Felgyorsítja az átállást az MAN a nulla károsanyag-kibocsátású hajtásrendszerre
Felgyorsítja az átállást az MAN Truck & Bus a nulla károsanyag-kibocsátású haszonjárművekre. A nehézkategóriás elektromos tehergépjárművek gyártása a jelenlegi tervek szerint már 2024 elején elindul Münchenben, kétszáz jármű azonnali kiszállításával. Vagyis majdnem egy évvel korábban az eredetileg tervezett időponthoz képest.
Az MAN február 17-én Nürnbergben először mutatta be a nagyközönségnek új elektromos tehergépjárműve sorozatgyártáshoz közeli prototípusát. Az új, károsanyag-kibocsátás nélküli hajtások mellett az MAN olyan átfogó elektromos mobilitási (eMobility) megoldásokat is fejleszt, amelyek már a korai szakaszban felkészítik az ügyfeleket a járművek használatára. „Még gyorsabban kell villamosítanunk a flottánkat. Azonban csak akkor sikerülhet az elektromos mobilitás felvirágoztatása, ha támogatjuk ügyfeleinket az átállásban és meggyőzzük őket, hogy így cselekedjenek. Ezért integrált digitális megoldásokat és töltési ajánlatokat dolgozunk ki” – magyarázta Alexander Vlaskamp, az MAN Truck & Bus elnök-vezérigazgatója.
Az elektromos mobilitás térhódításának felgyorsítása mellett a haszonjárműgyártó a hidrogén alapú mobilitás terén is egyre nagyobb szabású kutatásokat végez. Február 17-én a bajor miniszterelnök, Markus Söder és a bajor gazdasági miniszter, Hubert Aiwanger bejelentett egy 8,5 millió eurós finanszírozási kötelezettségvállalást a Bajor flotta (Bayernflotte) elnevezésű projekt számára. A hidrogénnel működő üzemanyagcellákkal hajtott MAN tehergépjárművek öt ügyfélnél bizonyítják majd az alkalmasságukat Bajorországban 2024-ben.
„Most kezdődik a jövő – Kikövezzük a nulla károsanyag-kibocsátás felé vezető utat” – e mottó jegyében fogadta a müncheni központú haszonjárműgyártó, az MAN Truck & Bus a politika, a tudomány és az ipar képviselőit Nürnbergben február 17-én, hogy bemutasson nekik egy sorozatgyártáshoz közeli elektromos tehergépjárművet és megadja a startjelet egy fontos hidrogénprojekt elindításához. Alexander Vlaskamp, az MAN Truck & Bus igazgatótanácsának elnöke így nyilatkozott az eseményen: „Az MAN felgyorsítja az átalakulását és nagy lépéseket tesz a károsanyag-kibocsátástól mentes hajtásrendszerek irányába. Nálunk, az MAN vállalatnál és a TRATON cégcsoporton belül is egyértelműen az akkumulátorról üzemelő elektromos hajtások állnak a középpontban. Ezeken alapulnak a nehézkategóriás elektromos tehergépjárműveink, amelyeket 2024-től vezetünk be a piacra. Csak akkor számíthatunk a hidrogénüzemű teherautók használatára bizonyos alkalmazási területeken, ha elegendő zöld hidrogén és megfelelő infrastruktúra áll majd rendelkezésre, de ez jóval 2030 után várható. Ezért kutatjuk a hidrogénhajtás témakörét, és Bajorország tartományának finanszírozása lehetővé teszi számunkra, hogy még nagyobb szaktudást szerezzünk ezen a területen.”
Az MAN elnök-vezérigazgatója, Alexander Vlaskamp azt is bejelentette az eseményen, hogy az első kétszáz e-tehergépjárművet 2024 elején gyártják le. Az akkumulátorról üzemelő elektromos teherautók ekkor gördülnek majd le a gyártósorról az MAN fő elektromos mobilitási üzemében, Münchenben. Ráadásul az akkumulátorcsomagok házon belüli összeszerelésével növekszik majd az akkumulátorról üzemelő elektromos haszonjárművek hozzáadott értékhányada. Egyértelmű: az MAN felgyorsítja a fosszilis forrásoktól mentes hajtásmódokra való átállás ütemét, valamint felkészül az áru- és személyszállítás károsanyag-kibocsátástól mentes jövőjére.
Bajor flotta (Bayernflotte)
Ez magában foglalja azt is, hogy a gyártó még nagyobb szakértelmet szerez a hidrogéntechnika terén. Bajorország tartománya saját hidrogénstratégiájának részeként finanszírozza a Bajor flotta kutatási projektet, felgyorsítva ezzel a szaktudás gyarapítását. A finanszírozás értéke eléri a 8,5 millió eurót.
A Bajor flotta projekt keretében az MAN egy üzemanyagcellás tehergépjármű kifejlesztésén dolgozik ipari partnereivel, a Bosch, a Faurecia és a ZF vállalattal közösen. A járműveket öt ügyfél kapja meg 2024 közepén. A BayWa, a DB Schenker, a GRESS Spedition, a Rhenus Logistics és a Spedition Dettendorfer cég egy évig valós üzemeltetési körülmények között teszteli majd a hidrogénhajtású üzemanyagcellás teherautókat. A projekt új lendületet kapott, amikor február 17-én Markus Söder miniszterelnök és Hubert Aiwanger gazdasági miniszter átnyújtotta a finanszírozásról szóló határozatot.
