Fél évszázad motokrossz-legendáit ünnepli a Honda
Az idei év nemcsak az új, 2023-as CRF450R bemutatkozása okán fontos mérföldkő a Honda történetében, hanem azért is, mert pontosan 50 éve gördült le a gyártósorról a japán vállalat első krosszmotorja, melyet nem versenycsapatoknak, hanem magánvásárlóknak készített. Azóta számtalan CR, illetve CRF típuskóddal jelölt off-road modellt dobott piacra a márka, s bizony egytől egyig a teljesítmény és a kimagasló terepképesség szinonimájaként írták meg magukat a történelemkönyvekbe. Lássuk, melyek voltak közülük a legfontosabbak, s miért!
1973
CR250M Elsinore
Győzelem vasárnap, lazulás hétfőn
A CR250M Elsinore abban az időszakban érkezett az amerikai és európai piacra, mikor elkezdett igazán komollyá válni a verseny a piaci szereplők között, és a vásárlók részéről is megnövekedett az érdeklődés a hasonló gépek iránt. Ez volt a Honda első teljesen saját tervezésű, kétütemű, sorozatgyártású MX-gépe, és felhasználóbarát mivoltának, kimagasló minőségének, valamint megbízhatóságának köszönhetően azonnali sikert aratott. Népszerűségét tovább növelte, hogy a reklámfilm főszerepére Steve McQueent kérték fel a Honda illetékesei.
A mindössze 104 kg-os modell a kaliforniai Elsinore tó partján rendezett Elsinore Grand Prix versenyekről kapta nevét, s a korszak egyik legfejlettebb motokrosszgépének számított. Ipszilonbölcsős acélváza 247,8 cm3-es, léghűtésű erőforrást ölelt körbe, kerekeit elöl-hátul dobfékek lassították, az úttartásról és a menetkomfortról pedig első teleszkópvilla, illetve kétoldali hátsó rugóstag gondoskodott. Bemutatkozásával kezdetét vette a Honda MX-története…
1981
CR250R
A folyadékhűtés és a Pro-Link himbarendszer bevezetése
A fejlődéstörténet egyik legjelentősebb állomása. A CR250M testvére, a CR250R a hetvenes évek mérnöki munkájának eredménye. A típuskód végére biggyesztett R betű az angol racing szóra utal, egyértelműen jelezve a vásárlóknak, hogy a márka első sorozatgyártású folyadékhűtésű krosszmotorját a versenypályán csiszolták tökélyre. Motorja kifejezetten hosszú löketű volt, hatékony hőcseréjéről pedig két radiátor gondoskodott. Az alumínium lengővilla és a külső tartályos, Pro-Link himbarendszerre ültetett központi hátsó rugóstag már a jövőt vetítette előre, akárcsak a merev acélváz és a kétkulcsos első-hátsó dobfék is.
Debütálását követően egy évvel, 1982-ben a Honda Racing Service Centre is újjászületett, méghozzá Honda Racing Corporation, azaz HRC néven. Az új formáció azóta motorsportgyőzelmek ezreit ünnepelhette, s máig ott szerepel a nemzeti és világbajnokságok élvonalában.
1985
CR500R
Az ötszázasok aranykora
Az ikonikus CR500R levegőhűtésű motorral, s nem utolsó sorban 70 Nm-es forgatónyomatékkal lépett színre 1984-ben, folyadékhűtésű változatát csak 1985-ben mutatta be a Honda. Bátran írhatjuk, hogy ez volt a krosszmotorok aranykora, maga a CR500R pedig mára igazi legendává vált, nem csoda, hogy a 2023-as CRF450R 50th Anniversary grafikájának készítőit is ez a modell inspirálta. Elsőrangú futóművét és – gyorsasági motorokat megszégyenítő – teljesítményét csak a legkeményebb, legtapasztaltabb pilóták voltak képesek igazán kihasználni.
