Ezek közül kerül ki az év pickupja
A rangos „Év Haszongépjárműve” (IVOTY) díj elismert szakújságírókból álló nemzetközi zsűrije kétévente az „Év Pickupja” győztesét is kiválasztja az adott időszakban bemutatott új modellek közül. Az először 2009-ben megrendezett IPUA díj mára fontos elismeréssé nőtte ki magát az autóiparban, s az évek során egy olyan szakértő zsűri is kiformálódott, amelynek tagjai 15 európai államot képviselnek. A 2018-as megmérettetés egyik nagy favoritja a világ legnépszerűbb pickupja, a jövőre 50 éves Toyota Hilux tavaly bemutatott legújabb generációja.
A pickupok manapság minden eddiginél népszerűbbek, hiszen egyre több szolgáltatást kínálnak, amivel számos vásárlói igényt képesek kielégíteni. A japán gyártók hagyományosan uraljáj ezt a szegmenst (közülük is leginkább a Toyota legendás modellje, a jövőre 50 éves Hilux, amelyből az elmúlt öt évtizedben több, mint 18 millió darab talált gazdára világszerte) a mezőnyt mindössze néhány európai versenytárs színesíti némiképpen. Mostanára ugyanakkor három további márka is meglátta a növekedés lehetőségét az egyre közkedveltebb pickupokban, és bemutatta – vagy éppen bemutatni készül – saját modelljeit.
A Fiat Professional voltaképpen nem más, mint a Mitsubishi L200 duplakabinos pickup, csak éppen más emblémával és más névvel (Fullback), miközben hajtásláncuk és utastér-kialakításuk megegyezik. Az összkerékhajtással összekapcsolt 2,4 literes dízelmotor 150 vagy 180 lóerős (430 vagy 380 Nm-es) változatban választható. Két másik márka, a Renault és a Mercedes-Benz is közös autót készített, s mindketten a 2016-os IPUA-győztes Nissan Navarát vették alapul saját 1 tonnás pickupjuk megalkotásához. A Renault Alaskan és a Mercedes-Benz X-osztály tervezői kihasználták ugyan a japán hasonmás kiforrott technológiáit, ám így is eurómilliókat költöttek arra, hogy az autót a saját képükre formálják. Az Alaskan láthatóan jobban hasonlít a Navarához, hiszen annak motorválasztékával és karosszériájával készül. Az autó szíve a Renault-Nissan Alliance 2,3 literes, ikerturbós dízelmotorja. A Mercedes-Benz megnyújtotta a Navara karosszériáját, sőt kissé le is ültette és kiszélesítette a felépítményt. Kezdetben ők is ugyanazt a 2,3 literes blokkot használják 161 és 188 lóerős változatban, később pedig egy 3,0 literes V6-os dízel is megjelenik a kínálatban. A külső és belső változtatások mellett az X-osztály futóművét is feszesebbre hangolták. Mindkét pickup a Nissan barcelonai üzemében készül, vagyis ugyanott, ahol a Navarát is gyártják.
Az új V6-os dízel bevezetésével tovább bővült a legújabb Volkswagen Amarok motorpalettája, emellett pedig az autó felszereltsége is gazdagabb lett. Mindez azonban nem csupán a vásárlók igényeinek kielégítését szolgálja, hanem azt is, hogy az autó továbbra is állja a sarat a piaci versenyben – különösen az újonnan érkezőkkel szemben.
A Toyota Hilux (amelyet annakidején a Top Gear legendás adásában a műsorvezetőknek legváltozatosabb módszerekkel sem sikerült elpusztítatnia – az erről szóló videó itt tekinthető meg: https://www.youtube.com/watch?v=xnWKz7Cthkk) elég hosszú történetet írt már ahhoz, hogy az iparágban sokan felnézzenek rá – ráadásul mára a Toyota maradt az egyetlen olyan független japán márka, amely pickupot is gyárt. A legújabb Hilux tavaly jelent meg a piacon, hűen folytatva azt a több évtizedes hagyományt, amelynek legfőbb értékei a keménység, a legendás megbízhatóság, és a hosszú élettartam, ráadásul az Euro NCAP biztonsági tesztjén a pickup által valaha legjobb eredménnyel, és természetesen öt csillagos minősítéssel végzett. A modell egyébiránt nem csupán a világ legnépszerűbb pickupja: Európában és Magyarországon is az értékesítési listák élén áll. Európában szeptemberig 26.889 darab talált belőle gazdára, 27%-al több, mint az előző év azonos időszakában, ez a Toyota európai értékesítéseinek 4%-át jelenti. Ugyanebben az időszakban Magyarországon 826 Hilux talált gazdára (a Toyota hazai eladásainak 7,6%-a), ami 35,6%-os növekedést és 28%-os (a szegmenst megtisztítva a re-exporttól 36,6%-os) szegmensrészesedést jelent. Jól illusztrálja a modell magyarországi fontosságát, hogy a hazánkban eladott mennyiség az európai Hilux eladások 3%-át tesz ki, míg a teljes hazai Toyota eladás csak az európai összértékesítés 1,1%-át képviseli, azaz, pickupok tekintetében Magyarország háromszoros súllyal képviselteti magát az európai piacon mint a többi modell esetében. Több szakértő szerint a Hilux a 2018-as ’Év pickupja’ megmérettetés egyik nagy favoritja, biztosat persze csak az eredményhirdetés után tudunk majd.
Egy biztos, az SUV szegmenshez hasonlóan a pickupok háza táján is izgalmas időknek nézünk elébe, hiszen a következő évek során több nagy autógyártó is belépni készül a szegmensbe. Az IPUA 2018 hivatalos bejelentésére és prezentációjára novemberben kerül sor a franciaországi Solutrans közlekedési és szállítmányozási szakkiállításon.