F-150 Raptor technológia terepre és országútra
A vadonatúj F-150 Raptor ultramodern vezetőállását úgy tervezték, hogy ne csak kiváló kilátást biztosítson, hanem kényelmes és stílusos is legyen. A szériában adott, személyre szabható, 12 hüvelykes digitális műszeregység jól leolvasható, nagy méretű felületen jeleníti meg a Raptorhoz tervezett grafikákat és animációkat, az off-road adatokat és a navigáció útmutatásait. Az ugyancsak egyénileg beállítható központi kijelző is 12 hüvelykes, ami osztott üzemmódot is kínál, hogy a felhasználók egyszerre többféle funkciót is kezelhessenek, például a navigációt, a zenelejátszást vagy az autó beállításait.
A vezeték nélküli (over-the-air) frissítések lehetővé teszik, hogy a Raptor az idő múltával egyre intelligensebbé váljon; a terepképességet például érezhetően javítja majd a későbbi nyomvonal-térlép és a Trail Turn Assist funkció. A Raptor tulajdonosa a FordPass mobilalkalmazással is kezelheti autóját: szinte bárhonnan nyithatja-zárhatja a járművet távirányítással, ellenőrizheti az abroncsnyomást és az üzemanyagszintet, és olyan, kifejezetten teherautókhoz való funkciókra is számíthat, mint a Zónavilágítás, a Vontatmánylopásra Figyelmeztetés, a Vontatmány Világítás Ellenőrzés vagy az extraként rendelhető Pro Power Onboard™. A vezeték nélküli frissítések a FordPass rendszert is folyamatosan modernizálják, ami további új, hasznos szolgáltatásokat kínál majd a jövőben a terepezéshez.
A Terepvezérlési Rendszer segítségével az autós hétféle (Csúszós út, Vontatás, Sport, Normal, Off-Road, Baja és Sziklán Araszolás) üzemmód közül választva a pillanatnyi helyzet szerint optimalizálhatja a jármű menetdinamikáját. Mindegyik üzemmódban másféle beállítások alapján működik a kormányzás, a váltóvezérlés, a stabilitásvezérlés, az aktív kipufogószelep, az aktív lengéscsillapító rendszer, a gázadás, sőt még a digitális műszeregység megjelenése is megváltozik.
A külön rendelhető 360 fokos kameracsomag segítségével a kabinból minden akadály meglátható az autó körül, az elölnézeti képen pedig a kerekek pillanatnyi állása és nyomvonala is megjelenik, így a vezetőnek a kritikus pontokon nem kell újra meg újra kiszállnia az autóból, hogy felmérje a helyzetet. A különböző kamerák nézetei között egy kapcsolóval lehet választani, ami kényelmesen kézre esik a műszerfalon.
Az alapáras Egypedálos rendszer** az extrém terepeken, például sziklás ösvényeken tesz jó szolgálatot, mert az ilyen helyeken a vezetőnek többnyire minkét pedált használnia kell, egyszerre adagolva a gázt és a fékerőt. Az egypedálos működésmód a fenti műveletek összevonásával mindezt leegyszerűsíti. A vezetőnek kizárólag a gázpedált kell használnia: ha lenyomja, az autó halad, ha felengedi, fékez. A pickup fékrendszere mindig azzal arányosan működik, hogy a vezető milyen mértékben engedi fel a gázpedált.
Az F-150 Raptor alapfelszereltségében az Ösvénymenet is szerepel, ami a sebességtartó automatika terepes megfelelője. A vezetőnek nincs más dolga, mint beállítani a kívánt sebességet, és a jármű önműködően szabályozza a gázadást és fékezést, hogy az autós minden figyelmét a nehéz terepen való kormányzásra összpontosíthassa.
Az alapáras SYNC® 4 természetesebb hangvezérlést, valós idejű térképkezelést és személyre szabható információkat kínál. Az Apple CarPlay™ és Android Auto™kompatibilitásnak köszönhetően a felhasználók okostelefonjai USB-kábel nélkül csatlakoztathatóak, és számos SYNC AppLink® alkalmazás áll rendelkezésre, például a Ford+Alexa. A készülékeken tárolt zenei listák tökéletes minőségben szólalnak meg a Bang & Olufsen extraként rendelhető 18 hangszórós B&O Unleashed hifin.
A vadonatúj formavilágú kabinban kiváló minőségű anyagok, különleges kidolgozású felületek és átgondolt tárolóhelyek várják az utasokat. Az új kormánykereket lézermaratott embléma díszíti, és a felső középjelzéssel ellátott volán mögött alumínium váltókarok kaptak helyet. Az ülések nagyméretű oldalpárnái jól megtartják a bennük ülők testét, sőt az autóhoz Recaro® kagylóülések is rendelhetők. Az ajtókat, a műszerfalat és a középkonzolt alapáron alumínium betétek, felárért pedig karbonszálas dekorációs elemek díszítik. A hátsó üléssor alatti zárható tárolórekeszben jól elférnek a kötelek és az emelők, hogy szükség esetén kéznél legyenek.
A vadászgépek által inspirált agresszív kisugárzás
Az F-150 Raptor jellegzetessége a nyers, agresszív külső megjelenés. A teljes egészében áttervezett orr-rész az erősen domborított motorháztetővel és a fekete hűtőráccsal hatásosan hangsúlyozza a pickup szélességét.
A gépháztetőn új szellőzőnyílás kapott helyet, akárcsak a sárvédő felső peremén; ezek kialakítását az F-22 Raptor vadászgép ihlette. Az agresszív első sárvédők hatásosan terelik arrébb a nagy sebességnél felkavarodó porfelhőt. A sötétített hátsó lámpatestek közé sötét dekorációs csík rendelhető a plató hátfalára, így az autó hátsó része az orr-rész stílusát tükrözi.
A szélesebb kartervédő nagyobb takarást ad, és előre is jobban kinyúlik. Az acélból készült első és hátsó lökhárítókat kifejezetten a terepezés kemény kihívásaihoz tervezték, és a hátsó elemet úgy alakították ki, hogy a kettős kipufogóvég magasra kerülhessen, tovább javítva ezzel a hátsó terepszöget.
A vásárló megrendelheti a Rigid™ off-road világítást is, amit az első lökhárítóra szerelnek. Az autóhoz három különböző 17 colos keréktárcsa választható; közülük kettő gumiperem-rögzítő funkciós, és mindegyiket úgy tervezték, hogy ne csak tartósak és erősek, hanem mutatósak is legyenek.
A 2021-es F-150 Raptor a Ford michigani Dearborn üzemében készül majd, és az autó nyáron jelenik meg a márkakereskedésekben. A Raptor R változat jövőre érkezik.
# # #
** Az Egypedálos rendszer extra vezetéssegítő elem, ami nem helyettesíti a vezető figyelmét és döntéseit, illetve a fék használatának szükségességét. A rendszer részletes leírása és működésének korlátai a felhasználói kézikönyvben olvashatók.