1997
CR250R
Kitört a forradalom
Az idők folyamán nemcsak az erőforrásokat fejlesztették, illetve a teljesítményt és a forgatónyomatékot növelték a Honda mérnökei, hanem a vázakra is nagy hangsúlyt fektettek, így született meg az első alumíniumvázas sorozatgyártású motokrosszgép. A hagyományos acél csőszerkezet helyét dupla hídváz vette át, a futóművet a Showa gyártotta, s előre-hátra tárcsafékeket szereltek. Kétségtelenül ez a típus volt a kilencvenes évek egyik legnagyobb hatású motorkerékpárja – a CRF250R kirobbantotta technikai forradalom hatásai máig érezhetőek.
2002
CRF450R
A csúcskategória teljesítménye 250-es méretben
Az első generációs 450-esekkel új küldetést indított útjára a Honda, hiszen ezek az ultramodern, négyütemű gépek a CR250R-t hivatottak leváltani. A váz fejlesztésénél a 250-esét vették alapul, így igazán karcsú és kis tömegű modellek születtek, melyeket elképesztő erővel tolt előre a 449 cm3-es, kifinomult, nagy fordulatszám-tartományban használható motor, ami éppoly izmos volt, mint kétütemű testvére, ámde jóval kiszámíthatóbban viselkedett. A CRF450R gyorsabb volt, és könnyebb. A motokrossz-pilóták álma.
2009
CRF450R
Még egy csipetnyi technológia
A CRF450R már az első években tarolt a vásárlók körében, fejlesztése azonban nem torpant meg, sőt az új, 50 mm-es fojtószeleppel és 12 furatos befecskendezőfejjel társított injektor bevezetésével tovább nőtt népszerűsége. A tulajdonosok szabadon használhatták a HRC csapat által kidolgozott PGM-FI-beállító eszközt, amellyel maguk szabályozhatták az üzemanyag-befecskendezést és a gyújtástérképet, éppúgy, mint a versenypilóták. Emellett optimalizálták a motorkonstrukciót, valamint a vázat és a futóművet is, így még kompaktabb gép jöhetett létre, melynek előrébb és alacsonyabbra került tömegközéppontja. A 48 mm-es csúszószár-átmérőjű teleszkópvillát és a kis méretű központi hátsó rugóstagot a Kayaba szállította.
2017
CRF450R
Vadonatúj konstrukció egyenesen a versenypályára
Az újítások ezúttal is a Honda motorsportban szerzett tapasztalatain alapultak, csak úgy, mint maga az „Absolute holeshot!” filozófia, ami az új CRF450R teljes fejlesztési folyamatát meghatározta. Európa kedvenc csúcskategóriás MX-gépe vadonatúj, magas fordulaton is roppant erős motort, valamint teljesen új vázat és futóművet kapott, így tovább fokozták gyorsaságát, tapadását és irányíthatóságát. Az önindító 2018-ban lett alapfelszereltség, míg 2019-ben a HRC-fejlesztésű, nagyobb teljesítményt és forgatónyomatékot szavatoló hengerfej és a HRC-rajtelektronika jelentett újdonságot. További érdekesség, hogy erőleadását 2020-tól a hátsó kerék tapadásáról gondoskodó, háromállású Honda Állítható Nyomatékszabályozó (HSTC) tartotta kordában.
2022
CRF450R 50th Anniversary
Ünnep a sikerekre építkezve
A Honda szakemberei nem ismernek fáradtságot. Tavaly a kerekeket és a motorkonstrukciót leszámítva tulajdonképpen mindent átdolgoztak, hogy a sorozatgyártású CRF450R a lehető legközelebb álljon Tim Gajser 2019-es MX GP-győztes CRF450RW-jéhez. A közkedvelt versenyző és a HRC 2020-ban is megszerezte a trófeát, mi több 2021-ben is a dobogón végzett.
A finomítgatás folyamata 2022-ben sem állt le, így a 2023-as CRF450R a legújabb HRC-frissítésekkel lőhet ki a rajtgépből. Méghozzá gyorsan… elképesztően gyorsan… Az idei év az ünneplésről szól, 50 éve mutatkozott be ugyanis a CR250M Elsinore. A korlátozott példányszámban készülő CRF450R 50th Anniversary a nagynevű ős és a Honda motorsport-sikerei előtt tiszteleg, s a hagyományokhoz hűen igazi versenymotor, amit bárki megvásárolhat.