Nulla károsanyag-kibocsátás: technikák összehasonlítása
Az MAN új tehergépjármű-generációján alapuló, akkumulátorról üzemelő elektromos prototípus első bemutatásával az MAN megerősítette, hogy az akkumulátorról üzemelő elektromos és a hidrogénnel működő üzemanyagcellás hajtások műszakilag kéz a kézben járnak. A kiindulási pont a villanymotor, amely akkumulátorokból kapja az energiát. A BEV járművek (akkumulátorról üzemelő elektromos járművek) már azt az alaptechnikát kínálják, amelyek egyesítik az ügyfelek költségoptimalizált, praktikus megoldások iránti igényeit a fenntarthatóságra és az éghajlatsemlegességre való törekvéssel az MAN teherautóiban, autóbuszaiban és kishaszonjárműveiben. Ennek kiegészítéseként hidrogénnel működő üzemanyagcellákkal hajtott tehergépjárművek és távolsági autóbuszok is használhatók majd a jövőben, mivel ezek a BEV-hajtásláncon alapulnak, csak a nehéz akkumulátorok nagy részét könnyebb hidrogéntartályokkal és üzemanyagcellával helyettesítik.
A tudomány jelenlegi állása szerint az üzemanyagcellás haszonjárművek nagyobb hatótávval rendelkeznek, mint amelyekben akkumulátorok szolgálnak energiatárolóként, azonban az üzemeltetés során a hidrogén energiaköltségei előreláthatóan még mindig lényegesen nagyobbak lesznek. Az akkumulátorról üzemelő elektromos tehergépjárművek energiaköltségek terén nyújtott előnyében rejlik az e-teherautókra való gyors átállás kulcsa, amely sürgősen szükséges a közlekedési ágazat éghajlatvédelmi céljainak teljesítéséhez. Magyarázat: az üzemanyag-, illetve energiaköltségek teszik ki a teljes birtoklási költség (TCO) legnagyobb részét az intenzíven használt haszonjárművek esetében.
A töltőinfrastruktúra fejlesztése továbbra is létfontosságú marad a közlekedési ágazat átalakításához. Ehhez pedig elengedhetetlen a politikai támogatás. A TRATON cégcsoport, az MAN Truck & Bus anyavállalata is hozzájárul ehhez. A multinacionális haszonjárműipari cég egy vegyesvállalat részeként szeretné segíteni Európában egy nagyteljesítményű töltőhálózat kiépítését ( Joint Venture Agreement High-Performance Charging Network | TRATON).
Tehát a hidrogén, mint energiatároló közeg a későbbiekben a haszonjárművek energiahordozójaként fontos szerepet játszik majd. A tervezett későbbi bevezetés oka, hogy a zöld hidrogén a közeljövőben nem áll még rendelkezésre elegendő mennyiségben, és valószínűleg kezdetben az acél- vagy a vegyipar használja fel ezt.
Elektromos mobilitás a tehergépjárművek ágazatában
Az MAN február 17-én először mutatta meg a jövőbeli eTruck teherautóját, amely a fuvarozás legtöbb alkalmazási területét lefedi majd. Az MAN meglátása szerint az eConsulting szaktanácsadási szolgáltatás létfontosságú az ügyfelek fosszilis forrásoktól mentes hajtásokra való átállásában, hogy egyszerűvé tegyék a fenntartható közlekedést számukra. Egy flotta dízelüzemű járművekről BEV járművekre való sikeres átállításához az ügyféligények teljes körű elemzése szükséges már jóval az elektromos teherautók beszerzését megelőzően. Egy eTruck beszerzési döntését követően az eConsulting kiterjed az üzemeltetés minden területére, beleértve a költségoptimalizálást, az útvonalelemzést, a flottaoptimalizálást és a töltőinfrastruktúrát.
Akkumulátorcsomagok gyártása
A károsanyag-kibocsátás nélküli hajtásmódok kulcsfontosságú egységei a járművek akkumulátorai. Az MAN már 2021 tavaszán elkezdte saját szaktudását bővíteni az akkumulátorcsomagok összeszerelése terén. Ennek magja az Elektromos Mobilitási Műszaki Központ (eMobility Technical Centre) a nürnbergi üzemben, ahol azóta egyedi gyártással az első akkumulátorcsomagok készülnek elektromos járművek teszteléséhez és belső tesztekhez.
Az akkumulátorcsomagok a járműakkumulátorok legnagyobb egységei a haszonjárművekben. Ezekben integrált és vezérelt akkumulátorcellák találhatók. A sorozatgyártású MAN Lion’s City E városi buszban egy akkumulátorcsomag kapacitása 80 kilowattóra. Egy 12 méteres városi buszba jelenleg hat akkumulátorcsomagot szerelnek be, akár 350 kilométer hatótávot eredményezve. A Hatékonysági Futam (Efficiency Run) során 2021 májusában az MAN Lion’s City E lenyűgözően bizonyította, hogy optimális körülmények között még lényegesen nagyobb hatótávolságokat is elérhet. Az MAN elektromos busza 24 óra alatt 550 kilométert tett meg egy közösségi közlekedési vonalon Münchenben – közbenső töltés nélkül. Az MAN eBus tesztje megmutatta, hogy mekkora hatótávolságok lehetségesek már ma, valamint azt is, hogy ez olyan befolyásoló tényezőktől is függ, mint a domborzat, a vezetési stílus és a fűtés vagy a légkondicionálás használata.