyártású villanyautó, amelyben az első, illetve a hátsó elektromos motorhoz is külön váltó kapcsolódik, és egy 800 voltos rendszer működteti. Ez nemcsak jobb gyorsulást, de gyorsabb töltési időt is biztosít a sportkocsinak. Elméletben a Taycan az első valódi kihívója a Tesla Model S-nek. Gyakorlatilag viszont a Porschénak és a Teslának is megvannak a saját előnyei, így a vásárlóknak viszonylag egyszerű dolguk van a döntés meghozásakor. Papíron a Model S jóval nagyobb hatótávval rendelkezik, mint a német sportautó. A tesztek alapján azonban nem is olyan nagy a különbség az egy töltéssel megtehető távolság tekintetében. Az amerikai szedán praktikusabb, és a gyors ütemben bővülő Supercharger töltőhálózat is a Model S felé billenti a mérleg nyelvét.

Forrás: