Ezt se gondoltad volna! Toyoták, amelyek egy vagyont érnek
Idősebb korú Toyoták általában szürreális megbízhatóságukkal, extrém futásteljesítményükkel szokták lenyűgözni a nagyérdeműt. Van azonban a márkának egy másik, még fényesebben ragyogó oldala is…
Fél-egymillió kilométer, három-négy évtized – már fel sem kapja a fejét az ember, ha olyan, zavartalanul működő Toyotákról hall, amelyeknek minden mérnöki számítás szerint már régen a bontóban lenne a helyük. A japán márka gyártmányai az autóipar serpáiként váltak közismertté, elpusztíthatatlan, végletekig megbízható teher- és utashordóként szolgálják névtelenül gazdáikat és azok leszármazottait.
Léteznek azonban olyan „őszes halántékú” Toyoták is, amelyek a felső tízezer színpompás, ragyogó világában vívtak ki maguknak helyet, és nem is akármilyet. Gyűjtői értékkel bíró ritkaságok ezek, koruk legkifinomultabb gépezetei. Amikor felbukkannak egy-egy kiállításon vagy aukción, patinás luxusmárkák képviselőit szorítják ki a reflektorfényből, és olyan összegekért találnak gazdára, amelyek egy tömegpiaci gyártó típusától nem gyakoriak, és rendszerint nem is elképzelhetők.
Január 18-án és 19-én, Arizonában rendezik meg például a Sotheby’s soron következő luxusautó-árverését, amelynek az egyik legnagyobb szenzációja nem egy Ferrari vagy Rolls-Royce, hanem egy Toyota GT2000 lesz. A hatvanas évek derekán a Yamahával közösen kifejlesztett, kecses kétüléses kupé műszaki paraméterei okán is megérdemelte volna a világhírt (kétliteres, soros hathengeres motorja 150 lóerőt adott le, végsebessége elérte a 220 km/h-t), de igazából elképesztően harmonikus vezethetőségével, fényűző felszereltségével és igényes kidolgozásával nyűgözte le kora szakújságíróit.
Ki tudja, milyen elsöprő sikert arathatott volna a világpiacokon, ha gyártását nem korlátozzák mindössze 351 példányra. Ebből következő ritkasága viszont ma a gyűjtők megbecsült kincsévé teszi. Hatványozottan igaz ez a januárban kalapács alá kerülő példányra, amely nem csupán balkormányos (a legtöbb GT2000 a japán belpiacra készült), de ráadásul az annak idején igen rövid ideig kínált, ezért ultra kívánatos Bellatrix-sárga fényezéssel készült – mindössze hat ilyen kivitelű autóról tud a szakirodalom!
Ezek után nem meglepő, hogy a 35 éve gyűjtői kézben lévő, 1983-ban és 2003-ban teljes körűen felújított autóval szemben elképesztően magas elvárásokat támasztanak a Sotheby’s aukciós ház értékbecslői: a várakozások szerint akár 700 ezer dollárt, azaz 182 millió forintot is hozhat az autó. Ez csaknem kétszer annyi, mint amennyibe bevezetésekor egy vadonatúj Lexus LFA szupersportautó került, és ha tényleg eléri a megcélzott értéket, minden idők második legdrágább Toyota járműveként vonulhat be a világtörténelembe. Az abszolút csúcsot a kilencvenes évek legvégén bemutatott Toyota GT One (TS020) pályaversenyautó utcai kivitele tartja: az akkori FIA szabályzat értelmében a homologizációhoz legalább két rendszámozható példányt kellett készíteni az autóból. A 610 lóerős, 900 kilogramm tömegű torpedó végsebességét 380 km/h-ban korlátozták, álló helyzetből 3,2 mp alatt gyorsult 100 km/h-ra. Árát soha nem hozta nyilvánosságra a Toyota, de a becslések szerint 1,3 millió dollárt ért.
Ugyanezen az arizonai árverésen egyébként egy makulátlan állapotú, szintén sárga fényezésű, 1979-es Toyota FJ43 Land Cruiserre is szert tehetünk, várhatóan 100 ezer dollár (26 millió forint) körüli áron.
Az se essen viszont kétségbe, aki januárban nem jut el az Egyesült Államokba, a Tokiói Autószalon (két ilyen van a szigetországban) keretében megrendezendő árverésen egy 1994-es Toyota Supra kerül hamarosan kalapács alá. Nem is akármilyen példány: az extravagáns megoldásairól ismert Top Secret japán tuningműhely által kezelésbe vett autó egyrészt arany fényezése, másrészt a Toyota Century luxuslimuzinból átemelt, 930 lóerősre felpiszkált 5.0 V12-es motorja miatt is jogot formálhat az osztatlan figyelemre.
A BH aukciós ház nem becsülte meg előre a teljességgel egyedi autó árát, de ha csak a 358 km/h-s mért végsebességet figyelembe vesszük, vélhetően komoly összeget kell majd a csekkre írnia a szerencsés nyertesnek.
Fotók: Sotheby’s, és Top Secret műhely