Ezekbe a modellekbe ne tankolj E10-est

Az év elejétől hazánk is bevezette az E10 jelölésű benzint, amely azért „tízes”, mert az előírások szerint legfeljebb 10 százalék etanolt tartalmazhat. Az etanol azonban alkohol, agresszív anyag, és oldhatja a régi, az alkoholnak még nem ellenálló vezetékeket, tömítéseket az üzemanyagrendszerben, illetve az acéllemez benzintartályokat egyszerűen megemészti – mondta el Papp László a Porsche Hungaria műszaki oktatója. Az alkohol vízmegkötő tulajdonsága miatt ugyanis a magasabb etanoltartalom felgyorsítja a vele érintkező fémalkatrészek korrózióját, de a műanyag bevonatos, vagy az alumíniumtankok nincsenek veszélyben.

A szakember arra is felhívta a figyelmet, hogy az alkoholra fel nem készített autók benzinellátó rendszere bizonyos idő után ereszteni kezd, mert az etanol kikezdi a régi fajta műanyag- és gumialkatrészeket.

Mindamellett a benzin szavatossága hivatalosan 3 hónap, ennyi időre vállalja a benzin előállítója, hogy az összetétel nem változik. Három hónap után az üzemanyag kémiai szerkezete oly módon változik meg, ami nehézkes indítást eredményezhet, és közben gyantás lerakódások képződhetnek az üzemanyagrendszer egyes pontjain. Az évente több hónapot álló veterán járművekbe tehát nem szabad E10 benzint tankolni – mondta Papp László, hozzáfűzve, hogy az etanol fűtőértéke kisebb, mint a benziné, tehát megnőhet a fogyasztás.

Az Európai Autógyártók Szövetsége összeállította azoknak a modelleknek a listáját, amelyekbe nem ajánlott E10-es benzint tankolni. Akinek ilyen kocsija van, inkább 98-as, vagy 100-as benzint tankoljon, amiben legfeljebb 5 százalék az etanoltartalom.

Ezek közül az alábbiak tartoznak a Volkswagen-csoporthoz:

Audi

Első generációs közvetlen befecskendezésű motorok:

Audi A2 1.6 FSI, 2003-2005 modellévek

Audi AB 1.6 FSI, 2004 modellév

Audi AB 2.0 FSI, 2004 modellév

Audi A4 2.0 FSI, 2003-2004 modellévek

Audi A4 Saloon benzinmotoros modellek gyári parkoló-fűtéssel, 2001-2008 modellévek.

Audi A4 Avant benzinmotoros modellek gyári parkoló-fűtéssel, 2002-2008 modellévek.

SEAT

Első generációs közvetlen befecskendezésű motorok:

Toledo 2.0 FSI (110 kW) gyártva 2004. szeptember és 2005. november között (2005/6 modellév).

Leon 2.0 FSI (110 kW) gyártva 2005. július és 2005. november között (2006 modellév).

Altea 2.0 FSI (110 kW) ‘ gyártva 2004. május és 2005. november között (2005/6 modellév).

Škoda

Felicia – 2001 előtt készült 1.3 OHV (40kw and 50kW) motorok.

Volkswagen

Első generációs közvetlen befecskendezésű motorok:

Lupo 1.4 (77 kW) 2000. augusztus és 2003. november között gyártott modellek (2001-2004-es modellévek).

Polo 1.4 FSI (63 kW) 2002. február és 2006. június között gyártott modellek (2002-2006-es modellévek)

Golf IV 1.6 FSI (81 kW) 2001. november és 2004. május között gyártott modellek (2002-2004 modellévek).

Golf IV Variant 1.6 FSI (81 kW) 2001. október és 2006. október között gyártott modellek (2002-2006 modellévek).

Bora 1.6 FSI (81 kW) 2001. október és 2005. szeptember között gyártott modellek (2002 – 2005 modellévek).

Bora Variant 1.6 FSI (81 kW) 2001. október és 2005. szeptember között gyártott modellek (2002-2005 modellévek).

Golf V 1.4 FSI (66 kW) 2003. november és 2004. november között gyártott modellek (2004-2005 modellévek).

Golf V 1.6 FSI (85 kW) 2003. augusztus és 2004. május között gyártott modellek (2004 évi modell).

Golf V 2.0 FSI (110 kW) 2004. január és 2004. május között gyártott modellek (2004 évi modell).

Touran 1.6 FSI (85 kW) 2002. november és 2004. május között gyártott modellek (2003- 2004 modellévek).

Touran 2.0 FSI (110 kW) 2003. október és 2004. május között gyártott modellek (2004 évi modell).

Porsche

A Carrera GT-hez nem engedélyezett az E10, de minden 1998 után gyártott más modellhez igen.