Ezért ne rángasd a kormányt

Szeptember elején volt a Goodwood Revival Festival, ami arról nevezetes, hogy mindenféle veteránutóval benevezhetnek a tulajdonosok, aztán éles versenyben mérik össze tudásukat a különböző kategóriákban. Néha azonban kicsúszás a vége.

Attól még nem lesz valaki jó versenyző, hogy van egy több évtizedes, és méregdrága kocsija. Ezért pördült meg a hatos rajtszámú 1964-es Ferrari 250 GTO is.Amint a mellékelt videón látható, a 453-as rajtszámú Ferrari 500 TRC vezetőjének pedig még az se sikerült, hogy a bukótérben egyenesbe hozza a belengetett autót, így a gumifal lett a végállomás.

Nézzük meg alaposan, mi történik a 22. másodperctől. A kanyarban enyhén kicsúszik a kocsi, amitől a megriadt tulaj hirtelen jobbra rántja a kormányt, ahelyett, hogy kicsit visszavenné a gázt, majd néhány méter után, szép finoman visszahozná az aszfaltra. A versenyző ugyan visszajött a pályára, de megint korrigálnia kellett, és ezúttal is túl erősen rántotta vissza a kormányt, ami megint csak riadalmat és további rángatásokat okozott.

Mit tegyünk, és mit ne

Mindezt azért mutattuk meg, mert közeleg a tél, és a nyálkás aszfalton a téli gumi sem tud csodát művelni. Tehát a hideg és gyakran nedves útfelületen (pláne ha havazik!) mindent finoman csináljunk. Pontosabban, minél síkosabb az út, annál finomabban kezeljük a kormányt és a féket, nagy követési távolságot tartsunk, és főleg eleinte, amíg hozzá nem szokunk a megváltozott viszonyokhoz, lassan menjünk bele a kanyarokba.

Ne feledjük: még a téli gumi is megcsúszhat, mert a puha keverékből készült futófelületen ugyan okosan tervezett lamellái vannak, de azok nem tapadókorongok. Olyat csak a gekkók talpán találunk.

Sokszor láthatunk olyasmit, mint a videónkon: a kocsi orra elindul balra, a vezető ijedten jobbra ránt, aztán megint balra és egyre nagyobbat leng az autó. A végeredmény pördülés lesz. Ha a kocsi ilyet csinál, vagy megcsúszik, netán pördül, sose rángassuk erővel a kormányt, hanem inkább hagyjuk kipörögni a kormánykereket, és finoman lassítsunk. Az autó ugyanis egyenesen óhajt menni, és a helyes futóműbeállítás még segít is, hogy visszanyerjük a kontrollt. (Ezért érdemes időről-időre a márkaszervizben ellenőriztetni a futómű beállítást.)

És jegyezzük meg az örök tanulságot: sose menj gyorsabban, mint ahogy tudsz!